Hjälp med att hitta i Stockholm

Twihard

Trådstartare
Hej jag hoppas jag får posta detta! :)

Jag och min kompis ska första gången åka upp till Stockholm ensamma, båda har uruselt lokalsinne osv och tänkte om någon här kunde hjälpa oss.

Vi ska åka Swebuss upp som stannar på den stora tågstationen. Vår plan är att shoppa i gamla stan och därefter gå till gröna lund. Vi undrar hur man lättast tar sig från;

Centralen-Gamla stan-gröna lund-centralen. Hur lång tid tar färdsättet? Kan man gå, tar man buss etc.

Vår buss kommer troligen vara framme vid 09:00 0ch hemfärden går 22:30 typ från stationen. Kan någon hjälpa mig planera när man då ska lämna grönan och hur? :)

I gamla stan tänkte vi framförallt besöka Sci-fi bokhandeln, finns det någon medeltidsaffär eller annat kul ställe där? Kom med förslag :D

Till gamla stan kan ni antingen ta tunnelbana eller gå. Ut till grönan går bla. spårvagn från centralen. Kolla sl.se gällande tider för buss och spårvagn tillbaka till centralen från grönan, men det tar inte så många minuter.

Till gamla stan kan ni antingen ta tunnelbana eller gå. Ut till grönan går bla. spårvagn från centralen. Kolla sl.se gällande tider för buss och spårvagn tillbaka till centralen från grönan, men det tar inte så många minuter.

Tack :)

Ni kan också ta båten från gamla stan till Grönan, det hade jag gjort för att slippa gå tillbaka till centralen och för att få se något vackert.

Jag undrar mest, varför och vad ska ni shoppa i Gamla Stan? Lusekoftor och hjälmar med plasthorn på? ;)

Edit: Sorry läste slarvigt!

SL har en bra app! Ta båten till Grönan som du fick tips om så får ni se lite mer!

Inga plasthorn eller sådana fjantiga turistprylar för oss. ;) :) Nej vi gillar gamla stan (varit där någon gång) och anser att shoppa mode i storstan är överskattat när samma kläder finns där vi bor. :) Vi vill bara strosa omkring och uppleva. :)

Vi har säkert gps i telefonerna men är otekniska med men vi får se om vi får igång det. OM det inte drar mycket batteri.
Vad kostar båten? Kan man använda tunnelbanekortet på den? Planerar att köpa dygnskort. Ska kolla upp SL appen. Tack :D

Ja precis :) Jag är ingen klädesnörd så just kläder är inte mitt huvudmål i den vackra storstaden. :D

Tack för råd :)

Jag skulle ha promenerat till gamla stan från centralen. Då följer ni bara Klarabergsgatan uppåt till Sergels Torg, och därifrån knatar ni på Drottninggatan som leder er raka vägen mot gamla stan. Bonus: Ni kan spana in t.ex. klara kyrka som jag tycker är väldigt fin, stadsteatern, riksdagshuset, slottet etc. under er promenad.
Från slussen kan ni ta djurgårdsfärjan ut till grönan. Bonus: Ni kommer rakt på grönan på en gång och kan inte tappa bort er, och ni får se stockholm från vattnet.
När ni sedan ska tillbaka igen kan ni hoppa på spårvagnen och åka tillbaka. När ni hoppar av den är det bara en kort promenad, alternativt en buss- eller tunnelbanetur, så är ni på centralen igen. Jag hade promenerat. Bonus: Ni ser mer om ni går än om ni gömmer er under jorden ;)

Jag skulle ha promenerat till gamla stan från centralen. Då följer ni bara Klarabergsgatan uppåt till Sergels Torg, och därifrån knatar ni på Drottninggatan som leder er raka vägen mot gamla stan. Bonus: Ni kan spana in t.ex. klara kyrka som jag tycker är väldigt fin, stadsteatern, riksdagshuset, slottet etc. under er promenad.
Från slussen kan ni ta djurgårdsfärjan ut till grönan. Bonus: Ni kommer rakt på grönan på en gång och kan inte tappa bort er, och ni får se stockholm från vattnet.
När ni sedan ska tillbaka igen kan ni hoppa på spårvagnen och åka tillbaka. När ni hoppar av den är det bara en kort promenad, alternativt en buss- eller tunnelbanetur, så är ni på centralen igen. Jag hade promenerat. Bonus: Ni ser mer om ni går än om ni gömmer er under jorden ;)

TACK vi går gärna om det inte tar flera timmar men 50 min fungerar väl :) Ska vi köpa tunnelbanekort ändå? Eller kan man köpa kontant på ex båt?

Det är superfint på Djurgården! :) Jag hade åkt båt dit från Slussen och promenerat tillbaka, det är bara att följa spårvagnsspåren (tar väl kanske 40 min att gå från Gröna lund till centralen).

Det går att köpa 24-timmarskort och 72-timmarskort vilket brukar löna sig om man ska åka fler än ett par gånger, men ska ni bara åka enstaka resor kan ni köpa Reskassan. Det går att läsa på sls hemsida om priser m.m: https://sl.se/sv/kop-biljett/
Men försök att åk så lite tunnelbana som möjligt tycker jag, det är mycket mysigare att gå runt. Stockholm är fint :)

Från gamla stan till djurgården/grönan är fin promenad. Lätt att hitta också, gå bara norrut och ha vattnet på höger sida så är ni framme på 45 minuter nånting.

TACK vi går gärna om det inte tar flera timmar men 50 min fungerar väl :) Ska vi köpa tunnelbanekort ändå? Eller kan man köpa kontant på ex båt?

På båten så gäller inte SLs resekassa (än), det finns en biljettkassa vid färjeterminalen och en biljettautomat där man kan betala med kort. Båten heter Djurgårdsfärjan om ni vill googla på det.
Om ni ska på konsert på Gröna Lund så kom ihåg att vara där i tid om det är något populärt band. När man ska hem med spårvagnen så kan det ibland löna sig att gå tillbaka en station mot Skansens entré för att komma på spårvagnen innan alla som går till Gröna Lunds entré kommer på. Eller att gå till Djurgårdsbron och ta en buss därifrån.

Liknande trådar

Äldre Trots att jag är i Stockholm och ränner titt som tätt slår det mig att jag åkt buss i staden max fyra gånger under min livstid. Det...
Svar
15
· Visningar
2 999
Senast: Riley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama