hjälp-katt döende

C

caspar

fick min katt vaccinerad för 13 dagar sedan mot kattpest, men än en gång har hon blivit mycket dålig av vaccineringen, började insjukna 30 minuter efter vacc, hängig foderleda slutade att dricka och feber, inlagd på Malmö djursjukhus i två dagar, sedan kom kisen hem och i dag fick vi åka in med henne igen, hon vill fortfarande inte äta eller dricka och hög feber fortfarande.

Ser ganska mörkt ut enligt veterinären.

Tittar man sen i Fass vet. så står där biverkningar: inga

Ändå har jag nu sett en hel del i Sverige med kattor som dött av vaccinet.

Fy vad det känns hemskt, här går man och vaccinerar katten för att den ska vara frisk och så blir den dödssjuk av det i stället.

Någon som råkat ut för något liknande????

Sv: hjälp-katt döende

Har inte hört om det tidigare men fy vad hemskt:cry:lider med dig och skickar tröstkramar i mängder

Så väldigt tråkigt! Att vaccinet inte har biverkningar stämmer inte, men att det går såhär tror jag är sällsynt..

Håller tummarna att kissen tar sig igenom krisen.

Du kanske inte orkar tänka på det nu, men vore bra om vetten rapporterade in detta. Alla biverkningar ska registreras och texten i FASS borde ju ändras. Att katterna blir trötta och illamående efter vaccination är inte ovanligt, t ex.

Jag lägger in mig på tråden, undrar hur det kommer att gå och intresserad av vad PL ex kan tänkas säga om detta med biverkningar på vaccinet.

håller tummarna för din katt,hoppas den klarar sig.

Vi har vaccinerat två katter båda dog.
Förklaring tills varför vi inte vaccierar dem.

Jag har vaccinerat tusentals katter o ingen har dött i biverkningar, däremot har jag sett ett antal katter dö i kattpest.
PL

Stackare!
Håller tummarna för er.

Märkligt att det inte står med i fass. Står de med på någon bipacksedel (som förstås stannar hos veterinären) då?

Jag undrar ändå om det har någon betydelse för biverkningsstatistiken om vaccinet är levande eller dött?

Och beror trovärdigheten i just detta beroende på hur många som rapporterar händelser? Där borde det ändå finnas ett visst mörkertal?

Veterinären som skrev ut henne den 29/12 skulle anmäla det, efter uppmaning från mig. Väntar nu tills klockan blir 13.00 så jag kan få reda på något om Neas hälsotillstånd. Ska också ta kontakt med läkemedelsverket själv plus läkemedelsbolaget.

Förstår nu att det finns biverkningar enligt länken från PL. Skrämmande att det inte framgår av Fass vet.

Väldigt tråkigt med din katt, och jag håller tummarna hon klarar sig.

Och biverkningarna borde framgå i fass ja.

Men jag skulle vaccinera ändå faktiskt, jag har haft en katt som dog i kattpest (ovaccinerad, för sånt där hände ju inte mig och jag hade ju aldrig vaccinerat och det hade ju gått bra.. ) och vill aldrig se/uppleva det igen. Givetvis vill jag inte de ska dö av vaccinet heller, men krasst så hellre skydda 9 och förlora 1, än riskera att förlora 10. För kattpest sprider sig som just pesten. Min jag förlorade var den första, så vi hade inte en chans att rädda honom, några av de som insjuknade sen (andras katter) gick att rädda med intensivvård, men de flesta dog. Det var en stor del av utekattspopulationen som utraderades i det kattpestutbrottet. I princip alla katter i byn var ovaccinerade.

Så sen den dagen vaccinerar jag utan undantag alla. Har blivit 8 katter sen dess, ingen har (tack och lov och peppar peppar) reagerat alls på vaccinet. Inte ens den hypermagra, vanvårdade saken.

Vi har vaccinerat två katter båda dog.
Förklaring tills varför vi inte vaccierar dem.

Ställt i relation till hur många katter som dör av kattpest varje år tror jag att vaccin dödar extrem få katter.

Sedan ska man inte glömma att det finns olika vaccin att prova, det kan även finnas familjär känslighet mot olika ämnen. Medicinsk behandling som gjorts innan man vaccinerar kan också påverka så har man behandlat en katt med något slags läkemedel bör man alltid säga det till veterinären. Till synes ofarliga läkemedel kan i kombination med så "vardagliga" saker som narkos och vaccinationer leda till döden.

En kattunge jag födde upp 2005 reagerade kraftigt mot ett vaccin, inga problem när han sedan revaccinerades med ett annat vaccin.

Nea är hemma igen efter att man sagt på djursjukhuset att hon är pigg igen. Och hon var pigg ca en halvtimme efter att hon kom hem sen såg man hur dålig hon var igen. Har nu Tvångsmatat och vätskat sedan den 3 januari och hon är inte ett dugg bättre ser ut som hon lider förfärligt mycket. Väntar på att vet ska ringa, jag känner nu bara för att avsluta hennes lidande. Och är jätteledsen och förbannad. En katt som är två år och fullt frisk innan vaccinering.

Liknande trådar

Katthälsa För ett par månaders gick katten bort. Hon var utekatt och råttjägare. Plötsligt blev hon slö en kväll. Blinkhinnan täckte en del av...
Svar
2
· Visningar
3 521
Senast: Liten
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 949
Z
Katthälsa Jag och min sambo har två bengaler som innekatter, en hankastrat på 7 månader och en hona på 6 månader. Hankatten har sedan mitten av...
Svar
10
· Visningar
4 828
Senast: Zephyria
·
I
Övr. Katt Det hela började igår när jag vaknade och insåg att bakdelen på min 2 åriga hankatt inte riktigt hänger med. När han hoppar upp i...
Svar
10
· Visningar
4 118
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama