Hjälp! massor av ridtips behövs!

Scandi

Trådstartare
hejhej!

Rider en ganska hett arabsto, som är ganska lättirriterat och känsligt och inte alltid tycker det e jätte kul att vara ute och ridas (märks speciellt på uteritter då hon bara vill HEM så fort som möjligt. Låter man henne göra som hon vill ökar hon succesivt tempo tills det blir riktig racergalopp och stannar inte självmant, utan bara springer och springer.)

Hon har även en tendens att "hänga" i tyglarna, och vill gå in en för låg form, hon kröker ändå på nacken och trampar på fint, men hon släpper lixom aldrig "stödet" och släpper man på tyglarna tar det några steg också drar hon upp huvudet jättehögt och allt blir bara fel.
Känns som om jag e alldeles för hård i handen eller håller på och lirkar för mycket. Vill ju att hon ska slappna av av eftergifterna, men istället verkar dte ha motsatt effekt? vad gör jag för fel tror ni?

Har själv en tendens att bli lite frammåtlutat i sadeln men det märks direkt så det e bara att räta upp sig när det inträffar, ridlärarna säger att jag har en bra sits annars.

Bäst går hon i galoppen nuförtiden, fast i varje övergång till galopp kör hon upp huvudet för att sedan direkt sänka det och rulla på. Hon kickar med bakbenen ibland också, mest i slutet av ridpasset är det för att hon blir trött?

Bra tips på hur man bygger uthålliga starka muskler på en häst? Tips på hur man kan få henne att tycka det e kul med uteritter/ridning? tips överhuvudtaget som kan behövas?

Är jag för tung föresten? 80 kg/170 cm på ett arabsto på 148?

Sv: Hjälp! massor av ridtips behövs!

Tycker det låter som att hon inte orkar riktigt.
Börja med att bygga upp muskler och kondition, klättra, skritta mycket tömkör osv.

Att hon kröker på nacken betyder inte att hon går i rätt form.
Den ska komma bakifrån och hästen ska trampa under sig med sina bakben ordentligt, höja ryggen som då bildar en båge mellan svans och hals kort sagt.
Huvudet hamnar då automatiskt där det ska vara.

Ang om du är för tung eller inte finns en tråd om det här http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=927724

fungerar det inte i skritt, förstår jag inte varför man går över till trav, fungerar det inte i trav, förstår jag inte varför man går över till galopp...

Känsliga hästar med mycket nerv, är oftast väldigt lätta att rida för sits. Mycket tungpunkt är att man ska vara lugn, lugn och vänta ut dessa små energiknippen. OA är att övergångar, halvhalter och halter ska kunna göras för sitsen, för att slippa dragläget i munnen. Kan ni göra detta?
formen och avslappningen kommer inte att komma sålänge ni "fifflar" med hästens mun, när hästen kan slappna av och arbeta genom kroppen kommer man succesivt kunna plocka upp hästens huvud och placera det på en nivå som motsvarar styrkan hos hästen.

väldigt kort, skulle jag helt enkelt se att inte förrens du kan rida hästen och göra övergångar på lång tygel med en nöjd häst som utför det du vill, skulle jag börja tänka på att form. ( dock brukar den kunna komma ganska bra under arbetet med att få hästen att utföra det första )

Sen får man självklart se över foderstaten så att den motsvarar arbetet, för att ge hästen tillräklig mental stimulans kan det vara effektivt att arbeta ifrån marken (rundcoraller är underbara om ni har en sådan, annars finns enkla instruktioner till hur man börjar i seven games som du kan googla på, och diverse andra böcker i närmsta affär ) att köra in hästen, om den inte är inkörd, är ett roligt sätt för både häst och ryttare att lära sig sammarbeta på ett nytt sätt ( rek. att du går en kurs eller använder dig utav instruktör) många gånger vinner man mycket på att även se över hagvistelse. (enl mig minimum 10 H/dygn)

att det blir roligt på uteritter, kommer att komma i samband med att ni lär er sammarbeta. Du slutar dra i henne och hon slappnar av. (vilket jag tror görs bäst genom ovanstående arbete - sedan kan det vara en ide att inte arbeta hästen under uteritten utan låta den njua på långa tyglar)

Tack mirre för svaret och tipsen! Vi klättrar en hel del iallfall :) är långa skrittrundor bra för muskelbyggande? mycket jag inte vet... :/

Att hon kröker på nacken betyder inte att hon går i rätt form.
Den ska komma bakifrån och hästen ska trampa under sig med sina bakben ordentligt, höja ryggen som då bildar en båge mellan svans och hals kort sagt.
Huvudet hamnar då automatiskt där det ska vara.

Jo, jag är väl medveten om att kröka på nacken inte är lika med form. Vågar därför inte säga att hon går i form, men hon har frammåtbjudning iallafall :P
och en av mina fd tränare kom förbi och sa att hon gick jättefint under ett ridpass, men hon hänger ju fortfarande i tyglarna så jag vet inte..

Tack tack tack för tipsen Elizette!! Jag tror inkörning kan va en jättebra ide faktiskt! :D

fungerar det inte i skritt, förstår jag inte varför man går över till trav, fungerar det inte i trav, förstår jag inte varför man går över till galopp...
Rätta mig om jag har fel nu, men är det inte lättare för hästen att jobba i trav? hästen gillar och har ett stort behov av att röra på sig samt blir lätt uttråkad :S Ska jag sluta trava och galoppera helt?

Känsliga hästar med mycket nerv, är oftast väldigt lätta att rida för sits. Mycket tungpunkt är att man ska vara lugn, lugn och vänta ut dessa små energiknippen. OA är att övergångar, halvhalter och halter ska kunna göras för sitsen, för att slippa dragläget i munnen. Kan ni göra detta?

Nope, kan vi inte. Tyglarna måste vara med annars går det inte. Hon känner mycket väl vad jag gör i sitsen men kanske inte förstår/ ignorerar? Vi gör en hel del övergångar, för att stärka muskler och "lugna ner" farten.

Hon går i en stor gräshage ca 09.00 - 18:00 där hon kan galoppera och allt.
får +5kg hö och 3kg "mussliaktigt" foder i tre giv.

Jag kanske borde prova att rida i träns? För att inte kunna dra henne i munnen alls?

Din häst är väldigt likt mitt arabsto. full fart framåt,tung i handen.

Varför tar du inte och testar med att öka höt och sänka kraftfodergivan?

jag tror också hon behöver lite mer kondition och styrka, ,men samtidigt så ska hon acceptera dig som ryttare. Hur är hon från marken? och i stallet? är hon lugn och fin där så känns det som hon inte orkar eller kanske fått göra lite som hon vill. När det gäller hennes form behövs det mkt eftergivt, att hon får bära upp sig själv. Formen ska komma bakifrån, låt henne arbeta på längre tyglar i alla gångarter. Blir hon väldigt het så använd bara en tygel för att lugna henne. Jag hade en liknande häst på tillridning för några år sedan, jag la ner mkt träning på longering, men red även mkt på längre tyglar och mkt serpentiner mm, hästen fick lära sig att bära sig, och jag hade bra kontroll på sits och halvhalter när jag arbetade med övergångar hela tiden. Sen red jag alltid ut med en kompis gick kanon efter ett tag. Hoppas det går bra för er.

Övergångar är otroligt viktiga med tanke på att hästen ska bli vaksam. Att bara sitta och dra i hästen lär den sig snart att det ska vara så.

Rätta mig om jag har fel nu, men är det inte lättare för hästen att jobba i trav? hästen gillar och har ett stort behov av att röra på sig samt blir lätt uttråkad :S Ska jag sluta trava och galoppera helt?

Inte behöver du väl sluta trava o galoppera, men man kan ju motionera hästen på olika sätt.
Börja med att jobba den i skritten. Har hästen ett så stort behov av att galoppera och trava innan den börjar lyssna på dig i skritten så skulle jag rekommendera att du inte trixar med den i trav o galopp åtminstonde. Rid på lite halvlånga tyglar, kräv inte att den ska "jobba" (fuska) i traven lr galoppen om den inte kan det i skritten.
Låt bara hästen rulla på, utan stödet i handen. Då brukar de även bli lugna och avslappnade o få en bra trav/galopp.

Nope, kan vi inte. Tyglarna måste vara med annars går det inte. Hon känner mycket väl vad jag gör i sitsen men kanske inte förstår/ ignorerar? Vi gör en hel del övergångar, för att stärka muskler och "lugna ner" farten.
Det är ju det du måste träna på då.
Om du bara rider med handen så gör du ju fel (!) och för att få bort hästens behov av en stark hand så måste du träna på att rida utan hand. Börja även här i skritten tills du behärskar det.

Varför 3 kg kraftfoder om hästen är så energisk? :confused:

det beror på vad man menar med "arbete". Men just nu ska inte ni "arbeta". Ni ska öva upp er kommuniation, få er båda avlsappnade och nöjda, försöka er på att bryta gamla vanor som antagligen sitter hårt ( ta i hand, dra ner huvudet, springa på ). Hästen blir uttråkad för att den inte får stimulans, när man arbetar i skritt är det mer som ett styrke pass, medans kondition krävs för trav och galopp på ett helt annat sätt. Man kan utan större problem arbeta en häst svettig med enbart skrittjobb, om man faktist JOBBAR.

att hästen har ett rörelsebehov, ska den kunna få ut i hagen (dvs, stor kuperad hage, många timmar i hagen och hästkompisar att busa med). Man kan inte genom ridning under 40 min, fåut det behov som hästen har att röra på sig, det är något som ligger i att hästar eg rör sig under istort sett dygnets alla timmar. Om hästen har överskotts energi, ligger det antagligen i foderstat (ev för lite/krass hagvistele) eller att den saknar den mentala stimulansen. Många hästar, och framför allt (enligt min erfarenhet) fullbod, behöver Tänka, tänka, tänka för att dom ska fungera optimalt. Det kräver att man rider noggrant, tydligt, klarar av att ge eftergift (få arbetet positivt). Självklart måste alla lära sig och gör det kontinueligt! man förväntar sig inte att något ska vara perfekt direkt och fungera optimalt. Tränar ni för tränare? jag tycker att det är fantastiskt utvecklande att åka på kliniks som "fotmänniska" och bara få uppleva och lyssna på olika tränare och dess filosofier, för att få ett hum om vad man själv vill uppnå och kunna göra med sin häst.

Det är ingen ursäkt att hästen "inte lyssnar", för att det är pga din ridning som den inte lyssnar och det går inte att skylla på den. Vad behöver du göra för att få en fungerande kommunikation som inte kräver att ni arbetar med handen?

Ja, du är för tung!!!

Herre gud, du skriver om en massa problem du har för att hästen inte orkar, sedan nämner du till sist att det är en d-ponny av ädel ras och att du väger 80 kg!
Sluta rid hästen skulle vara mitt tips, därför att jag värnar om hästarnas väl. Möjligen kan du rida den någon enstaka gång i mycket lätt arbete men jag begriper inte varför du inte har en större häst. Du har ju även längden för att passa utmärkt på en stor häst, jag skulle inte ens rekommendera en "liten storhäst" om den är av ädel ras.

Sv: Ja, du är för tung!!!

Herre gud, du skriver om en massa problem du har för att hästen inte orkar, sedan nämner du till sist att det är en d-ponny av ädel ras och att du väger 80 kg!
Sluta rid hästen skulle vara mitt tips, därför att jag värnar om hästarnas väl. Möjligen kan du rida den någon enstaka gång i mycket lätt arbete men jag begriper inte varför du inte har en större häst. Du har ju även längden för att passa utmärkt på en stor häst, jag skulle inte ens rekommendera en "liten storhäst" om den är av ädel ras.

Oj okej :S. Jag jobbar på vikten! går på en superbra diet atm, som verkligen funkar ! :D (men ja sånt tar ju tyvärr tid...)
Det är inte MIN häst heller, jag e medryttare på denna vackra lilla dam. Hade jag köpt häst själv hade det blivit något i 175+ klassen ...

Jag tror inte du behöver oroa dig så jättemycket för att du ska vara för tung för hästen du rider. Jag har läst på distansforumet att den lägsta vikten en häst får gå med i högre klasser är 70 kg. (har för mig om att det var så i alla fall :)) Dessa hästar som för det mesta är araber kan gå så långt som 16 mil med minst 70 kg, jag tror att "din" häst klarar att bära 80 kg ett normalt ridpass.

Men jag håller med det som någon skrev tidigare, 3kg kraftfoder per dag åt en arab låter väldigt mycket...

Okej! :)

Det är ingen ursäkt att hästen "inte lyssnar", för att det är pga din ridning som den inte lyssnar och det går inte att skylla på den. Vad behöver du göra för att få en fungerande kommunikation som inte kräver att ni arbetar med handen?

Ville inte få det att låta som jag skyllér på hästen, tro mig jag vet att det är mig det ligger på. Självklart är det så. Jag vill bara få tips och hjälp så att jag kan förbättra mitt sätt att rida henne !

och ja, vi tränar för tränare.

Det är inget energirikt foder dock. Ábsolut ingen havre i det. Men ja, det kanske är mycket foder, ska ta det med hennes ägare.

Tack för svaret!

Det är ju det du måste träna på då.
Om du bara rider med handen så gör du ju fel (!) och för att få bort hästens behov av en stark hand så måste du träna på att rida utan hand. Börja även här i skritten tills du behärskar det.
nejnejnej rider inte bara med handen :O . Men alldeles för mycket hand dock!

jag tror också hon behöver lite mer kondition och styrka, ,men samtidigt så ska hon acceptera dig som ryttare. Hur är hon från marken? och i stallet? är hon lugn och fin där så känns det som hon inte orkar eller kanske fått göra lite som hon vill. När det gäller hennes form behövs det mkt eftergivt, att hon får bära upp sig själv. Formen ska komma bakifrån, låt henne arbeta på längre tyglar i alla gångarter. Blir hon väldigt het så använd bara en tygel för att lugna henne. Jag hade en liknande häst på tillridning för några år sedan, jag la ner mkt träning på longering, men red även mkt på längre tyglar och mkt serpentiner mm, hästen fick lära sig att bära sig, och jag hade bra kontroll på sits och halvhalter när jag arbetade med övergångar hela tiden. Sen red jag alltid ut med en kompis gick kanon efter ett tag. Hoppas det går bra för er.

Tack så mycket! Hon är väldigt lugn och fin från marken/ i stallet. Gillar att bli väldigt löst kliad "typ ruffsa lite i pälsen mest" och kliar tillbaka. Kommer galopperande genom hagen när man ropar på henne osv <3 men hon är kankse inte den socialaste hästen egentligeb, varken med människor eller andra hästar, håller sig lite på sin kant. Tycker inte om att ridas med andra hästar heller, speciellt inte bruna ston av någon anledning. Kan ju ha att göra med att hon är liten och vit.

och ja det är ju det här med eftergiften som är problemet :( Ska prova det du föreslog!

Ni kanske ska fundera på att byta tränare? :)

Ser nu att du bor i floda dessutom, då vet jag flertalet trevliga tränare som kan nås via tex ARK, för att just få lite distans och se/höra nya infallsvinklar på hur ni ska lösa problemet.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 777
Senast: _FiA_
·
Träning Hej! Jag har rätt precis satt igång mitt fyraåriga sto lite mer seriöst nu efter det långa sommarbetet. Hon fick vila helt i ungefär 1...
Svar
4
· Visningar
1 551
Senast: Joelina
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 766
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4