Hjälp med analys

Deus

Trådstartare
Hej.
Vet inte om jag postar denna tråd rätt...
Men har analyserat hö som jag tänkt ha till mina hästar, den ena en b-ponny som haft fång 4 ggr, och en stor häst som nyligen haft fång och då fick hovbensrotation (om det är av betydelse:o)

Jag vet inte vad som är bra eller dåligt, har förstått att det ska vara så lågt som möjligt, och detta är resultatet av analysen:

Ts 85,3 %
Råprotein 84 g/kg Ts
Smb.protein häst 41 g/kg vara
energi till häst 8,8 MJ/kg vara

Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta:bow:, för det är första gången jag analyserar, så jag vet faktiskt inte om det är bra eller dåligt.
Tilläggas kanske att den stora precis ska börja skrittas och den lilla går ca 2-3 ggr veckan och båda är väldigt lätt födda:crazy:

Sv: Hjälp med analys

är ingen expert men så här tänker jag..

kvoten är 4,6 (smbp/mj)...den bör var minst 6

Jag skulle ge lucern för att öka poroteinet, då omelasserat då kolhyderaterna inte behövs och fånghästar är extra känsliga för det har jag förstått

Jag vill i möjligaste mån undvika kraftfoder..mina hästar äter:

halm
omelasserad lucern
omelasserad "beta" (inte längre)
mineraler
saltsten

jag kör alltid hippocampus foderstatsprogram.....samt använder ögon o känsla...hur ser hästen ut o hur beter den sig

Men jag är inte nån expert:)

Senast ändrad:

Oki, men vad jag förstod det på veterinären så ska den stora inte ha något kraftfoder alls allra helst.. Just nu får hon 2 morötter..
Men jag ger inte detta hö just nu, för bonden trodde att det var alldeles för kraftigt för mina kusar.. Så just nu ger jag ensilage (många slår väl bakut nu)
för det trodde han hade ett värde som var bra mycket lägre än höet, just detta hade han inte analyserat pga att han fick så några balar av detta, och det är så grovt och torrt att han inte vill ge det till sina kor, då dom mjölkar sämre på något som är så lågt, för han ville ha något som snarare låg runt 160 på något av dessa värden, och han tror att det här ligger runt 60.

Ska skicka detta också på analys, men ville vänta tills att jag fick svaret på höet, för att se om det går att använda det, för det är betydligt smidigare att handskas med när man är ensam...

Hästarna står ju halm, men den lilla äter ju som en häst:rofl: utav halmen, kan det vara farligt för henne? Har funderat på att ställa henne på spån, och då kanske fodra lite med halm i stället, för hon gör soprent i boxen..

Det som ska vara lågt i fodret är socker och fruktan. För ponnyn som har haft fång fyra ggr kan det vara mkt viktigt att se till att begränsa innehållet av dessa så mkt som möjligt. Det går inte att läsa ut halten av detta ur din analys utan man måste göra en speciell analys. Ett grövre kan oftast vara bättre än ett med finare struktur men inte säkert.

Däremot är det viktigt att se till att de får de proteiner och mineraler som de behöver. Och att de eventuellt bantas så att de är smala.

Det enklaste sättet för dig är nog att ge dem en blandning av hö, lusern och halm. Lusern är inte ett kraftfoder utan ett grovfoder med hög proteinhalt och lågt socker/energi innehåll. Halm är egentligen inte farligt för dem att äta om det är bra halm men den innehåller bara energi vilket inte är bra i längden.

Det finns fånghästar, de som är insulinresistenta, där man måste vara jättenoga med att de inte får i sig för mkt socker. De har ofta haft fång flera ggr. De bör inte äta morötter och absolut inte kraftfoder.

Hur ser ponnyn ut, kraftig hals, det ?

. . .den ena en b-ponny som haft fång 4 ggr, och en stor häst som nyligen haft fång och då fick hovbensrotation (om det är av betydelse:o)

Jag vet inte vad som är bra eller dåligt, har förstått att det ska vara så lågt som möjligt . . .

Om din ponny har haft fång 4 ggr så är den med all säkerhet insulinresistent (IR). Det du ska undvika i foderstaten är framför allt socker och stärkelse. Fruktan behöver du inte bekymra dig om. Fruktan kan t.o.m. minska insulinproduktionen och förbättra känsligheten för insulin:

http://jas.fass.org/cgi/content/abstract/jas.2010-3108v1

”Dietary supplementation with short-chain fructo-oligosaccharides improves insulin sensitivity in obese horses
F. Respondek*, K. Myers, T. L. Smith, A. Wagner* and R. J. Geor
* SYRAL, 67390 Marckolsheim, France Virginia Tech, Middleburg Agricultural Research and Extension Center, Middleburg, VA 20117
Frederique.respondek@syral.com

Abstract
Obesity and insulin resistance are risk factors for laminitis in horses and ponies and diet can play an important role in modulating these risk factors. Dietary supplementation with prebiotic fibers, such as short-chain fructo-oligosaccharides (scFOS), has resulted in improvement of insulin sensitivity in obese dogs and rodents. Thus, we hypothesized that scFOS may reduce insulin resistance in obese horses and designed a study to evaluate the effect of dietary supplementation with scFOS on insulin sensitivity. Eight mature Arabian geldings (BW, 523.0 ± 56.5 kg) with an average BCS of 8 were included in a cross-over study. In each period, 4 horses were provided 45 g/d per horse of maltodextrin (control) and 4 horses received the same amount of scFOS for 6 wk, with a 3-wk washout between periods. Resting plasma concentrations of glucose, insulin, triglycerides, and leptin were measured. Minimal model analysis of a frequently-sampled intravenous glucose tolerance test was used to evaluate insulin sensitivity (SI), glucose effectiveness (Sg), acute insulin response to glucose (AIRg), and disposition index (DI). Without affecting BW and BCS, dietary supplementation with scFOS increased (P < 0.05) SI and reduced (P < 0.05) AIRg in comparison to maltodextrin but did not alter Sg and DI. Resting serum insulin concentration also was lowered (P < 0.05) by scFOS supplementation but not by maltodextrin. There was no effect of scFOS supplementation on plasma glucose or serum triglyceride and leptin concentrations. This study demonstrated that scFOS can moderately improve insulin sensitivity of obese horses, a finding that has potential relevance to the dietary management of obese, insulin-resistant horses at increased risk for laminitis.”

Lusern är inget lämpligt foder för IR-hästar. Det är visserligen sant att socker- och stärkelsehalten i lusern normalt är ganska låg, men variationen kan vara stor. Lusern är en baljväxt som lagrar energi i form av stärkelse och under vissa växtbetingelser kan stärkelsehalten i lusern vara hög. Det “socker” som finns i lusern är farligare än det socker som finns i våra grässorter. Det socker som ger upphov till en insulinrespons är glukos och glukoshalten i våra tempererade gräs är ca. 50% medan den är ca. 75% i lusern. Lusern som innehåller 8% socker är därför farligare för en IR-häst än ett hö/hösilage som innehåller 10% socker. Dessutom har man i vissa fall tillsatt melass till lusernet vilket ökar sockerhalten ytterligare.

Lusern innehåller dessutom en hög halt kalcium. Kalcium konkurrerar med fosfor och magnesium om att tas upp av hästen. En hög kalciumhalt i foderstaten kan ge magnesiumbrist och magnesium är ett extremt viktigt mineral särskilt för IR-hästar.

knapplån

Om din ponny har haft fång 4 ggr så är den med all säkerhet insulinresistent (IR). Det du ska undvika i foderstaten är framför allt socker och stärkelse. Fruktan behöver du inte bekymra dig om. Fruktan kan t.o.m. minska insulinproduktionen och förbättra känsligheten för insulin:
Håller med om detta med att det kan vara så att den är IR.
Däremot så vill jag än en gång protestera mot att fruktan är ofarligt för en ev fånghäst. Om man googlar på effects of low-dose oligifructose så får man i stort sett bara upp att det används för att framkalla fånganfall. Sedan kan det vara så att mkt små mängder av rätt sorts oligofruktoser dvs fruktan (enkelt förklarat) kan vara bra för tarmen. Det finns studier som stöder den teorin och det finns de som visar motsatsen. Däremot så finns det nog ingen studie som visar att fruktan inte leder till fånganfall. I det som refereras i artikeln är det ju frågan om tillskott inte stora mängder.

Lusern är inget lämpligt foder för IR-hästar. Det är visserligen sant att socker- och stärkelsehalten i lusern normalt är ganska låg, men variationen kan vara stor.
Socker och fruktanhalten i gräs kan också variera.

Det “socker” som finns i lusern är farligare än det socker som finns i våra grässorter.
detta resonemanget förstår jag inte alls

Dessutom har man i vissa fall tillsatt melass till lusernet vilket ökar sockerhalten ytterligare.
Man ska naturligtvis ge lusern utan melass till en IR häst man är ju faktiskt dum annars (ursäkta).

Lusern innehåller dessutom en hög halt kalcium. Kalcium konkurrerar med fosfor och magnesium om att tas upp av hästen. En hög kalciumhalt i foderstaten kan ge magnesiumbrist och magnesium är ett extremt viktigt mineral särskilt för IR-hästar.
Jag vet inte hur vanligt det är med magnesiumbrist hos IR hästar. De testade magnesium på min ponny gnm enkelt blodprov.
Kalcium ingår i den kalk som finns i lusernet. Detta höjer pH värdet i grovtarmen vilket motverkar den ganska så häftiga försurningen som sker vid ett fånganfall.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
775
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 359
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka