Hjälp med att få i gång relativt omusklad häst???

S

Sweetaah

Hej alla glada!

Jag ska, den 25:e januari ta min kära medryttarhäst på foder :banana:

Och nu är det så att han inte har gått så mycket, knappt mer än de gånger jag har ridit i veckan, vilket är typ tre dagar.
Om det nu finns nån här som kanske kan ge mig lite tips på hur jag kan sätta igång honom. Detta är första gången jag har hand om en egen häst helt på egen hand så jag vore tacksam för lite tips :confused:

Han är ett varmblod på 6 år som bara är riden i skogen, han kan inte mycket, snarare ingenting så jag ska rida för tränare så jag får hjälp med dressyren, vilket ska bli superkul.

Han är även OTROLIGT SNUBBLIG!! Vart jag än går så händer det att han ofta snubblar så mycket att han nästan går ned på knä... :eek:
Har prövat lite cavalletti och att rida mycket i skogen.. men än så länge har det inte hjälpt.

:bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump:

Sv: Hjälp med att få i gång relativt omusklad häst???

Ingen??? :confused:

Jag använder varannan dag metoden när jag ska träna upp en omusklad häst, men även på hästar i bra kondis som bara behöver underhållas.

Jag tycker detta har gett mest resultat då muskler byggs efter arbete när de vilar.
Många rider hästen 7 dagar i veckan å undrar varför hästen inte får muskler å det är för att musklerna inte får en chans att byggas upp.

Då gäller att man tränar någorlunda intensit å inte bara skrittar ut 30 min för då kan man rida mer än så.
På en totalt omusklad häst utan kondis börjar jag skritta flrsta veckan, trava nästa å galoppera 3e veckan.

Det är även bra med galoppintervaller när man ska få en häst i kondis, tex skrita 3 minuter å galoppera 3 minuter å eftersom så höjer man tiden mellan intervallerna.

Ngt som är bra för att träna muskler är klättring i backar å plumsning i snö(nu har inte alla snö).
Se även till att ge nog mkt protein så att musklerna får näring att bygga upp sig.
Jag brukar ge extra e vitamin.

Det kan vara bra att göra upp ett schema så man kan planera träningspassen så det blir någorlunda strukturerat.
För att bli av med bukmagen så hjälper långa galopper, de tränar upp bukmusklerna å skritt är gångarten där alla muskler aktiveras så det kan vara bra att ge sig ut på en lång skritt tur ngn gång i veckan oxå.
Varierad träning är viktigast, speciellt för hästen så den inte blir uttråkad.

Det där lät bra :D Tack så mycket :bow:

Min häst går väldigt mycket sommar halvåret och bara ca tre gånger i veckan under de värsta vintermånaderna, orsak är mörker, jag rider mycket i skogen och det blir tvärmörkt. jag har aldrig haft problem att öka på ridningen igen.

Hur som helst. det är inte svårt att sätta igång en häst. speciellet eftersom du redan rider ca tre ggr påe vecka så är det bara att sakta öka på.

Hästar har lättare att komma i form än människor och tappar inte heller lika snabbt. Jag tror att din pålle redan har en grundkondis och det är bara att rida på. Känns hästen stel efter en dag så ta det lugnt, skritta, vila.

streching är lika bra för hästar som för människor. :D

det där lät bra! vIsste inte att dom hade lättare att komma igång, mycket positivt :) Ja streching är bra, ska försöka komma ihåg att göra det lite oftare bara :o .

å det är bättre att skritta ut än att låta hästen stå helt de dagar man inte tränar. i galoppintervallerna brukar det vara ganska lagom för både häst och ryttare att börja med 2 min galopp och 2 min skritt fyra gånger.

Köpte min unghäst i mitten av juni, hade då stått mest i ca 2 månader, samt hade inte en muskel på kroppen, även om han var väl grundriden från början.
Red hela sommaren enbart i skogen. Mycket skritt på lång tygel över stock och sten i skogen lär hästen att sätta rättpå fötterna (min var också otroligt snubblig, hade stått på Täby, aldrig gått i kuperad hage etc etc.), och dessutom bygger det muskler i ryggen samtidigt. Chrystlers råd är bra, rid tuffare eller mer tränings aktigt varannan dag, däremellan skrittar du ut enligt som jag tex föreslår ovan. du kan vara ute nån timma och skritta, det sliter inte nämnvärt på hästen.

Klättra är också kanon både för muskler samt hästen lär sig att bära upp sig själv, både fram och bak. Anser att klättring i lågt sluttande, längre backar (hellre än branta och korta) bygger bäst. Man ska samtidigt vara måttlig med klättring, men det beror ju på tiden och hur backarna ser ut förstås) generellt sett absolut inte mer än 2 ggr/vecka skulle iallafall inte jag utöva nån "projekt klättring", (sen om du rider i kuperad terräng och det blir några backar här och där är en annan sak.)

Det tog mig ca 2 månader innan märkvärt resultat syntes, då red jag somsagt bara i skogen samt tömkörde honom religiöst en gång/vecka för att få honom att jobba med ryggen och bära upp sig själv etc. efter det började jag öka på med mer markarbete på bana, trava över bommar etc.
Senaste månaderna har jag ridit för tränare en gång/vecka till var 14:e dag, markarbete totalt ca 2 dagar/vecka, tömkörning 1 dag, skogen 2-3 dagar varav en dag enbart skritta ut, eller en eller max 2 dagar hel vila.

Nu ca 6 månader senare går det inte att känna igen hästen, han är rund och go med muskler, när man jämför bilder som jag tog när jag precis fått honom ser det ut som en helt annan häst!

Om din häst behöver grundutbildas i dressyr då han gått som travhäst skulle jag ta det väldigt lugnt med det i början och mest rida i skogen först och främst. Där kan du rida jättebra markarbete i naturlig miljö, och avancera succesivt.
Mina råd :D lycka till!

Senast ändrad:

mackan skrev:
Det tog mig ca 2 månader innan märkvärt resultat syntes, då red jag somsagt bara i skogen samt tömkörde honom religiöst
Religiöst? Du menar seriöst va? :D

Zindy16 skrev:
Religiöst? Du menar seriöst va? :D

Nej - jag menar religiöst. Som att jag ALLTID lade in ett tömkörnings pass en gång/vecka.
Har bott utomlands i USA i massor med år, där uttrycker man sig så i den mening jag förklarar ovan. När jag tänker på ett så fick jag nog ett anfall av svengelska. Men nu vet du hur jag menade iallafall :D

mackan skrev:
Köpte min unghäst i mitten av juni, hade då stått mest i ca 2 månader, samt hade inte en muskel på kroppen, även om han var väl grundriden från början.
Red hela sommaren enbart i skogen. Mycket skritt på lång tygel över stock och sten i skogen lär hästen att sätta rättpå fötterna (min var också otroligt snubblig, hade stått på Täby, aldrig gått i kuperad hage etc etc.), och dessutom bygger det muskler i ryggen samtidigt. Chrystlers råd är bra, rid tuffare eller mer tränings aktigt varannan dag, däremellan skrittar du ut enligt som jag tex föreslår ovan. du kan vara ute nån timma och skritta, det sliter inte nämnvärt på hästen.

Klättra är också kanon både för muskler samt hästen lär sig att bära upp sig själv, både fram och bak. Anser att klättring i lågt sluttande, längre backar (hellre än branta och korta) bygger bäst. Man ska samtidigt vara måttlig med klättring, men det beror ju på tiden och hur backarna ser ut förstås) generellt sett absolut inte mer än 2 ggr/vecka skulle iallafall inte jag utöva nån "projekt klättring", (sen om du rider i kuperad terräng och det blir några backar här och där är en annan sak.)

Det tog mig ca 2 månader innan märkvärt resultat syntes, då red jag somsagt bara i skogen samt tömkörde honom religiöst en gång/vecka för att få honom att jobba med ryggen och bära upp sig själv etc. efter det började jag öka på med mer markarbete på bana, trava över bommar etc.
Senaste månaderna har jag ridit för tränare en gång/vecka till var 14:e dag, markarbete totalt ca 2 dagar/vecka, tömkörning 1 dag, skogen 2-3 dagar varav en dag enbart skritta ut, eller en eller max 2 dagar hel vila.

Nu ca 6 månader senare går det inte att känna igen hästen, han är rund och go med muskler, när man jämför bilder som jag tog när jag precis fått honom ser det ut som en helt annan häst!

Om din häst behöver grundutbildas i dressyr då han gått som travhäst skulle jag ta det väldigt lugnt med det i början och mest rida i skogen först och främst. Där kan du rida jättebra markarbete i naturlig miljö, och avancera succesivt.
Mina råd :D lycka till!

Ååå vad kul det ska bli att lägga upp ett schema att följa :banana:
Jag har aldrig tömkört i hela mitt liv men har nu insett att det finns en superbra mening med det ;) ska pröva så fort han är "min"!

Tack så mycket för alla tips :bow:

Tänk på att inte överträna! Och tänk på hästens förutsättningar.. Är den stel av att inte ha gått på länge skulle jag nog istället för varannandagsmetoden se till att hästen får röra på sej MINST 20-30 minuter även de dagar den inte tränas lite hårdare. Då kan man träna klättring/kondition 2-3 gånger i veckan och ta det lugnt resten av veckan, rida lite lätt dressyr/skritta ut/gå i skogen/jogga, och inte hårda dressyrpass alltför ofta för då tenderar hästen gå bra under träningen men sen bli motvillig pga av överansträngning/överträning. Ska man göra en ny rörelse kan man gott nöja sej med ett par steg första ridpasset. Och det viktigaste av allt- LYSSNA PÅ HÄSTEN! Säger den att den är trött har det förmodligen gått för långt redan så då bör man sluta för dagen och skritta av eller skritta hem beroende på vad man gör. Sluta med något enkelt. Vill den inte göra en rörele kanske den inte har de fysiska förutsättningarna just då eller så förstår den inte vad du vill.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 152
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama