Hjälp med argument

Madick

Trådstartare
Dilemmat: FET ponny med tydlig proteinbrist. Fet så det är "celluliter" på rumpan. Får idag minimalt med foder (mindre än minstagiva TS...) trots att den går flera timmar om dagen. Går inte ner ändå (än) så fodergivan minskas ännu mer.

Har inte fått klart om det finns analys på grovfodret, troligtvis inte.

Argument för att omvända bantarmentaliteten så ponnyn kan få må bra igen behövs å det snaraste. Ponnyn har tidigare varit tjock vid bete men då varit "snyggt" tjock med rund överlinje och musklad. Inga problem att ha den på bete, blir inte smällfet alltså.

Sv: Hjälp med argument

hmm, ja antar väl att de som äger hästen inte har någon koll alls på foder om de fodrar som du säger :crazy:

Men hästen riskerar ju magsår, kolik och låter ju redan som att den har proteinbrist...

Är svårt att hitta på argument sådär (plus att jag inte har så mkt tid) men har man hyfsad koll på foder så borde man förstå att det är helt idiotiskt att fodra som de gör... :mad:

Vet de överhuvud taget att hästar ska äta i stort sett hela tiden för att må bra?

Ansvarig har sådan position att denne borde ha betydande foderkunskaper. Just därför är det viktigt att ha färdiga oemotsägbara argument när detta tas upp.

Ansvarig har sådan position att denne borde ha betydande foderkunskaper. Just därför är det viktigt att ha färdiga oemotsägbara argument när detta tas upp.

Kopplingen mellan fetma som ökar risken för insulinresistens som ökar risken för fång borde väl skrämma de flesta. Detta börjar nog bli ganska känt bland hästkunniga personer. Det finns flera forskningsrapporter som visar på detta.
Jag tror själv att dessa hästar är svårare att banta (men det är nog bara en egen fundering, tror inte att jag har läst det ngnstans). Men de har ju en energimetabolism som inte fungerar som den ska så det är inte helt otroligt.

Sedan måste det också vara så att en fet häst som har proteinbrist borde ha svårare för att omvandla fettet till annan energiform. Till detta behövs det säkert en del proteiner. De flesta (eller i alla fall många) av de ämnen som katalyserar dvs styr kemiska reaktioner i kroppen är just proteiner.

Problemet är ju att de ser FET = BANTA = TA BORT MAT vilket blir helt fel. Ponnyns behov ligger på ca 48-52 MJ beroende på arbete och med dagens foderstat är det max 32 MJ.

OK jag läste nog lite slarvigt. Då faller ju mitt första argument. Men det andra står kvar. Jag är i stort sett helt säker på att det är så. Men jag har nog inte ngn referens till ngt där detta står klart och tydligt.

Jag tror att det finns en tråd här som handlar om detta men hittar inte den just nu (är ju inte ngn referens heller i och för sig).

Ämnesomsättningen... kroppen tror att det är "svälttider" och den lagrar fettet på kroppen för ännu sämre tider.

För att få hästen att bränna fettdepån måste den ha en normalgiva eller NÅGOT under och den måste ha maten ofta, dvs många gånger per dag. Då ökar ämnesomsättningen.

Proteinet behövs för att bygga muskler, du gav själv ett argument: Ponnyn var mycket snyggare under betet då den fick mer protein (bete) än nu. Ett annat argument är: ponnyn blir inte tjock av protein.

Liknande trådar

Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Allmän fråga (har en del kunskap själv, men tips och ideer är aldrig fel). Min väninna har en maxad D/liten storhäst på gång som enligt...
Svar
10
· Visningar
2 129
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 411
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 608
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur