Hjälp med att få i hästen butta

Sv: Hjälp med att få i hästen butta

Ingen av mina har gillat metacam, alls. Jag tror jag har konstiga hästar ;) (En av dem var garanterat konstig, han GILLADE butta... )

Hej!

Säjer som du.. Metacam är alls inte gott- däremot luktar det smaskens tycker jag, men min förra pållas känsliga ponnynos kunde man inte lura i nån typ av smärtstillande.

Till TS: Jag lärde min häst genom att berömma med godis varje gång jag gav sprutan, inte i förebyggande syfte (det hade jag aldrig orkat hålla på med). Nya pållan har också lärt sej detta bara genom 2 veckors medicinerande förra sommaren. Alla sprutor = godis för mina hästar, men jag ger å andra sidan inte godis vid andra tillfällen..

/Lavinia, som hoppas du lyckas bättre med metacam än dom jag känner gjort..

Hmm så äppelmos kanske inte vore så dumt att prova? Får forska i det imorn :)

Ah men jag råkar skämma bort hästen med godis ganska ofta tyvärr :/ Metacam har hästen ätit förut och det var inga bekymmer alls :) Nu är jag iaf en erfarenhet rikare, butta är svårt att ge...

Pröva med<att köpa morötter på burk ! mosa dom och i med buttan sen blanda ner det i foderet ;)

Funkar utmärkt på mina hästar ;)

annars så kan man oxå blanda i honung(speciellt om man vet att hästen gillar metacam, det är honungs smak på det )

Men morötter på burk är nog lättare

Lycka till !!
Tesora (som oxå har en häst som inte går att ge oralt )

pröva med äppelmos för det är sötare än både juice, betfor och melass. Och sött döljer den hemska smaken. Funkade i alla fall för mina hästar

Blanda med betfor och havre.
Havren brukar dom ha svårt att motstå, och den går ju heller inte att pilla ur så lätt ifall den är blandad med betfor. Rör om ordentligt så att buttan fördelas ut så mycket som möjligt i "gröten".
Funkade jättebra på min häst som ratade ifall jag enbart blandade buttan med betfor.

´Jag fick ge min häst det som så här, karva ur två äpplen och fyll med SIRAP och butta. Man får liksom blanda det inne i äpplet. Det var enda chansen att få i honom det, äpplemos osv bara fnös han åt. Att ge honom det som avmaskning var lögn i helv...

Ingen av mina har gillat metacam, alls. Jag tror jag har konstiga hästar ;) (En av dem var garanterat konstig, han GILLADE butta... )

Och min äter metacam som om de vore godis. Behöver inte blanda det med nått.

Sen gillar jag att det är så lätt och ge, bara dra upp i sprutan och ge direkt i munnen. Inget pysslandes med nått pulver som hamnar här och där.

Butta har väl dessutom livstidskarens så du som hästägare är ansvarig att det skrivs in i passet att hästen är behandlad?

Veterinären ska skriva in det i passet, annars rätt. Är livstidskarens. Jag kryssar dock mina hästars pass oavsett om de fått ngt som ger karens eller ej, så för mig spelar det nada roll. Men det är en aspekt att ta med, om man vill kunna låta hästen bli mat när den dagen kommer t ex.

Sen, som med allt annat är det ju individuellt vad som är lättast att ge. Lillen är MYCKET lättare att ge i mat än i munnen. Han HATAR medicinering i munnen, men äter glatt medicin i mat. Så för just honom är det lättast i mat. Och iom att jag har eget stall är det inget problem med kontaminering/dopingrisk för andra hästar etc av pulver som yr, foderrester etc.

Nu har vi inga hästar som får för sig att inte äta det foder de får (utom min matglada ponny som strejkar på lusernhack m melass). Men jag undrar ändå om det inte finns en viss risk att blanda butta i fodret om man har en sådan häst? Men det är det kanske ingen i tråden som har i och för sig.

Vet inte om jag förstod riktigt hur du menade?

Men jo, de hästar som är skeptiska mot ny mat/andra smaker etc, där brukar det inte fungera så bra att blanda i fodret. Dessutom kan vissa sen vägra äta fodret även utan butta i. Mitt fblsto rörde inte kraftfodret på en vecka efter att man försökt blanda ngt i det. Hon förutsatte det var förgiftat, även om det var som vanligt dagen efter.

Det jag menade med att det är väldigt individuellt med vad som är enklast och 'bäst' för en individ. Både vad gäller att hästen alls får i sig medicinen, hur mkt det slabbas (dvs hur stor del av dosen som går i), hur illa/inte illa hästen tycker om sättet (oralt vs mat) och ev smittrisk till grannar etc etc.

Dvs det som är lätt att ge (i det jag svarade på gällde det metacam i munnen) en häst kan vara svårate sättet få i en annan häst medicinen - och omvänt.

Jag skrev nog lite knasigt. Det var egentligen inte alls ett svar på ditt inlägg, skulle nog skrivit knapplån.

Jag menade mer allmänt att om man har en häst som kan få för sig att matvägra så ska man kanske inte blanda mediciner i fodret i alla fall inte de som smakar så illa som butta uppenbarligen gör.

Tack för alla påhittiga svar! Jag har fått metacam utskrivet istället och det ska dessutom bara ges en gång per dag så det blev mycket smidigare, och just detta preparat äter hästen :bump:

Ang. livstidskarens är det redan kört sedan innan, dessutom har jag personligen svårt att se min häst som föda efter att den gjort sitt så det har aldrig varit nåt bekymmer med karensen :)

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 159
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka