MiaMaria
Trådstartare
Idag har min 1-åring, som nu har boxvila för senskada, fått kolik. Det började i morse med att hon inte verkade riktigt ok i magen, men sen åt hon och allt verkade som vanligt. I kväll åt hon sin mat, men sen blev hon orolig, la sig, rullade, sparkade, gnäggade. Jag fick välja mellan pest och kolera, hon har ju boxvila, men jag gick ändå lite med henne i stallgången. Ringde först en veterinär som inte verkade så värst intresserad. Rekommenderade olja. Fick i henne olja. Gick lite igen. Ringde Helsingborg som tyckte jag skulle ringa annan veterinär. Ringde dirstrikstveterinären som började med att kritisera boxvilan, och sa att hästar på boxvila ALLTID får kolik förr eller senare (jag exploderade nästan). Han rekommenderade mer olja blandat med betfor och fortsätta gå. Han skulle på annat hembesök men lovade ringa på hemvägen.
Just nu är hon lugnt och har druckit. Hon har skitit ett par gånger, ganska små högar, löst och illaluktande. Det kurrar i magen och hon vill äta. Vad sjutton gör man?? Är det verkligen så att boxvila alltid ger kolik? Min häst har känslig mage, men verkar ha mått bra fram tills nu. Hon är inne på sin tionde vecka på box...
Jag har varit förskonad från kolik tidigare, och vet inte riktigt hur jag ska tackla detta. Ska vi få dras med detta nu, eller kan det vara en tillfällighet. Snälla ni med erfarenhet berätta!!
Just nu är hon lugnt och har druckit. Hon har skitit ett par gånger, ganska små högar, löst och illaluktande. Det kurrar i magen och hon vill äta. Vad sjutton gör man?? Är det verkligen så att boxvila alltid ger kolik? Min häst har känslig mage, men verkar ha mått bra fram tills nu. Hon är inne på sin tionde vecka på box...
Jag har varit förskonad från kolik tidigare, och vet inte riktigt hur jag ska tackla detta. Ska vi få dras med detta nu, eller kan det vara en tillfällighet. Snälla ni med erfarenhet berätta!!