Hjälp! Klippa eller inte?

Linnea_1987

Trådstartare
Från och med mitten på januari så kommer vi att träna i ridhus ca 1 ggr/vecka och jag kan inte bestämma mig för om jag ska klippa mitt sto så jag behöver bolla det lite. Hon har varit klippt tidigare, men inte under de senaste två åren eftersom vi inte haft tillgång till isolerat ridhus.

I och med att jag bor uppe i Norrbotten så kan ju vintrarna bli ganska kalla och större delen av tiden rider vi ute, så det blir ingen helklippning i sånt fall då jag vill att hon ska ha kvar en del päls för att inte frysa.

Hur resonerar ni andra?

Om det bara är en gång i veckan hästen kommer tränas svettig skulle jag inte klippa. Då får man helt enkelt lägga lite mer tid på att skritta av, när hästen torkat är det ju bara att borsta bort svetten. =)

Om det bara är en gång i veckan hästen kommer tränas svettig skulle jag inte klippa. Då får man helt enkelt lägga lite mer tid på att skritta av, när hästen torkat är det ju bara att borsta bort svetten. =)

Det är precis lite så jag känner eftersom det inte är varje dag. Själv torkningen är inget problem för det löser yllefiltar i kombination med lång avskrittning, utan jag tänkte mest om det blir jobbigare för henne att vara träna med pälsen :-)

Det kan säkert vara jobbigare i och med att hästen blir svettig snabbare men det är säkerligen värt det att låta pälsen sitta kvar ändå :).

Jag ser ingen anledning att klippa öht om ridhus 1 gng /vecka är motiveringen . Det blir inte jobbigare för hästen i sak, deras päls är gjord för att effektivt transportera bort väta/svett .

Jag skulle rida en gång o se.
Om det dessutom är uppvärmt kan den bli överhettad trots att den svettas beroende på hur mkt päls den har. Du kan ju oxå anpassa träningen. Hur pass ansträngande den är vet ju bara du.

Lycka till på träningen.

Det är precis lite så jag känner eftersom det inte är varje dag. Själv torkningen är inget problem för det löser yllefiltar i kombination med lång avskrittning, utan jag tänkte mest om det blir jobbigare för henne att vara träna med pälsen :-)
Klipp enbart halsen? Oftast där dom svettas mest ju :)

Tycker också att du ska prova först, sehur hästen reagerar?
En gång i veckan och resterande uteridning i kyla känns som isf max hals och del av bog behövs? Synd att klippa för mycket menar jag så du hamnar i att täcka en massa.
Hade en welsh cob tidigare som jag tränade med 2-3 ggr per vecka i ridhus, han satte mängder av vinterpäls och gick ute helt eller nästan dygnet runt och honom spårklippte jag för att han blev så överhettad annars.
Numera har jag två hästar uppstallade på anläggning och tränar mycket i ridhus plus att det är enklare med en klippt häst pga stallrutinerna så d eär helklippta.

Kan hjälpa mycket att bara klippa halva halsen och lite på bogen. Blir hästen inte svettig när du rider i skogen?

Tack för kloka reflektioner!

Vi har tränat i isolerat ridhus tidigare, men kanske 3 ggr/vinter och då har hon ju blivit svettig men inte överhettad. Hon har ingen lång björnpäls, utan snarare en tätare utepäls. Svårt att förklara :-)

Om klippning blir aktuell så var tanken att klippa under halsen och ner mot bogen, inte hela kroppen då jag vill att hon ska ha kvar päls för att inte frysa.

Kan hjälpa mycket att bara klippa halva halsen och lite på bogen. Blir hästen inte svettig när du rider i skogen?

Nja, inte nödvändigtvis då det beror lite på utetemperaturen. Är det nollgradigt blir hon lite svettig, men är det kallare brukar hon inte bli lika varm.

När kan man senast klippa för att inte förstöra sommarpälsen?

Tack för kloka reflektioner!

Vi har tränat i isolerat ridhus tidigare, men kanske 3 ggr/vinter och då har hon ju blivit svettig men inte överhettad. Hon har ingen lång björnpäls, utan snarare en tätare utepäls. Svårt att förklara :-)

Om klippning blir aktuell så var tanken att klippa under halsen och ner mot bogen, inte hela kroppen då jag vill att hon ska ha kvar päls för att inte frysa.

Nja, inte nödvändigtvis då det beror lite på utetemperaturen. Är det nollgradigt blir hon lite svettig, men är det kallare brukar hon inte bli lika varm.

När kan man senast klippa för att inte förstöra sommarpälsen?
Du förstör inte ngn sommarpäls det är en myt . Jag tycker det låter som att din häst inte direkt svettas så mycket allmänt och funkar utifrån det så ridhus 1 gång/vecka känns inte som en faktor att behöva klippa i sak . Men du kan ju alltid klippa hals/underdel av mage på häst oavsett utan att det innebär ngt väldigt i fråga om att hålla värme osv . Om du tycker det finns anledning .

Det är inte farligt för hästen att bli lite varm i köldgrader - pälsen är gjord för att hantera detta då den transporterar bort fukt från själva hästens kropp via pälsstråna .

Från och med mitten på januari så kommer vi att träna i ridhus ca 1 ggr/vecka och jag kan inte bestämma mig för om jag ska klippa mitt sto så jag behöver bolla det lite. Hon har varit klippt tidigare, men inte under de senaste två åren eftersom vi inte haft tillgång till isolerat ridhus.

I och med att jag bor uppe i Norrbotten så kan ju vintrarna bli ganska kalla och större delen av tiden rider vi ute, så det blir ingen helklippning i sånt fall då jag vill att hon ska ha kvar en del päls för att inte frysa.

Hur resonerar ni andra?
Jag var på en föreläsning en gång och hon som föreläste föreslog att man kunde klippa typ två remsor på nederkanten av halsen så de kan få ut värmen den vägen när de jobbar så mycket att de blir svettiga, istället för att göra en helklippning av halsen. Kanske kan se lite "fult" ut, men på föreläsaren lät det praktiskt.
Bästa är nog om man inte behöver klippa alls.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Hundavel & Ras Vi är en familj med två barn (7 och 10 år) som länge tänkt skaffa hund men som inte riktigt kan bestämma vilken ras. Om vi får designa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 081
Senast: _Zacke_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 906
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 510
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka