Hjälp! löpande katt

J

juli01

Min katt på 10 månader har utan förvarning börjat löpa, och hon är hur jobbig som helst! Vågar inte släppa ut henne då jag inte vill ha en kull (än...) men hon börjar verkligen gå mig och min sambo på nerverne. Har inte haft en löpande katt innan då jag kastrerade min förre, men då jag ångrade mig den gången, ville jag vänta med att kastrera min nya kisse och kanske skaffa en kull på henne...Men inte nu! Vad kan jag göra för att få henne att sluta? Hon har även börjat vifte med svansen mot saker och spruta ut vätska...Det är ganska äckligt! Är tveksam till att ge henne p-piller en längre tid och funderer därför på om det kanske är lika bra i alla fall att kastrera henne. Min förre kastrerades vid en kikkert-operation som knappt lämnade något sår, och det gick snabbt och smärtfritt. Hjälp! Vad göra??

Tacksam för alla svar!! -Och trevlig helg.

Sv: Hjälp! löpande katt

Kastrera!
Har hon börjat strila är risken större att det blir ett ihållande beteende ju längre hon får gå fertil.
En kull är ett riskprojekt som i värsta fall kan kosta en bit över tiotusen, utan en enda levande unge som resultat. Inget man ska göra utan att tänka efter både en och tre gånger innan.
Det ideala livet för en katt är som kastrat, slippa alla hälsorisker och stress det innebär att vara fertil.

Ja, du har nog rätt....tack så mycket, ska ringa veterinären måndag morgon! Stackars lilla Kitty....Hon är en pytteliten katt, så det känns väldigt konstigt att hon är könsmogen. Men men!

För att sluta löpa kan du ge p-piller som ett avbryt. Man ger piller i ca 4-5 dagar, därefter kan du kastrera.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
684
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 156
Senast: Googlarn
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 332
Senast: Castellini
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 079
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve