Hjälp med fattningar!

caroline_lu

Trådstartare
Jag har ett stort problem. Min ponny har svårt att fatta vänster galopp. Han vill lixom inte sätta det inre bakbenet under sig och fuskar med bogen utåt och fattar fel galopp hela tiden. Jag vet att det är jag som inte gör rätt. Hur ska jag göra? Ha honom utåtställd? Några tips? Sitsmässigt? osv. Tacksam för lite hjälp :bow:

Sv: Hjälp med fattningar!

Om du rider på en volt i vänster varv i trav. Sedan gör du en ganska liten volt utåt från volten så att det blir som en åtta. När du precis kommer tillbaka in i volten och har en rak häst, så fattar du vänster galopp. Peta med spöet på höger lår (ytterbak börjar galoppen) om han inte lyssnar på en gång. Kan vara bra ändå som en skjuts i rätt riktning och en tydlig hjälp. Hoppas att det blev någotsånär förståeligt :p

Alla övningar som får hästen rak är i stort sett bra. Dessutom, titta för guds skull inte ned på vänstra benet utan titta uppåt och åt höger håll så får du vikten lättare åt vänster. Lycka till!

om det bara är vänster galopp han har svårt med så prova gå på en volt i vänster varv, när du känner att han går bra i traven gör du halvhalt, lägger fram innertygeln lite och ger galoppskänkel.
genom att gå på volt hjälper du honom att välja rätt galopp då det är jobbigare för honom att ta höger på volten.
lycka till ;)

Ofta är det ytterbak som krånglar. Prova rid sluta i skritt o se om det fungerar. Om det gör det, prova i trav. Fatta sedan galoppen från slutan. Då har du ytterbak på rätt plats för rätt galopp. Krånglar hon, så öva jäääte mycket sluta. Ett annat tips är att be om sluta i den förvända galoppen, då kanske hon byter!

Hej!

Känner igen problemet, fast det gällde höger galoppen. Vi försökte med allehanda tricks och övningar som funkade ibland men inte alltid. Mitt tips är att sluta fokusera på detta som ett problem med galoppen börja tänka på att stärka hästen bak, få den mera liksidig, rakrikta, och viktigast av allt din sits och viktfördelning!

Vi har jobbat med mycket uteridning, kuperad terräng, tempoväxling, träning regelbundet för instruktör som hjälpt mig med sits, tjatat om att inte luta åt något håll, att INTE sitta och rida på för kort yttertygel (tvärtemot vad jag alltid trott), inte som förut sitta och tjata fattningar och snäva volter, inte låta honom rusa på i för högt tempo i rena glädjen över att han faktiskt fattat rätt galopp etc etc.

Det har tagit ett års konsekvent, muskeluppbyggande träning och nu fungerar det! Vi har t o m börjat jobba med samlad galopp och jag har numera en förhållandevis stark, bärig häst som bara väntar på att få fatta galopp! I motsats till förut när han blev spänd som en fiolsträng och bara "la" sig ner på ena bogen. Så mitt tips; ta hjälp av tränare, hitta rätt tränare, med grundridningen och släpp fokus på galoppen ett tag!

:bow: :bow: :bow:

Vad roligt med ngn som fått tag på en duktig tränare som kan leda in på rätt spår och fokusera på rätt saker!!

Synd att du inte har lite för och efter bilder att visa. Hursomhelst så är det otroligt roligt att höra om ryttare som med vettig träning fått goda resultat!

Du ANAR inte hur otroligt bra det känns att äntligen känna att hästen faktiskt samarbetar eller rättare sagt att jag börjar ge de rätta signalerna så att han förstår! Att verkligen känna YES!nu är det träningsdags igen och att efteråt känna; JAPP! Nu har vi varit och tränat igen! Det är glädje både före och efter:banana:

Jag tränar inga nya grejer på egen hand längre utan kör "hemläxan" och muskel/konditionsuppbyggande, ingen träning på bana förutom vår ordinarie träningsdag. Kan också tillägga att, peppar,peppar, hästen är helt skadefri och har varit så i snart ett år, något som är ovanligt för hans del.

Nu blir det ju nästan PINSAMT att uttrycka sånt här glädjefnatt och tacksamhet inför tränaren men man kan ju hoppas att hon läser denna sidan någon gång...:o

tretjak skrev:
Hej!

Känner igen problemet, fast det gällde höger galoppen. Vi försökte med allehanda tricks och övningar som funkade ibland men inte alltid. Mitt tips är att sluta fokusera på detta som ett problem med galoppen börja tänka på att stärka hästen bak, få den mera liksidig, rakrikta, och viktigast av allt din sits och viktfördelning!

Vi har jobbat med mycket uteridning, kuperad terräng, tempoväxling, träning regelbundet för instruktör som hjälpt mig med sits, tjatat om att inte luta åt något håll, att INTE sitta och rida på för kort yttertygel (tvärtemot vad jag alltid trott), inte som förut sitta och tjata fattningar och snäva volter, inte låta honom rusa på i för högt tempo i rena glädjen över att han faktiskt fattat rätt galopp etc etc.

Det har tagit ett års konsekvent, muskeluppbyggande träning och nu fungerar det! Vi har t o m börjat jobba med samlad galopp och jag har numera en förhållandevis stark, bärig häst som bara väntar på att få fatta galopp! I motsats till förut när han blev spänd som en fiolsträng och bara "la" sig ner på ena bogen. Så mitt tips; ta hjälp av tränare, hitta rätt tränare, med grundridningen och släpp fokus på galoppen ett tag!

Tackar så mycket! :bow:

Är hästen kollad av E.T? Min häst ville inte fatta vänstergalopp. Berodde på ett snett bäcken och därigenom problem med höger bak. Efter behandling har vi inga problem med att fatta rätt, nu kan vi fokusera på kvalitén på galoppen.

Tömkör gärna i gallopp, så får hästen ta ut sprången lite utan någon på ryggen(och så får ryttaren bra träning).

Se också till att galloppera i BÅDA gallopperna när du är ute, låt hästen alltså inte bara fatta höger hela tiden.

När du väl fått vänster, galloppera en stund så att hästen får stretcha den sidan. Börja inte bråka för mycket i början, kräv inte för mycket på en gång. OK, bara hästen fattar vänster gallopp, bry dig inte så mycket om form osv, det är stressande för hästen om den har tillräckligt med problem med sin egen kropp.

Lycka till

Om han har allmänt svårt att fatta vänster galopp så skulle jag longerna. Det brukar hjälpa hästen extremt mycket annars så får man träna på volt.

Hej!

Som du själv sa, rid hästen utåtställd i vänster varv, då får du ytter bakben i arbete och hästen får fram inner framben som den måste om den ska fatta vänster. Häng inte över på vänster sidan utan sträck på dig och skjut fram inner höft. Galoppera på ordentligt när hästen fattat rätt. Sen är det bara till att "mala" på.

Lycka till!

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 094
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 116
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Annonsera mera hundar 2