Hjälp!! Kycklingar?

lynxlady

Trådstartare
Jag har en tupp och två hönor som har bestämt sig för att bo på gamla gödselstacken unger loge-bron.:D. Det är väldigt mycket packat spån och växer lite gräs där. Min lilla svarta skägghöna har gömt sig och en drös ägg i ett reda bakom en bjälke nu:love:.. Jag vet inte hur länge hon har legat på dem, då hönsen lagt ojämt med ägg sen jag skaffade dem i vintras, och det har varit ägg i rätta redet hela tiden som jag plockat.(lär vara höna nr 2, som inte värpte alls förut:mad:) Nu är frågan; måste jag ta bort tuppen och den andra hönan därifrån? Gödselstacken brinner, blir det inte för varmt för äggen? Hur vet jag om det ens blir kycklingar?

Sv: Hjälp!! Kycklingar?

Jag håller med LIA´s svar i andra tråden.

Ändra inget, isolera underifrån och se till att inte ngt rovdjur kan ta sig dit.

Du kan lysa äggen för att se om de är befruktade, tyvärr är det nog att det fungerar bäst om man vet vilken dag äggen är på, så man vet hur det ska se ut.

Jag lyser på tredje dagen när jag lyser, och tar bort de ägg som inte är befruktade.
Lätt att se då.

Om du är rädd att det tillkommer fler ägg under hönan, av andra hönor, kan du ju sätta en svart tuschprick på de hon har nu och ta bort alla nya under tidens gång.
Eller så kan du, om du har fina ägg över, byta alla ägg om hon ex har för få, eller om du vill vara säker på att det blir mer samtidigt.

Svarar båda, Nej, inte rädd för rovdjur eftersom jag stängslat in hela loge, bron, stacken och en stor bit med gräsmatta och buskar+ deras hus. Stacken fick de eftersom de skulle kunna picka flugor o sånt, inte fasen trodde jag hon skulle ruva i den..:rofl: Men "redet" hon gjort åt sig själv är en grop bakom en bjälke under plåttak, alltså direkt i stacken.. Som sagt så är det myyycket spån i, så det var tydligen skönare än deras bonade lilla hus.Det är rätt svalt i gropen, men hur det är underifrån är svårt att säga..:crazy: Nu är grejen att hon är jätteskygg, man kan inte komma i närheten(har inte haft dem så länge). Överger hon inte äggen om jag börjar flytta om? Kan inte lägga dit nya heller då den andra hönan har börjat rugga och slutat lägga ägg nu också. Men aggressiviteten höns emellan då? Måste jag sära på dem? De är som sagt bara två stycken och tuppen..

sorry missade vad du skrev om att sära på dem i andra tråden.. men är det inte stor risk att den andra hönan eller tuppen hackar ihjäl dem om det blir några kycklingar?

Det är rätt svalt i gropen, men hur det är underifrån är svårt att säga..
Stoppa in handen!

Nu är grejen att hon är jätteskygg, man kan inte komma i närheten(har inte haft dem så länge). Överger hon inte äggen om jag börjar flytta om?
Tror jag inte. Dom brukar vara väldigt bundna till redet när dom väl börjat ruva. Obs till redet, inte till äggen!
Men passa gärna på när hon ändå lämnar redet för att käka osv.

Kan inte lägga dit nya heller då den andra hönan har börjat rugga och slutat lägga ägg nu också. Men aggressiviteten höns emellan då? Måste jag sära på dem? De är som sagt bara två stycken och tuppen..
Vilken aggresivitet? Dom borde väl redan ha gjort upp om rangordningen?
Räkna med att liggehönan blir tuffare när hon fått kycklingar.

LIA

Vi går om varandra. :)

Nej, om du har en flock i harmoni blir det inga som helst problem.
Hur fungerade dom innan hönan lade sig?

LIA

Det är rätt svalt i gropen, men hur det är underifrån är svårt att säga..
Stoppa in handen!

Nu är grejen att hon är jätteskygg, man kan inte komma i närheten(har inte haft dem så länge). Överger hon inte äggen om jag börjar flytta om?
Tror jag inte. Dom brukar vara väldigt bundna till redet när dom väl börjat ruva. Obs till redet, inte till äggen!
Men passa gärna på när hon ändå lämnar redet för att käka osv.

Kan inte lägga dit nya heller då den andra hönan har börjat rugga och slutat lägga ägg nu också. Men aggressiviteten höns emellan då? Måste jag sära på dem? De är som sagt bara två stycken och tuppen..
Vilken aggresivitet? Dom borde väl redan ha gjort upp om rangordningen?
Räkna med att liggehönan blir tuffare när hon fått kycklingar.

LIA

Ja rangordningen är klar, mest att man läser så mycket om att de blir ihjälhackade och att de ska vara ifred.. Och hon är lägst i rang. Har stoppat in handen och det är varmt men inte jättevarmt, kan lika gärna vara från äggen/hönan.

Ja rangordningen är klar, mest att man läser så mycket om att de blir ihjälhackade och att de ska vara ifred.. Och hon är lägst i rang.

Jag håller fortfarande med om det LIA skriver.
Din höna är antagligen inte lägst i rang när kycklingarna kommer.

Dessutom så tar inte hönan upp, eller fram, kycklingarna såfort de är kläckta.
Du kommer alltså innan höra de kvittra, därför behöver du inte vara orolig, du hinner, om du vill, ta bort både den andra hönan och tuppen.

När kycklingarna väl är kläckta då är det ingen fara att flytta dem till en box eller så, men precis som LIA säger är det lurigt att flytta äggen, alltså redet.

Ja det gör vi helt klart:rofl: De fungerar bra, hon är lägst i rang och tuppen högst. Ingen är "mobbad".. Nu är det ett litet problem till, den andra hönan är dålig, jäkla kalkben som hon hade när hon kom..:crazy: Jag har behandlat men det ger sig inte så nu är hon jättehalt och då får hon sluta sina dagar, ska inte plågas. Är ganska gammal också tror jag.. Då är frågan, jag vill inte skaffa en ny höna medan min svarta ligger på ägg för det lär inte vara så bra, kan tuppen gå där själv? Eller nästan i af, eftersom den svarta inte är så social just nu..

Jag håller fortfarande med om det LIA skriver.
Din höna är antagligen inte lägst i rang när kycklingarna kommer.

Dessutom så tar inte hönan upp, eller fram, kycklingarna såfort de är kläckta.
Du kommer alltså innan höra de kvittra, därför behöver du inte vara orolig, du hinner, om du vill, ta bort både den andra hönan och tuppen.

När kycklingarna väl är kläckta då är det ingen fara att flytta dem till en box eller så, men precis som LIA säger är det lurigt att flytta äggen, alltså redet.

Ok. Brukar tupparna vara griniga mot kycklingar?

Såhär ligger hon.. Inte världens fräshaste plats på det bruna spånet. Det är kanter till gropen längre fram, syns inte på bilden.
21367593.jpg

De fungerar bra, hon är lägst i rang och tuppen högst. Ingen är "mobbad".. Nu är det ett litet problem till, den andra hönan är dålig, jäkla kalkben som hon hade när hon kom.. Jag har behandlat men det ger sig inte så nu är hon jättehalt och då får hon sluta sina dagar, ska inte plågas. Är ganska gammal också tror jag..
Är hon så dålig att du inte kan avvakta tills äggen kläckts? Det vore annars det bästa enligt min uppfattning.

Då är frågan, jag vill inte skaffa en ny höna medan min svarta ligger på ägg för det lär inte vara så bra, kan tuppen gå där själv? Eller nästan i af, eftersom den svarta inte är så social just nu..
Nej, du ska vänta med nya djur ett bra tag, minst ett par månader. Om/när du skaffar nya hönor, se till att hålla dom i karantän först, oavsett. Du kan kanske avvakta och se hur många hönskycklingar du får?
Tuppen kan gå för sig själv, den har ju fortfarande ett visst sällskap av ruvhönan.

Jag har aldrig varit med om att tuppar varit griniga på kycklingar. Däremot nyfikna, ... i något fall vresiga, typ "stör mig icke"!
Ska för säkerhets skull tillägga att det kanske kan skilja på olika raser. Min erfarenhet bygger i första hand på lantraser.

Det verkar som att du inte behöver vara orolig över värmen. Ett alternativ för att veta säkert, är ju termometer. ;)

LIA

Jag har aldrig varit med om att tuppar varit griniga på kycklingar. Däremot nyfikna, ... i något fall vresiga, typ "stör mig icke"!
Ska för säkerhets skull tillägga att det kanske kan skilja på olika raser. Min erfarenhet bygger i första hand på lantraser.

LIA

Jag har ju inga fina rashöns, bara några få.:crazy:

Mina hönor är ju vanliga gårdskorsningar, men jag har samma erfarenhet.
Jag har aldrig haft någon tupp som varit dum eller hackat på någon kyckling, hur små de än varit, även om nu mina för det mesta, om inte hönan väljer annat, inte går med tupparna.

TS
Jag har också svarta hönor med silverkrage, undrar om jag har lite kraghöns i mina tro?:D

Förresten, till TS, du kan utan att vara orolig, göra en ny bädd åt din höna, om du tror att det blir för varmt och för nära den brännande bädden. Det är inte farligt att försiktigt lyfta bort henne, ta bort äggen, och ex halma upp där hon ligger, för att sedan lägga tillbaka ägg och höna.
Se till att det nya redet inte blir för djupt bara.

Undantag är om hönan är väldigt rädd, då får man kanske vara försiktig, och det var väl din?

Mamma har tyvärr erfarenhet av att som barn hade de en tupp som hackade ihjäl alla kycklingar som en höna kläckt fram. Tuppen nackades efteråt.

Jag har ju inga fina rashöns, bara några få.:crazy:

Mina hönor är ju vanliga gårdskorsningar, men jag har samma erfarenhet.
Jag har aldrig haft någon tupp som varit dum eller hackat på någon kyckling, hur små de än varit, även om nu mina för det mesta, om inte hönan väljer annat, inte går med tupparna.

TS
Jag har också svarta hönor med silverkrage, undrar om jag har lite kraghöns i mina tro?:D

Förresten, till TS, du kan utan att vara orolig, göra en ny bädd åt din höna, om du tror att det blir för varmt och för nära den brännande bädden. Det är inte farligt att försiktigt lyfta bort henne, ta bort äggen, och ex halma upp där hon ligger, för att sedan lägga tillbaka ägg och höna.
Se till att det nya redet inte blir för djupt bara.

Undantag är om hönan är väldigt rädd, då får man kanske vara försiktig, och det var väl din?

Kraghöna? Hon har ingen krage när hon inte är ihopburrad och platt som en pannkaka, hon har skäggtofsar på kinderna..:D Vem vet, hon är nog en salig blandning..:rofl: Ja, hon är väldigt rädd, går inte att ta i.

LIA; alltså hon äter och kucklar på som vanligt men går helst inte på sitt ben.. Vill inte ha kvar henne om hon plågas.. Jag är i valet och kvalet.:crazy: Men frågan är ju hur länge ligghönan legat på äggen? Jag tittar mest till dem 2 ggr per dag när jag matar och då kommer hon fram..

Senast ändrad:

Fadern i fråga..:D Han är dubbelt så stor som henne..:p
21381103.jpg

Senast ändrad:

alltså hon äter och kucklar på som vanligt men går helst inte på sitt ben.. Vill inte ha kvar henne om hon plågas.. Jag är i valet och kvalet.
Avvakta dag för dag. Du lär se på henne om det börjar gå för långt. Jag hade en enbent tupp en gång som klarade sig alldeles utmärkt, så är det andra benet OK behöver du nog inte ha brått att slakta henne.

Men frågan är ju hur länge ligghönan legat på äggen? Jag tittar mest till dem 2 ggr per dag när jag matar och då kommer hon fram..
21 dagar minus dom du vet att hon legat är det mesta du behöver vänta.

Mina hönor, med något undantag, går heller inte att ta i utan dom går undan. Det beror på hur myckat man pysslar med dom. Så fort man ägnar sig lite mer åt någon av dom, blir dom snabbt handtama. Ute vill säga. I hönshuset går det lättare att plocka med dom.

LIA

alltså hon äter och kucklar på som vanligt men går helst inte på sitt ben.. Vill inte ha kvar henne om hon plågas.. Jag är i valet och kvalet.
Avvakta dag för dag. Du lär se på henne om det börjar gå för långt. Jag hade en enbent tupp en gång som klarade sig alldeles utmärkt, så är det andra benet OK behöver du nog inte ha brått att slakta henne.

Men frågan är ju hur länge ligghönan legat på äggen? Jag tittar mest till dem 2 ggr per dag när jag matar och då kommer hon fram..
21 dagar minus dom du vet att hon legat är det mesta du behöver vänta.

Mina hönor, med något undantag, går heller inte att ta i utan dom går undan. Det beror på hur myckat man pysslar med dom. Så fort man ägnar sig lite mer åt någon av dom, blir dom snabbt handtama. Ute vill säga. I hönshuset går det lättare att plocka med dom.

LIA

Ja det andra benet är friskt och hon är inte vingklippt än så hon tar sig upp på sitt hus osv utan problem.

Mm, den lilla svarta ligghönan är tamast men inte så man kan ta i henne. Tuppen och den vita/beiga hönan skriker i högan sky bara man tittar på dem..:crazy: Men jag tänkte att om det nu blir kycklingar så ska de hanteras från att de är små så de lär sig..:D

Jag är förskräckligt väntlös!:banana: Nån som vet vad det är för ras på tuppen förresten?

Kan tyvärr inte hjälpa dig betr ras. Dom du har fått djuren från, kan inte dom upplysa?

Du skriver "inte vingklippt än" vilket får mig att fråga om du tänker göra det?

Väntar med spänning på ruvresultatet. :)

LIA

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka