Hjälp manen försvinner!

A

Arsozah

Jag har märkt nu under våren/sommaren att min lilla ponny kliar sönder sin man och den står åt alla håll :eek: :cry: Den hade ju blivigt så fiin...
Men iaf, det började ganska tidigt, innan hon gick på bete, och några sa att det var pga knotten så att hon kliade men kan det inte vara så att hon har lätt sommareksem? Hon är palomino och vad jag förstår så gör den färgen att dem blir känsligare i huden (?). Hon kliar svansen oxå men inte alls lika mycket. Hon kliar aldrig när jag är där så det är inte så hysteriskt.

Under varma sommardagar så får hon eksem på mulen och jag måste smörja den med solfaktor (d funkar bra) så d kan väl inte vara omöjligt att det är eksem hon har?

Hon fick medlet Switch Pour On för ganska länge sen och då tyckte jag att det blev bättre.

Finns det något eksemtäcke som täcker bara just halsen? :crazy:

Sv: Hjälp manen försvinner!

Jaha var får man tack på d? Hur ser d ut?

Oj glömde, kolla denna sida: Boett
Klicka sen vidare på eksemartiklar o priser,längst ner på sidan är det.

Det låter precis som om din häst har knotteksem. Min häst har precis samma symptom och det är eksem. Det du kan göra är om såren är våta smörj med zinkpasta från apoteket. Det läker såren på 24 timmar nästan. Efter det blir det torrt då kan du smörja med vanlig hudlotion oparfymerad måste det vara.

Sen kan du använda Nylands hästsalva från Hööks och smörja med. Den lindrar klådan eller prova med hydrokortison från apoteket. Vill du veta något mer PM:a mig isåfall.

Lycka till!! :smirk:

Shettisar skrev:
Oj glömde, kolla denna sida: Boett
Klicka sen vidare på eksemartiklar o priser,längst ner på sidan är det.
"Man & Svans
För användning vid hantering av hästen, så som ridning och transportering. Löstagbar svanskappa."
handsvans.gif

Den skulle ju vara perfekt, men om man läser texten... Kan hon verkligen ha på sig den i hagen? Verkar ju som att den bara är till för transport osv. Eller går det bra iaf?

Maxmax skrev:
Det du kan göra är om såren är våta smörj med zinkpasta från apoteket. Det läker såren på 24 timmar nästan. Efter det blir det torrt då kan du smörja med vanlig hudlotion oparfymerad måste det vara.

Men det är inte sår hon har? :confused: Hon kliar bara... Det ser inte så "skrapigt" ut eller så, manen är bara lite ojämn och har stubb lite härovar :crazy:

Om det inte är sårigt så smörj med nylanders hästkräm det dämpar klådan. Den finns att köpa på Hööks och den har man på med svamp och gnider in som hudlotion.

Maxmax skrev:
Om det inte är sårigt så smörj med nylanders hästkräm det dämpar klådan. Den finns att köpa på Hööks och den har man på med svamp och gnider in som hudlotion.
Okej, tack så mycket :bow:

Shettisar skrev:
Du får helt enkelt prova, i värsta fall så får du ta av svanskappan.

Nylanders
Okej har du sett ett sådant på riktigt? Sitter täcket bra även utan svanskappan?

Nej jag har inte just den sortens "skydd" men jag har både huvan,halva och hela täcket från Boetts.Alla deras saker sitter bra,skyddar bra och är hållbara av mycket bra kvalite.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 535
Senast: linda93
·
K
Hästvård Nu finns det ju mängder av gamla trådar inom detta ämnet som jag har försökt läsa igenom för att få klarhet, men jag hoppas ändå att...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Kellie
·
S
Islandshäst Min häst har ju nån typ av väldigt lindrigt eksem, som hon fick förra året. Mankammen blir lite bucklig ibland (huden blir ej förändrad...
Svar
14
· Visningar
1 582
Senast: wizo
·
A
Hästvård Jag har ett brunt halvblodssto som jag nyligen köpt. Hon kommer från Holland. Nu går hon på bete dygnet runt och hon har fått bölder/...
Svar
7
· Visningar
957
Senast: Docka-93
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama