Hjälp! Livrädd häst! Kan han ha fått stryk?

Coolfrees

Trådstartare
Min älskade häst har nu under ett tag varit svår att fånga i sjukhagen han går i. Jag har varit medveten om att han inte ville komma in och få sin medicin eftersom han avskydde den! Men den senaste veckan har beteendet förändrats! Han har galopperat ifrån mig och vänt baken till mig. När man då närmar sig/ nuddar honom så börjar han darra! Idag var det extra illa!
Fick sitta och vänta in honom i hagen. När jag väl fick fäst grimskaftet i grimman så fick han panik och slängde sig bakåt och släpade med mig.
Sen fick jag nog stå inne hos honom i säkert tre timmar i boxen för att lugna ner honom och "vänja honom" vid min beröring!

I boxen kunde man HÖRA hans hjärta bulta och han skakade som ett asplöv!
Varje gång man rörde sig för hastigt eller rörde honom! Efter mycket om och men så kunde jag klappa honom över hela kroppen och sträcka in handen över boxkanten och klappa honom i ansiktet utan att han rusade in i hörnet!

Kan någon ha slagit honom?! Något måste ju ha hänt!
Han verkar inte ha ont någonstans, för när jag har haft honom i stallgången är han helt sig själv igen och gosar gärna! Det är när han är "lös" som det är problem. (Han varken haltar eller visar smärta vid beröring någonstans)
Jag skulle verkligen ALDRIG NÅGONSIN göra något mot honom och ingen annan har sett något heller.. Men en häst blir ju inte skygg utan anledning!

Hur går jag vidare? Hur ska jag bygga upp ett förtroende mellan oss igen?
Jag har jobbat med förtroendet ända sedan jag fick honom, men nu har det rasat totalt!
Mamma hotar med att vi måste sälja honom, men jag älskar ju honom mest på jorden och gör allt för honom! Tar emot alla tips jag kan få just nu!

Sv: Hjälp! Livrädd häst! Kan han ha fått stryk?

Jag tycker det låter som att något har hänt. Verkar ju konstigt att han plötsligt ska bli rädd för dig! Kan det vara så att han fått ström i sig och lyckats koppla ihop det med en människa? Det är ju trots allt lätt hänt att de rör vid eltrådarna när de går i sjukhage.

Annars så verkar det ju inte bättre än att någon slått på stackarn?! :S

Han hoppade faktiskt ut ur sjukhagen igår när jag var där, men det är nästan ingen ström i trådarna där... ;)

Han är ju inte bara rädd för mig heller... Jag är den enda som kan leda ut honom till hagen nu eftersom han blir så rädd i boxen!
Tycker så synd om honom!
Men får väl hoppas att han blir bättre i dagarna om jag är hos honom väldigt mycket och överöser honom med kärlek! :)

Går det i vanliga fall bra för någon annan än dig att hämta honom i hagen?

De första meningarna hade jag gissat på att han förknippat människa - stall - komma in - äcklig medicin. Men i och med att du beskriver honom som helt "blockad" så tror jag inte det.
Sen tycker jag att det verkar konstigt hur han beter sig normalt när han står uppbunden men är stressad när han är lös.

Varför är din mamma inne på att sälja hästen? Är det för att han helt plötsligt har ändrat beteende eller har han visat liknande beteende förut?

Ja, de flesta brukar kunna fånga honom. (åtminstone i liten hage) men han har alltid varit väldigt misstänksam av sig!

Jättekonstigt är det! Jag borstar och så som vanligt när han är uppbunden och fjäskar med lite godis, då är han jättemysig, men så fort grimman kommer av i boxen och man sträcker ut armen för att klappa så blir han blockad!
(tack gode gud att han aldrig sparkas hur rädd han än är!)

Vi har haft problem med återkommande hältor (3st) på högerfram och veterinären vet inte var det kommer ifrån... (har mina egna teorier om detta)
Och jag är så nervös och ledsen för att jag fasar för att han kommer bli utdömd, så jag har väldigt stora "upp och ner-perioder" i hur jag mår!
Har aldrig förut träffat en häst som ligger mig så varmt om hjärtat!
Men min förra häst blev nämligen utdömd och jag var jätteledsen då! (det här skulle vara 100 gånger värre), så hon tycker att hästarna bara har ställt till med massa problem, både för vår ekonomi och mitt psyke..

Men jag hoppas verkligen han blir helt frisk så jag kan ha kvar honom! :cry:

Det låter ju som att han saknar förtroende för människor men jag tycker att han borde reagera mer kraftigt om han sitter fast, alltså är uppbunden.
Det är nog säkert så att hans beteende har ändrats till största del på grund av hans ändrade vardagsförhållanden. Något i den nuvarande vardagliga hanteringen kanske stressar upp honom. För mig är det såklart svårt att peka ut något specifikt.

Jag tycker absolut att du ska fortsätta kämpa med hästen eftersom att du gillar honom så mycket. Du verkar ha precis rätt inställning för att jobba med förtroendet mellan er så jag är säker på att det kommer att bli bra om det får ta tid. :) Hoppas verkligen att han kryar på sig.

Tack så jättemycket för tips och pepping!

Ska jobba så mycket jag kan och hoppas att hans "skada" ger med sig också! :D

Jag har varit ed om detta själv vid två tillfällen, och bägge gångerna så var jag rätt övertygad om att hästarna fått stryk. MEN så var inte fallet, mitt sto började så ungefär någon månad efter att jag köpt henne och när man red henne och kom åt med spöet även om aldrig så lätt så kastade hon sig framåt eller åt sidan.

Den andra hästen är hennes avkomma, han gör precis likadant varje vår.:eek:

Så vad som hände med bägge dessa hästar var inte att de hade fått stryk, däremot fick bägge jättejobbigt med fällningen vilket orsakade öm hud och så pass att det gör riktigt ont i hästen.

Det är alltså inte möjligt att rida just nu då lillgrabben är otroligt hudöm för ögonblicket, däremot longeras han parallellt med att gå med som handhäst.

Kan det vara någon sådant? Hur länge har du haft hästen?

Oj, va jobbigt för dem!
Han har nästan fällt klart och det går ju liksom bra med beröring efter en liten stund...
Han är väldigt känslig, så de kan räcka att han står med huvudet utanför boxen och någon viftar in honom, så han blir rädd! :S

Det KAN ju iofs vara något sådant, för jag har haft honom i ett år den 19:e Maj och vet inte hur han brukar bete sig vid fällning! :)

Bägge dessa hästar blev också väldigt ska vi säga skygga vid fällning, blev lätt skärrade och var allmänt nervösa. Men de gick över när fällningen kommit till punkten att nya håret kommit igenom.

Jag tror att det kan ha att göra med pälsfällningen så som även Boj säger..

Men en annan teori kan ju vara att han har tråkigt. Har för mycket överskottsenergi och är trött på att stå i liten hage plus i box så du kanske kan testa att gå lite promenader med honom då bygger ni upp er relation samtidigt som hästen får komma ut lite :)..

Mycket möjligt att det kan vara pälsen! Fast de känns som något mer...:S
Jag brukar ta ut honom och beta lite och det är inga problem när han är fast!
Men med tanke på konvalecensen så får han bara ledas i en kvart om dagen...
Men eftersom han har sprungit så mycket med de andra när han rymde så borde han väl kunna få gå med de andra efter nästa besök?
Även om han kanske springer mer så blir det ju inte att han bockar runt på små volter.. ;)

Han har inte ont i öronen? Fler hästar än man trott tidigare har pollenallergi.
Ser han ok?

Öronen vet jag faktiskt inte! :O
Tror han ser bra! Ingen anmärkning på besiktningen och han har bra reflexer (reaktionsförmåga)
Synd att de till råga på allt smälls en massa påsksmällare idag!
Han var bättre idag, men smällarna gjorde honom nervös, vilket ledde till en svettig häst med diarré! Men han visade mycket mer förtroende i boxen idag! Hagen är fortfarande väldigt farligt när man kommer in! :crazy:

Prova att ta tag i öronen och kläm lite försiktigt. Reagerar han då vet du var felet sitter.

Om han ser illa eller ej märks inte på normal besiktning. Spelar det någon roll i vilken vinkel du närmar dig honom?

Att han är ok när han är uppbunden tycker jag tyder på att han känner sig trygg då.

Kolla ögonen då han står uppbunden: hinna? Grumliga? Ärrvävnad? Prova oxå att sätta handen framför ögat, kom från olika håll. Blinkar han? Om inte så kan det bero på synen. Kolla oxå öron som du fått tips om, nacken? Har oxå häst med fällningsproblem, han är enormt hudöm vissa dagar!

Kan han ha massor av överenergi.Med tanke på att han går i sjukhage ? det med vårkänslor o pälsfällning... tror du att någon i din hästs närhet kan ha varit dum med han då? finns den möjligheten? h

Svarar alla!

Nej det spelar ingen roll var ifrån jag kommer... Varje gång jag kommer nära flänger han runt så baken är mot mig! Där står han och trampar/skakar!

Ögonen ser normala ut och han blinkar när jag närmar mig! Ska klämma lite på öronen också. Det brukar han vara okej med, så är han inte det så är det ju där de sitter!;)

De konstiga är att när man har stått och klappat en stund tills han känner sig trygg och sen börjar smeker honom med t.ex. grimskaft, en linda eller något annat mjukt, då blir han lika rädd igen! Han har aldrig varit rädd för hö-påsarna tidigare, men de får man vänja honom vid tills han vågar komma fram och nosa i dem...

Massa överskottsenergi har han! Men han har haft ännu mer förut och då drar han full galopp och bockar oftast.. Men de kanske kan bli så här också? :O

Jag kan ju inte peka ut någon utan bevis... Men det finns en tjej som alldeles nyligen har börjat snacka en massa skit om mig! Hon säger att jag är en otrevlig och dålig människa, att jag vanvårdar mina hästar (att de får gå ute i hagen för länge) och att jag "hittar på" hältor för att få uppmärksamhet!
Jag tror absolut inte att hon skulle gå in i hage/box och slå honom, men det är möjligt att hon har slagit till honom om han har sträckt ut huvudet utanför boxen eller skrämt honom när hon har fodrat...
Har sett förut när min häst gick i vanlig hage att hon har rappat till honom med grimskaft i ansiktet när hon skulle hämta sin häst! :cry:
Sen hade hon med en annan, en häst som inte gick att fånga i hagen.. Så de fick jaga in henne bakom min häst när hovslagaren var där och skodde honom och sedan när hästen väl hade gått in som de ville, så gick de in i boxen med ett dressyrspö och slog hästen! :cry:
Blir så ledsen och rädd när man ser sånt! De fick naturligtvis massa skäll av oss andra, men nu är jag ändå rädd att något sådant skulle kunna hända min lilla pålle som redan är nervös i sig! :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 012
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 558
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 735
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 664
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar