Hjälp med boxvila

A

AnonymaRut

Min häst genomgick förra veckan en artroskopi i vänster bakknä och ska nu stå i box i 9 veckor! Detta är självklart inte speciellt uppskattat av fröken!

Vi har redan fått problem då vi har fått strikta direktiv om att hon måste vara HELT stilla och det håller inte hon med om! Hon är väldigt stressad i boxen och vill inte alls vara så stilla som hon borde..:cry:

Min fråga är därför, finns det någonting jag kan ge henne eller göra för att h0on ska lugna ner sig? Finns det något foder,örtpreparat eller liknande? För det känns inte speciellt kul att behöva medicinera henne så länge..Jag pratade dessutom med veterinären och hon tyckte inte det var bra om vi medicinerade eftersom det lugnande medlet även slöar ner tarmar och det kan leda till kolik..

så som sagt..finns det något foder eller liknande som skulle kunna hjälpa henne att "landa" lite?

Tack på förhand!

Sv: Hjälp med boxvila

Jag tror inte foder/tillskott räcker om hon är så upprörd.

Utan isf sedera med de lugnande medel som finns på recept. Det sätter ner tarmrörelserna precis som du säger, MEN det beror också på sederingsgrad.

Om man har tur räcker det att ge en ganska liten dos, vilket gör att de är 'precis som vanligt' men utan tokspelen. Dvs ingen skulle se på hästen att den är sederad, utan den är precis som vanligt, men försöker inte riva boxen.

Ännu mer tur så kan du sluta med sederingen efter någon v när hon accepterat. Sedera är ju vad de gör på klinik med de som inte håller sig lugna i box när de måste mer. Så jag skulle ta upp det igen med veterinären. Jag har fått sedera två st på box, och båda både fick och kunde äta som vanligt, och 'var' som vanligt, dvs det gick inte se att de var sederade utan var 'pigga och vakna' som vanligt, men utan att flippa ur.

Är hon lugnare i utbox? Sjukruta ute etc? Att försöka hitta en miljö där den är så lugn som möjligt är också viktigt. Har den kompis inne, skulle den vara lugnare av det etc?

Sen fungerar tyvärr inte droger på alla, jag har fått släppa ut en artroskopi (kotled) häst i förtid, ibland finns ju helt enkelt bara en massa dåliga alt, och då får man välja det minst dåliga.

Men ta upp frågan om att prova sedera lätt med vetranquil eller sedalin med din veterinär tycker jag.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 673
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 107
Foder & Strö Hejsan! Mitt 11-åriga fullblod har blivit ordinerad strikt boxvila nu i minst 6-8 veckor pga en spricka i benet efter att ha fått en...
2
Svar
21
· Visningar
4 272
Senast: Efwa
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat