SaraTherese
Trådstartare
Jag har skaffat mig en häst nu ett flera års uppehåll och känner mig lite ringrostig när det gäller foder. Det har hänt så mycket på fodermarknaden under 10 år!
Hästen är en 7 årig halvblodsvalack som används till allround träning. Problemet är att han är lite valpig i kroppen (173 cm hög) och tunn. Jag köpte honom i början av juni och han var inte i kondition, tunn och lite omusklad. Jag hoppades att han skulle äta upp sig under sommaren, men så är inte fallet. Han har mycket energi och behöver inte foder som ökar på det. Då går han i taket. =)
Vi har tagit det ganska lugnt i ridningen och trappat upp succesivt.
Hans sommardiet har varit:
Hösilage som stödfoder till gräset då betet har varit tunt
6 hg Dodson&Horrell Build Up
7 hg Lusern Pellets
4 hg Equi Jewel (Riskli)
1 skopa Magnesium
Men vad ska jag ge han nu till hösten? Vilka foder är bäst för tunna hästar som har mycket energi?
Vad hade ni gjort?
Min tanke är att ge honom:
12 kg hösilage
1,5 kg Dodson&Horrell Build Up
1 kg Lusern Pellets
0,5kg Equi Jewel (Riskli)
1 skopa Magnesium
Tacksam för synpunkter och råd!
Hästen är en 7 årig halvblodsvalack som används till allround träning. Problemet är att han är lite valpig i kroppen (173 cm hög) och tunn. Jag köpte honom i början av juni och han var inte i kondition, tunn och lite omusklad. Jag hoppades att han skulle äta upp sig under sommaren, men så är inte fallet. Han har mycket energi och behöver inte foder som ökar på det. Då går han i taket. =)
Vi har tagit det ganska lugnt i ridningen och trappat upp succesivt.
Hans sommardiet har varit:
Hösilage som stödfoder till gräset då betet har varit tunt
6 hg Dodson&Horrell Build Up
7 hg Lusern Pellets
4 hg Equi Jewel (Riskli)
1 skopa Magnesium
Men vad ska jag ge han nu till hösten? Vilka foder är bäst för tunna hästar som har mycket energi?
Vad hade ni gjort?
Min tanke är att ge honom:
12 kg hösilage
1,5 kg Dodson&Horrell Build Up
1 kg Lusern Pellets
0,5kg Equi Jewel (Riskli)
1 skopa Magnesium
Tacksam för synpunkter och råd!