HJÄLP med duva!!!

Lina_Zacha

Trådstartare
Igår hittade jag en duva på plattan som är utanför stallet men under tak. Den är stor som en vuxen duva, men har små tunna gula fjädrar/dun som sticker ut från den normala fjäderdräkten på hjässa/nacke/skuldror.
Den försöker inte fly när man närmar sig, och ska den någonstans så hasar den sig fram på vingarna. När jag har den i handen flaxar den med vingarna ibland, men den kommer ingenstans. Benen och fötterna ser ok ut, men den använder dem inte.

Uppe vid takstolarna sitter en till duva som kuttrar åt denna ibland. Jag har därför lagt den på en garderob som vi har på plattan, så att de kan hålla kontakten. Den andra duvan har flugit ner till den första, men inte ända fram utan sätter sig på en lägre takstol precis ovanför.

Frågan är: vad ska jag göra? Är det en unge som är flygfärdig men som misslyckades i sitt flygförsök, eller är det en partner som är skadad? Kan jag hjälpa den att få i sig mat och bli frisk, eller är det bara att låta naturen ha sin gång?

Sv: HJÄLP med duva!!!

Ge den lite mat och vatten. Är den lite dunig så är det säkert en unge som haft lite bråttom ur boet. Verkar den itne skadad behöver den nog bara lite tid på sig innan den är flygfärdig.

men är det normalt att den inte använder benen? Vad kan man ge den att äta?

Nej inte om den är så pass stor. Kan den ha flugit in i ett fönster och skadat huvet?
Det finns ju duvblandningar att köpa men jag hade nog gett den lite hästmat (gissar att du har häst), korn eller havre och kasnke någon daggmask?

Vi har haft många fåglar som flugit in i fönster, men de brukar ju vara helt borta i huvet.
Tror mer på att den inte orkade hålla sig flygande på första försöket utan krashade på plattan, eller rent av ramlade ur boet. Den är pigg och klar i knoppen, tittar sig nyfiket omkring och så. Den beter sig som en frisk tamfågel, bortsett från att den inte använder benen och inte lyfter när den flaxar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka