Jag behöver hjälp med min häst. Jag vill gärna ha tips på övningar för att bygga förtroende med min häst och få honom tryggare. För att ni ska få lite grund på hur han är så är han väldigt explosiv när han gör något. Det är inte det att han först ryggar tillbaka när det är något han inte gillar utan det är vändning på en halv 5öring som gäller. Även när man ska släppa honom i hagen kan han göra lika. Jag tar in honom i hagen,vänder,ger en godis (för att han ska stå still), knäpper lös,ger en till godis och är det en bra dag så vänder han och går men ibland så kastar han sig runt på bakbenen och nästan bockar direkt. Han har nu inte blivit riden på ca 1.5-2 år då han sist jag red gjorde en rodeoshow och slängde av mig ganska illa och jag landade på nacken. Sedan dess har vi inte gjort mer än longerat/tömkört, promenerat. Mitt förtroende för att han ska sköta sig känns långt borta. Mitt långsiktiga mål är ju att komma ut och kunna tävla även om det just nu känns som en omöjlighet,men kortsiktigt så vill jag bara kunna rida min häst på långa tyglar på en skrittur i skogen utan problem.
Min plan är att han ska börja ridas till våren/sommaren. Jag kommer då ta hjälp av en superduktig tjej men jag vill att vi ska ha en bra relation innan han åker så vi inte faller tillbaka på samma bana när han kommer hem igen.
(Kan tillägga att han är kollad nyligen av vet i både kropp och mun och inga konstigheter finns där)
Min plan är att han ska börja ridas till våren/sommaren. Jag kommer då ta hjälp av en superduktig tjej men jag vill att vi ska ha en bra relation innan han åker så vi inte faller tillbaka på samma bana när han kommer hem igen.
(Kan tillägga att han är kollad nyligen av vet i både kropp och mun och inga konstigheter finns där)