Hjälp med ett varmblod

T

Talwandie

Hej! Sköter ett 20-årigt varmblod flera gånger i veckan. Hans ägare har tyvärr inte tid med honom så ofta och är nog inte så erfaren..:crazy: Men han har aldrig gått travlopp och är riktigt utbildad!

Han tappar lätt hull efter vintern och nu har han fått en bra foderstat men det behövs mycket styrketräning och uppbyggnad av muskler för att kunna rida honom igen, han har stått typ hela vintern.

Har ni några tips och ideer om övningar man kan göra för att stärka rygg och kondition? Jag övar cavaletti och klättring redan ;)
/Tacksam för svar !

Sv: Hjälp med ett varmblod

hej!
Om din häst är inkörd så är det jättebra styrketräning för rygg och framför allt rumpan.
Att countra alltså galoppera långt och långsamt är bra för konditionen, men ta det försiktigt i början.
Lycka till!:D

Löshoppa lägre höjder är bra för smidigheten och muskulaturen i ryggen,skritta och trava lite högre cavaletti, typ sockerbitar en annan. Galopp i uppförsbackar, mycket ridande i skogen på snåriga vägar så hästen måste lyfta lite på fötterna. Ta det lugnt med 20-åringen bara! ;)

Som någon annan skrev så är mitt tips att rida ute i skogen, runt träd, stenar. Gå äver nerfallna träd, rid i backar, låt honom hitta sin egen balans och på så sätt bära upp sig och muskla sig.

Tack så mkt! :) Han är superklumpig just nu bara så han hoppar gärna inte småhinder..

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag hittar inget inlägg här som beskriver mitt ”problem” så jag tänkte göra ett eget då jag gärna vill ha hjälp. Jag sköter just nu...
2
Svar
27
· Visningar
2 864
Träning Hej! Jag har kommit rätt långt sen jag skrev här senast. I veckan hörde en från mitt stall av sig och undrade ifall jag kan börja rida...
Svar
9
· Visningar
2 045
Hästmänniskan Hej! Har varit med i en ridolycka och får inte rida på 5-6 veckor! Har tidigare varit allvarligt sjuk och tappade ridningen otroligt...
Svar
6
· Visningar
652
Senast: Lager
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 352
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar