Hjälp! Köra islandshäst

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare PANNI2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 542
P

PANNI2

Har just påbörjat att tömmköra mitt 3-åriga islandssto. Vilket går strålande. Ja kanske lite väl lätt faktiskt.
Målet är att kunna motionera henne med sulky/rockard (vad är skillnaden?) Men var kan jag hitta "rätt" utrustning? Rockard funkar den att ha svängel på?

Fler som kört in sin 3-åring? Vad ser ni som fördel med att göra det?
Berätta gärna mer, hur ofta, hur länge och i vilket tempo ni kör.

Jag är också nyfiken på om steget påverkats av körningen.

Mvh Panni2

Sv: Hjälp! Köra islandshäst

en sulky är sådanna som dom kör med på travet .. en rockard är väl mera "stabil" och man sitter ofta som i en korg (finns måånga olika utföranden :))
rätt utrustning hittar du på tex equilex.se eller lillhastenistav.se eller kolla på blocket. det går utmärkt att fästa svängel på en rockard, kolla runt på körforumet för en massa tips om detta!

tja fördelar med att köra in som treåring .. hm du får en inkörd häst :) men tänkt på att inte köra förlänge och för ofta plus att du har en islänning som naturligt utveckas sent. så kör inte mera än 2ggr i veckan o trettio minuter.

ser inget negativt med hur steget påverkar med körning, bara positivt! hästen måste ju skjuta från mera med bakbenen när den drar rätt o du får på så sätt himla effektiv "rumpträning" :)

Har själv haft en körbar islänning.Det funkade bra att köra ut i naturen och så, men i dressyren var det ibland lite svårt då han kunde slå över i tölt. Var noga med att köra med en så lätt vagn som möjligt då är det inget som skadar tölten. Se till från början att lära hästen att när du kör är det trav som gäller. En sulky går också bra att sätta svängel på.

Hej.
Jag har kört in en islänining, bättre temperament finns inte *s*

rockard=stabil, bekväm, fjädring, plats för två-tre personer, ska anvnädas med svängel.
Sulky, ser du på travet på tv, och de ska du inte ha :) Om du inte ska köra ponnytrav förståss!

och visst ska du aldrig köra din unghäst trött, men nog kan du fara ut oftare än 2 dagar i veckan, skritta två och träna 2 resten tömkörning är ju utmärkt!
Du har hundra gånger igen det den dagen du sitter upp, det hade vi iallafall.
Våran treåring hittade formen direkt och hon älskade att dra. Stärkte rumpan mycket och självförtroendet! Det är tufft att gå längst fram!

Lycka till!

menade ju att hästen inte ska köras med vagn mera än ca 2 dagar i veckan :)

jojo, men varför inte?
Det är ju skritturer och travturer vi pratar om inte timmerkörning :) Ju mer rörelse ju bättre, och har man inte en flock unghästar och 10 hektar hage så blir det inte så mycket rörelse.
Kontakten man får med hästen är oslagbar och man kan lika gärna sela på som att gå ut och gå tillsammans. Då får hästen ett syfte oxå.
Jag kan jämföra det med att sela på en tvåårigt halvblod, och jag hade utan tvekan i perioder kört 5 dagar i veckan. Hela tiden under hästens maxnivå så att den aldrig blir trött utan får jobba med hjärnan mer än kroppen.
trådskrivaren, när hade du tänkt rida in din isis?

jaja man måste ju kolla på hästen psyke oxå om den klarar att bli körd så ofta så varför inte .. men det gälller ju att skynda sakta med en unghäst och specielt eftersom det är en islandshäst som naturligt utvecklas sent så bör man väl ta det extra lugnt!? den rids ju inte in förrän vid 4-5 års ålder. varför då ha så bråttom med körningen?
jag hade inte kört min tvååring fem dagar i veckan.

vad hade du gjort med din tvååring? Eller treåriga islandshäst, den har gått o "skräpat" i tre år, är det inte dags att börja bygga utan tyngd på ryggen? att skritta framför en vagn är ungefär lika jobbigt som att gå i hagen i uppförsbacke. Och det vill vi ju att hästarna ska göra så de får starka ben etc.
Jag tycker ändå att din inställning fungerar lika bra som min, skynda långsamt. Vi hara bara olika uppfattningar om vad långsamt är.
Trådskrivaren ser ju på hästen om hästen tycker det är kul att få röra på sig och vad den klarar av :)

med min tvååring skulle jag ha tömkört, spänt den för vagn ibland, löshoppat, miljötränat. m.m som jag gjorde med min shettis som tvååring :)

körning och miljöträning kan vara samma sak :) så där skippade vi 2 dagar vid hand. Löshoppning kanske inte är en islänningsägares mål, så där fick vi in en dags körning till, kanske i backe för att stärka extra Tömköra skulle jag aldrig kompromissa med, vikigast av allt! Hehe, så där fick jag in mina 4-5 dagars körning.
Se på varmbloden, finns det några med bättre musklade ryggar än de vid tre års ålder? Som en dal där ryggraden sitter!

Kanske sitter skillnaden mellan våra tankegångar i att jag ser all rörelse som positiv, jag är helst ute 2 ggr per dag med min häst, annars går hon bara o skräpar i hagen 12 timmar.
jaja, strunt samma, hade jag inte kunnat köra hade jag gjort precis som du gör!

man kan ju köra så ofta men jag vill ha allsidig träning till mina hästar o kör därför inte så ofta med unghästar :)

va? vadå inte att löshoppning är en islännings mål.....va? de va de dummaste jag hört...jag löshoppar med min islänning och hoppar i skogen....det är ju lika bra träning för en islänning som för vilken annan häst som helst.
tror du inte att hästen tröttnar på att göra samma sak varenda dag då?....kanske kan va kul med lite varierande träning med löshoppning, gå ut i skogen, köra, tömmköra, sadeltämja, tränsträna, handhästträna m.m m.m

och se på varmbloden hur länge håller dom då? deras vanligast ålder när de måste tas bort p.g.a ålder e väl typ 15 eller nåt...islandshästar blir ofta 30 + för att de rids in så försiktig och tar allt med lung och sakta.

min häst går o skräpar i hagen 24timmar per dygn.....om jag inte skulle göra nåt...haha. men han är iaf 5år och islandshäst hur mkt tycker ni man kan köra med honom per vecka?. kallar ni honom för unghäst?

Som någon skrev så är det fullt tillräckligt att köra en ung häst två-tre år ca två-tre dagar/vecka och endast korta turer. Det går inte att gämföra arbetet med att skritta i uppförsbacke i hagen. Det är ganska ansträngande för en ovan häst att dra en vagn på plan mark för att inte tala om den psykiska påfrestningen.
Så lätt vagn, en bra sele och lagom med körning växlat med annat arbete.
En treåring anser jag inte skall arbeta mer än 4dgr/veckan.
Tänk även på att islandshästar sägs utvecklas långsammare (Kan man kanske diskutera med de svenskfödda hästarna som har tillgång till bra foder året runt).
Det är så mycket en ung häst ska lära sig, så ge dem tid att hinna smälta saker de lärt sig. Fysiskt arbete kommer de att få senare.
/M

Liknande trådar

Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 436
Senast: Bubbaz
·
Körning Jag skulle gärna vilja ha lite råd och tips inför förestående köp av diverse utrustning, främst sele då. Jag har en shirevalack som...
Svar
4
· Visningar
1 127
Senast: schelin_j
·
Körning Ni på Körningsforum, när kör ni in era hästar? 1-2-3 år? Vad för utrustning har ni under inkörningen och "unghäst-perioden"? Jag...
Svar
10
· Visningar
1 958
Senast: evis
·
Körning Scenario: inbiten westernryttare, 2-årig paint, "skitsele" samt hästfolk... Hej hopp.. Har genom åren lärt mig skillnaden på kvalitet... 2
Svar
25
· Visningar
2 674
Senast: burton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka