Hjälp med att få i hästen butta

TessieW

Trådstartare
Behöver tips på vad man kan blanda butta med för att få i hästen medicinen. Att blanda med vatten och ge peroralt är uteslutet då det inte finns möjlighet att göra detta två ggr dag på någerlunda fasta tider. Hästen är dessutom extrem svår att ge medicin i munnen. Hästen ska ha butta morgon + kväll.

Sv: Hjälp med att få i hästen butta

Det säkraste är att spruta direkt i munnen för de flesta hästar äter inte upp om man blandar det i fodret. Ett litet antal av de hästar jag har gett medicin har gått att få i den med hjälp av betfor. Det är ju viktigt att de verkligen äter upp också och särskilt butta ger ju en obehaglig smak som gör att hästarna inte äter.
Jag har aldrig varit med om att någon häst äter butta som har varit blandad med fodret någon längre stund utan då får man blanda direkt innan. Då kan man lika gärna slamma upp det och ge i munnen så vet man att de får i sig det de ska.

Annars kan man ju givetvis blanda med vad som helst som går att blöta lite, alla pellets går ju bra men man kan också riva ett äpple och blanda det med.

Vi karvade ut en bit i äpplen och och fyllde dem med butta;) gick åt ca 4 äpplen (små) till varje påse. Gick kanon!

Betfor och allt annat funkade inte
Jag vågar inte spruta direkt i munnen då min ponny ej gick avmaska efter det. Hon ställde sig på bakbenen och rullade ögonen. Så nej det gör jag inte igen. Hellre gör jag på detta lite onyttigare sätt;)

Lycka till!

Äpplemos :love: Är sött och döljer tydligen den värsta smaken från buttan. Jag blandar i buttan och ger sedan med spruta i munnen. Men kanske det går om man offrar en hel burk äppelmos åt gången och blandar i buttan så kanske hästen slickar i sig det. Det är ju äppeltider så koka en hel jättegryta med äppelmos

Ge Metacam istället?

Skulle jag också ha provat om det inte går att ge hästen medicin oralt.

Butta är så överjävligt äckligt tycker min kuse så det går inte lura i honom med hjälp av foder/godis oavsett vad det är man blandar med. Dock funkar det bra i vårt fall att ge oralt.
Metacam däremot slinker med lätthet ner om det blandas i en gnutta betfor.

På hästar på jobbet brukar vi ibland blöta ena sidan av ett knäckebröd, ha på buttan där, lägga en till skiva över och sen ge. Brukar funka hyfsat.

Hej!

Lättaste sättet vad jag märkt är att blöta upp det och ge som avmaskning i spruta. Det är ju också det säkraste sättet att veta att hästen faktiskt får i sej sin medicin.

Min förra fick butta i flera omgångar och hon sorterade alltid ut det ut betfor, lusern, äpplen mm mm. Hon sorterade även ut finadyne och metacam- hon var inte lättlurad den damen! Med spruta -no problems, tom stallägaren kunde ge:-).

Jag lärde henne att äcklig spruta alltid resulterade i godis efteråt och kunde faktiskt spruta henne med butta i hagen (utan grimma) utan större problem.

/Lavinia, van att medicinera sina hästar...:-(

Blanda med betfor och kanske lite morotsbitar?
Låt betforen svälla "ifred" och sedan blandar du i butta och morot. -blanda ordentligt .

Vad har du provat ge i?

Jag blandar det i uppblött lucern, och så buttan löses upp. Ev får man krydda med lite gurkmeja/annat som ger lukt/smak. Men de flesta brukar äta det med 'vanlig' blötmat om de sas äter blötmat. Speciellt om man maskerar lukt/smak lite. Förr anv jag vitlök för det.

Vissa går inte på det oavsett dock, de brukar inte gå på annat i maten heller, t ex metacam. Utan får ges i munnen eller i värsta fall (bara behövts en gång) sprutas i.m. (då med finadyne)

Ah de kanske funkar, har hört från en annan tjej att hon gav tillsammans med äppeljuice, men då sprutade hon in det i munnen och det går som sagt inte med denna häst.

Problemet med att spruta är att jag inte själv har möjlighet att försöka lära hästen 2 ggr/dag i flera veckor :/

Har blandat med betfor och lucern och det funkade tyvärr inte. Har iofs inte provat med nån smakrikare som tillsats. Flera har ju givit rådet metacam istället och just det preparatet äter hästen om man häller det ovanpå betfor.. ska prata med veterinären och se om vi kan få byta medicin. Surt med 800:- i sjön bara. Någon som vet om man får lämna tillbaka obrutna förpackningar med medicin till apoteket?

Senast ändrad:

Man får tyvärr inte lämna tillbaka receptbelagd medicin. Eller du får givetvis lämna tillbaka den, men den destrueras och du får inga pengar tillbaka.

Apropå inget. Innan du ger upp skulle du kunna prova rivna äpplen/morötter. Det kan ev funka. Gjort det ett par ggr för mig när inget annat funkat. Vi har nån 'potatisrivare' som man bara behöver 'veva' på så river den, annars blir det rätt drygt för det går åt en del. Men kanske värt testa för 800 kr skull även om man får 'handriva' med rivjärn.

Annars så om den äter metacam låter ju det som det enkla valet - men dyra då. Ett aber det där.

Senast ändrad:

Tycker det låter som en utmärkt idé, Metacam är smaskens :d
Har själv genomfört ett försök med Metacam där 30 hästar medicinerades i 4 dagar, sista dagen var jag MYCKET poppis! Flera gnäggade när dom såg mig :D
Jag hade inte vågat blanda butta i foder och hoppas att den äter det, smakar som sagt inte så gott... Min pojke äter inte butta blandat i foder (inte ens 1 påse i 2 kg uppblött lusern...) och protesterade rejält när det bara var uppblött i vatten. Dock gav jag honom det lös i box/hage när det var blandat med äppelmos :love: i totalt 2 ggr/dag i 2 x 2,5-3 månader utan några som helst problem :bow:

Ingen av mina har gillat metacam, alls. Jag tror jag har konstiga hästar ;) (En av dem var garanterat konstig, han GILLADE butta... )

Men annars så smaken av metacam tycker mina är vidrig. Oavsett de som ätit butta utan knot, de man fått lirka med och de som avskytt butta och vägrat äta på en vecka om man försökt lura i dem det i maten. Vet inte varför faktiskt, men nog det mest avskydda alla kategorier här, tom avmaskningsmedel verkar de tyckt smakat bättre??

De av mina hundar som fått metacam har varit överlyckliga och milt sagt lättmedicinerade dock =)

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 159
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka