Hjälp med diagram i excel

Shaggy

Trådstartare
Jag sitter med mitt exjobb och tittar på datat från analyserna. Tyvärr är det väldigt höga halter av vissa ämnen i några punkter vilket gör att man inte kan se någonting för resten. Går det att i excel "klippa" bort delar av x- axeln så man bara både kan se de mer normala värdena men även extremvärdet?
Jag har försökt hitta hur man gör men vet inte vad jag ska söka efter och när jag nu söker en bild så hittar jag inte heller något.

Jag sitter med mitt exjobb och tittar på datat från analyserna. Tyvärr är det väldigt höga halter av vissa ämnen i några punkter vilket gör att man inte kan se någonting för resten. Går det att i excel "klippa" bort delar av x- axeln så man bara både kan se de mer normala värdena men även extremvärdet?
Jag har försökt hitta hur man gör men vet inte vad jag ska söka efter och när jag nu söker en bild så hittar jag inte heller något.
Är det en normal fördelnings kurva du vill ha?

Du kan ha dubbla x-axlar om du vill. Att klippa i värden på samma axel går inte, då blir det missvisande.

Du kan ha dubbla x-axlar om du vill. Att klippa i värden på samma axel går inte, då blir det missvisande.
Fast jag har sett diagram där man klipper bort delar av x-axeln och visar som en blixt där klippet sker både på axeln och stapeln. Värdena blir ju korrekta eftersom de visas på skalan.
Att ha dubbla axlar skulle i det här fallet göra att man definitivt fick fel uppfattning och det är ju bara just det här värdet som sticker ut inte resten av värdena för samma ämne.

Fast jag har sett diagram där man klipper bort delar av x-axeln och visar som en blixt där klippet sker både på axeln och stapeln. Värdena blir ju korrekta eftersom de visas på skalan.
Att ha dubbla axlar skulle i det här fallet göra att man definitivt fick fel uppfattning och det är ju bara just det här värdet som sticker ut inte resten av värdena för samma ämne.

Detta kanske kan hjälpa dig, och då särskilt "break a chart axis with adding a dummy axis" om du inte vill ha två axlar: https://www.extendoffice.com/documents/excel/2716-excel-chart-break-axis.html

Verkar inte helt enkelt dock.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 216
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 434
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 737
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka