HJÄLP - kolik

MiaMaria

Trådstartare
Idag har min 1-åring, som nu har boxvila för senskada, fått kolik. Det började i morse med att hon inte verkade riktigt ok i magen, men sen åt hon och allt verkade som vanligt. I kväll åt hon sin mat, men sen blev hon orolig, la sig, rullade, sparkade, gnäggade. Jag fick välja mellan pest och kolera, hon har ju boxvila, men jag gick ändå lite med henne i stallgången. Ringde först en veterinär som inte verkade så värst intresserad. Rekommenderade olja. Fick i henne olja. Gick lite igen. Ringde Helsingborg som tyckte jag skulle ringa annan veterinär. Ringde dirstrikstveterinären som började med att kritisera boxvilan, och sa att hästar på boxvila ALLTID får kolik förr eller senare (jag exploderade nästan). Han rekommenderade mer olja blandat med betfor och fortsätta gå. Han skulle på annat hembesök men lovade ringa på hemvägen.

Just nu är hon lugnt och har druckit. Hon har skitit ett par gånger, ganska små högar, löst och illaluktande. Det kurrar i magen och hon vill äta. Vad sjutton gör man?? Är det verkligen så att boxvila alltid ger kolik? Min häst har känslig mage, men verkar ha mått bra fram tills nu. Hon är inne på sin tionde vecka på box...

Jag har varit förskonad från kolik tidigare, och vet inte riktigt hur jag ska tackla detta. Ska vi få dras med detta nu, eller kan det vara en tillfällighet. Snälla ni med erfarenhet berätta!!

Sv: HJÄLP - kolik

Boxvila innebär ju stillastående, och jag tror att motion är viktigt för att magen ska hålla igång ordentligt. Om hästen dessutom har känslig mage på det, så är nog risken för kolik större än för en häst med bra mage. Sen har det nog en del att göra med hur det brukar vara annars, om hästen går på lösdrift, eller står inne 7, 10 eller 15 timmar om dygnet.

Får hon något för sin känsliga mage? Det kanske vore bra att testa någonting? Jäst kanske? Någonting som lugnar magen litegrann.

Jag vet inte riktigt hur jag skulle göra faktiskt, har ingen erfarenhet av varken unghästar eller senskador, däremot har jag en del erfarenhet av kolik, tyvärr. Jag tycker att du ska kontakta någon du litar på, veterinär eller "bara" annat hästfolk, och gå på magkänslan om inte annat. Det känns ju som att välja mellan pest eller kolera, litegrann.

Allt ordnar sig ska du se!

Är det verkligen så att boxvila alltid ger kolik?

Att boxvila ger en stor ökad risk för kolik, det tror jag absolut!

En häst är ju i behov av att vara i rörelse för att kunna fungera på bästa sätt.

Vad får din häst för något att äta? Ger du tex kli? Kli är bra för tarmarna, min ena häst hade förr om åren mycket problem med koliker, han får nu alltid kli på kvällen och kolik har han inte haft på mycket länge nu.

Knepigt med boxvilan såklart. Vi hade en ettåring som fick kolik ( Han hade inte boxvila men hade hovar som gjorde att han gick ut begränsat antal timmar/dag). Vi tog ut veterinären som gav lite smärtlindring och b-vitamin. Vi blev rekommenderade att röra på honom ordentligt. Han skulle helst springa med jämna mellanrum. Så småningom fick han betforvatten att äta men inget hö eller annat foder på flera timmar.

Jag skulle nog börja med att ringa den veterinär som behandlat senskadan och ordinerat boxvilan. Jag har ingen erfarenhet av senskador men finns det ingen möjlighet att korta ner boxvilan något, 10 veckor låter som en lång boxvila för en åring?

Kolik är inte att leka med så det kan vara all idé att ta upp diskussionen med behandlande veterinär i a f.

Tack för uppmuntrande ord!

Jo, det är klart att det är riktigt dåligt att en 1-åring inte får röra på sig. Men vad ska man göra, en sena läker så f-at sakta och det finns inte mycket att be för. I normala fall går hon ute 14 timmar per dygn på vintern och skulle gått ute dygnet runt i sommar om hon inte skadat sig.

Sedan min häst fick boxvila har hennes mage fungerat bra. Det var innan boxvilan, som hon hade en period av dålig mage. Jag har testat det mesta, men tycker att Proviva funkar bäst. Jag ska börja med det igen. Hon får annars bara grovfoder, bra hö, lusernhack och lusernpellets i mycket vatten.

Nu har veterinären iallafall varit här och gett smärstillande, kramplösande och b-vitamin. Han var trevlig och bra, och jag kan förstå hans kritik till boxvilan, men samtidigt, vad ska man göra som hästägare när man fått en diagnos och en ordination? Boxvila är ju boxvila...

Nej, jag har faktiskt inte gett kli. Hon har varit fin i magen, under hela boxvilan, fram tills nu... men visst, kli är något jag gett till mina hästar tidigare men av annan anledning. Har också positiv erfarenhet av kli. Jag ger ju bara grovfoder nu och har inte tänkt så mycket på andra fodermedel.

Jo, jag ska ringa kliniken det första jag gör i morgon bitti. Håller verkligen med om att 10 veckor är lång boxvila. Det trista är att hon har 6 veckor kvar (totalt 16 veckor). Får se om det går att lösa med någon form av kompromiss...

Man kan absolut vara en "besvärlig" hästägare och ifrågasätta för många gånger upplever i a f jag att de sätter långa boxvilor slentrianmässigt. Därmed inte sagt att det finns fall där det är ett absolut måste.

Jag tror ju att om du förklarar situationen som har uppstått att de kommer att ge grönt ljus för en ngt förkortad boxvila eller ngn slags kompromiss.

Hoppas att det löser sig till det bästa för er.

Undrar varför inte din ett åring kan få gå i sjukhage?

Vi hade en travhäst härom året med senskada hemma. Den var ganska allvarlig, mamma fick frågan om veterinären skulle döma ut honom, men vi ville ge honom en chans. Han fick då gå i sjukhage så länge han höll sig lugn. Vi lindade honom med Back on Track (paddar) nattetid och vanliga paddar o stallbandage i hagen på dagtid. Efter x antal veckor och återbesök fick han gå ute i vanlig hage, sen var sommarbete helt ok. Nu är hästen på träning och sist jag hörde något så var allt ok. Han skadade senan i januari 2007 och i okt/nov 2007 åkte han till träning (amatör). Jag skriver detta då "vår" häst hade en allvarlig senskada men ändå fick lov och vistas i hage ( visserligen begränsad men ändå). Han var visserligen ständigt lindad på order av veterinär.

Men som sagt, jag har ingen aning om hur din hästs senskada ser ut och jag förstår att man fullt ut följer veterinärs instruktioner. Lycka till!

Tack för ditt svar, det känns bra att höra andras erfarenheter och lite uppmuntran är aldrig fel!

Jag trodde från början att min häst skulle få 8 veckors boxvila och var förtvivlad över det. Var inte alls beredd på ytterligare 8 veckor, men veterinären var bestämd på den punkten.

Min häst är inte ok idag, trots att hon verkade bättre i natt. Nu ligger hon ner igen och är irriterad på sin mage. Hon har skitit lite, men det verkar som om det är stopp någon stans. Har ringt veterinären som var ute i går. Väntar nu på att kliniken ska öppna. Hoppas på att få klartecken att ta ut henne en liten runda.

Ja, jag undrar också. När vi var på återbesök sa veterinären att röntgen såg perfekt ut och att allt läkt som det ska. Jag ser själv att hon inte går som vanligt, så jag kan förstå att hon inte ska anstränga sig för mycket, men jag var ändå hundra på att vi skulle få ha henne ute lite. Veterinären sa att det ofta är svårt att ha så små i sjukhage, lättare med vanliga hagen och en lugn vuxen häst. Jag har en lugn äldre häst som tar väl hand om 1-åringen, så det vore en bra lösning som jag ser det. Men som sagt, veterinären av bestämd med boxvilan, trots att jag ifrågasatte den.

Senan var inte helt av, men annars antar jag att det var en ganska allvarlig skada. Hon är opererad och går som sagt fortfarande inte helt ok trots att hon alltid är lindad med tjockt bomull, gasbinda och vetrap.

Minns du vilken typ av senskada din mammas häst hade? Jättefint att den klarade det så bra, skönt att höra såna solskenshistorier!!

Usch, jag är nojig när det gäller kolik men håll noga koll på det och vänta inte för länge utan ring annan klinik eller veterinär om du inte får tag på någon.

Senskador är känsligt vad jag förstår men om hästen insjuknar i kolik p g a lång boxvila så hoppas man att de kan komma med alternativa lösningar. Korta promenader, hage med lugn äldre häst några timmar/dag m m. Det finns ju preparat för mage men jag tror ju den bästa, effektivaste och skonsammaste lösningen är att få vara i rörelse om än korta stunder under dagen.

Hoppas du får bra hjälp från kliniken, skriv hur det gick!

Ja, jag blir också alltid nojig när mina hästar inte mår bra. Ringer heller en gång för mycket än tvärtom. Nu har jag ringt kliniken. Fick lov att ta ut henne för promenad en kort stund, men boxvilan kvarstår. Vi har nu varit ute och gått två gånger, 15 min varje gång. Hon är MYCKET pigg och verkar alldeles som vanligt när vi går med henne. Så fort hon kommer in i boxen igen lägger hon sig och rullar, så upp igen och ner igen. Sen blir hon trött av allt snurrande och somnar en stund. Så håller hon på...

Hon har bajsat lite, lite och druckit lite betforvatten. Hittar hon nåt höstrå så smaskar hon i sig det, även i liggande ställning. Jag masserar hennes mage när hon ligger ner, hon verkar gilla det men tittar hela tiden på magen och puttar på den med mulen. Ingen hög puls, ingen feber och hon svettas inte, men det är tydligt att hon inte mår bra.

Jag avvaktar någon timme nu sen får jag ringa veterinären igen så får han komma ut. Inte bra att hon håller på att rulla och sparka på väggarna i boxen heller med tanke på senskadan. Suck, vad komplicerat :(

Hur har det gått?

Min häst fick diagnosen "troligen fång" och boxvila såklart. Hon fick kolik andra dagen. Vet sa att utan mage ingen häst så det var bara ut och gå. Sen fick hon gå ut i sin vanliga hage med sin kompis efter det.

Min vet sade 4v sen är det bra om man börjar röra på dem iaf lite grann (typ ett varv runt stallet morgon och kväll).

Vi är inne på vecka 8 på boxvila men förra veckan så har jag kunnat ställa henne i boxhage (iofs står hon helt still där också men det är ju iaf ett par meter till hagen från boxen).

Har haft bra liv på magen hela tiden, hon har ett foster som håller igång också :rofl:

Imorgon ska jag baxa på henne på släpet och åka till klinik, ska bli spännande att se vad de säger.

Hoppas din pållas kolik släpper!

Idag har min 1-åring, som nu har boxvila för senskada, fått kolik. Det började i morse med att hon inte verkade riktigt ok i magen, men sen åt hon och allt verkade som vanligt. I kväll åt hon sin mat, men sen blev hon orolig, la sig, rullade, sparkade, gnäggade. Jag fick välja mellan pest och kolera, hon har ju boxvila, men jag gick ändå lite med henne i stallgången. Ringde först en veterinär som inte verkade så värst intresserad. Rekommenderade olja. Fick i henne olja. Gick lite igen. Ringde Helsingborg som tyckte jag skulle ringa annan veterinär. Ringde dirstrikstveterinären som började med att kritisera boxvilan, och sa att hästar på boxvila ALLTID får kolik förr eller senare (jag exploderade nästan). Han rekommenderade mer olja blandat med betfor och fortsätta gå. Han skulle på annat hembesök men lovade ringa på hemvägen.

Just nu är hon lugnt och har druckit. Hon har skitit ett par gånger, ganska små högar, löst och illaluktande. Det kurrar i magen och hon vill äta. Vad sjutton gör man?? Är det verkligen så att boxvila alltid ger kolik? Min häst har känslig mage, men verkar ha mått bra fram tills nu. Hon är inne på sin tionde vecka på box...

Jag har varit förskonad från kolik tidigare, och vet inte riktigt hur jag ska tackla detta. Ska vi få dras med detta nu, eller kan det vara en tillfällighet. Snälla ni med erfarenhet berätta!!

Ta bort hästen från gräs med en gång!
Låt den gå ute och röra sig
Se till att den har fri tillgång till vatten balja
Inhandla psylliunfrö, och ge 1/2-1 dl per dag torrt ovanpå annan mat
Ge rent vanligt hö med god hygienkvalitet, ej silage.
Gör parasitanalys snarast
Kolla tänderna

Har lite bråttom, det var bara i korthet..

Men hon står ju på boxvila (inget gräs) p.g.a. senskada. Då kan det väl inte vara lämpligt att låta henne vara ute och röra sig?

"Utan mage" ingen häst men "utan senor" är heller ingen häst.....

Men hon står ju på boxvila (inget gräs) p.g.a. senskada. Då kan det väl inte vara lämpligt att låta henne vara ute och röra sig?

"Utan mage" ingen häst men "utan senor" är heller ingen häst.....

Du har rätt, hade lite bråttom när jag skrev.
Men lite uppblött lusernpellet är snällt mot magen, med ca 1 dl vanlig solrosolja i tex, samt de braiga psylliumfröna.
Alltihopa milt för en upprörd mage, men rundsmörjer, och tar med saker ut ur tarmen.
Hoppas det blir bättre!

Detta har hänt - *långt*

Det har inte gått så bra för min häst. Just nu ser det hyfsat hoppfullt ut, men det är osäkert. I går kväll blev hon sämre efter att ha varit ganska bra under dagen. Jag ringde veterinären (min vanliga veterinär) som kom ut direkt. Jag var väldigt orolig för henne då hon inte ville stå upp alls, så fort vi varit ute en runda la hon sig och hade helt tydligt ont i magen.

Veterinären ringde direkt in en remiss till Helsingborg, gav hästen kramplösande, starkt smärtstillande och sen var det bara att lasta och åka iväg. Veterinären sa att det såg illa ut och att det nog inte fanns så mycket hopp. Slemhinnorna var blåaktiga, men pulsen bara något förhöjd. Hon började se medtagen ut.

När vi kom fram togs alla prover, och mot alla odds såg det mesta förhållandevis bra ut. Hon blev kvar och satt på dropp. Vi gav godkännande till buköppning om det skulle bli nödvändigt.

Idag har hon mått lite bättre. Inte rullat så mycket och vilat lugnt och avslappnat bitvis. Hon är ju lite uppjagad av att vara hemifrån, men annars hade det gått bra. De har gjort ännu mer tester och kollar henne kontinuerligt under dagen. Hon har enligt veterinären ganska bra provresultat och värden, och svarar bra på den kramplösande medicinen. Hon har bajsat flera gånger, men är förmodligen något förstoppad. Hon har normala tarmljud. De har tagit träckprov som var noll och ultraljudat, men inte sett något. De vet inte vad som är felet med henne. Hittar de inte något och hon inte blir bättre under morgondagen, eller om hon blir sämre i kväll eller natt kommer de att buköppna.

Till Nicke:
Hästens senskada är inte helt läkt och benet viker sig om hon trampar snett. Pga denna skada har hon boxvila. Hon har inte gått på gräs. Hon har fått lusernhack och lusernpellets uppblött med mycket vatten, samt fri tillgång på mycket bra hö. Vatten i hink så att jag vet att hon dricker, vilket hon gör. Hon får loppfrön och Proviva i perioder. Hon har varit fin i magen under 9 veckor och jag har kollat henne mycket noga. Hon är nyligen avmaskad och har 0 på träckprov. Sen hon fick ont i magen har hon fått linfröolja och parafinolja, men i måttliga mängder. Jag har också, som sagt, promenerat med henne, men inget har hjälpt nämnvärt.

Tänderna är inte kollade, men jag vet inte riktigt vad det skulle ha för betydelse, hon är knappt 1 år och har ett normalt bett. Hon har ätit bra och haft matlust även de sista dagarna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 550
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 777
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 153
Senast: Docka
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
2 079
Senast: Lime
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka