Hej!
Känner igen problemet, fast det gällde höger galoppen. Vi försökte med allehanda tricks och övningar som funkade ibland men inte alltid. Mitt tips är att sluta fokusera på detta som ett problem med galoppen börja tänka på att stärka hästen bak, få den mera liksidig, rakrikta, och viktigast av allt din sits och viktfördelning!
Vi har jobbat med mycket uteridning, kuperad terräng, tempoväxling, träning regelbundet för instruktör som hjälpt mig med sits, tjatat om att inte luta åt något håll, att INTE sitta och rida på för kort yttertygel (tvärtemot vad jag alltid trott), inte som förut sitta och tjata fattningar och snäva volter, inte låta honom rusa på i för högt tempo i rena glädjen över att han faktiskt fattat rätt galopp etc etc.
Det har tagit ett års konsekvent, muskeluppbyggande träning och nu fungerar det! Vi har t o m börjat jobba med samlad galopp och jag har numera en förhållandevis stark, bärig häst som bara väntar på att få fatta galopp! I motsats till förut när han blev spänd som en fiolsträng och bara "la" sig ner på ena bogen. Så mitt tips; ta hjälp av tränare, hitta rätt tränare, med grundridningen och släpp fokus på galoppen ett tag!