hjälp.. kaninungar..

LillaMy84

Trådstartare
:eek::o:eek::confused::o
japp nu har vi blivit mormödrar i stallet:crazy:
stallkaninen som vi övertog när vi flyttade in i det nya stallet har tydligen varit och kuckelurat med nån, för från ingenstans har hon pluppat ut ungar:eek::D
så nu till frågorna... vad gör man med kaninungar? när ska dom avvänjas? ska mamma kanin ha nåt speciellt foder? ska ungarna ha nåt speciellt foder och isf när? nåt annat man ska tänka på första tiden? berätta allt ni bara kommer på:bow:
bilder kommer lite senare/imorgon:D

Sv: hjälp.. kaninungar..

Känner ni inte mamman så mycket ska ni inte pilla med ungarna i onödan innan dom har själva lämnat boet. (hon kan äta upp dom/lämna dom om hon känner att nåogn har varit och pillat i boet för mycket)

Honan ska ha mer mat än vanligt, och grönt är bra för mjölken.

Tidigast kan ungarna avvänjas från mamman vid sex veckors ålder (då slutar de att dia).
Men ja, man behöver inte avvänja ungarna, det brukar gå bra ändå (om man ska sälja och så alltså).
Man brukar väl sälja de vid ca 8 veckor (finns de som säljer tidigare)...

lycka till med bäbisarna! :)

Känner ni inte mamman så mycket ska ni inte pilla med ungarna i onödan innan dom har själva lämnat boet. (hon kan äta upp dom/lämna dom om hon känner att nåogn har varit och pillat i boet för mycket)

Honan ska ha mer mat än vanligt, och grönt är bra för mjölken.

Tidigast kan ungarna avvänjas från mamman vid sex veckors ålder (då slutar de att dia).
Men ja, man behöver inte avvänja ungarna, det brukar gå bra ändå (om man ska sälja och så alltså).
Man brukar väl sälja de vid ca 8 veckor (finns de som säljer tidigare)...

lycka till med bäbisarna! :)

:eek::eek:äta upp dom:confused::crazy::eek:
det lät ju ganska omysigt
Jag försökte kika på henne igår, men jag vet inte hur intresserad och omhändertagande ska hon vara? Dom ligger ju där begravda i massa gosig päls och mamma kanin äter, sover och gör allt annat möjligt... hur vet man om hon övergett ungarna? Det borde vara hennes första (och förhoppningsvis sista:p) kull och det brukar ju vara lite känsligt bland många djur
Jättetack för svaret:bow:

Kaniner är mycket försiktiga av sej, de är ju föda åt andra djur, så när hon matar ungarna - ger di - så går det fasligt fort, och det är sällan man hinner se det, förmodligen är det för att skydda ungarna som hon blixtsnabbt flyttar sej därifrån när man kommer.

Pilla inte i pälshögen, det ger sej så småningom hur många ungar det är.

Mvh Lisbeth

det var så lite, bara kul om man kan hjälpa till :)

haha, ja, det är inte så mysigt med att dom kan äta upp... :p

hon ska inte vara hos ungarna så mycket, så det är helt normalt om du inte ser henne med ungarna.
tänk om det hade varit i det fria, isåfall kan hon ju inte gå till ungarna hela tiden och avslöja boet för rovdjur och så, eller hur? ^^
hon "ska" bara gå till ungarna när dom ska dia, och det är ungefär bara 2 gånger per dag..

om dom är övergivna kan man se på deras magar, skinnet ska ju inte vara så skrynkligt och så.. utan dom ska ju vara lite "runda om magen" så att säga :p hehe

det kan vara bra om man kollar i boet så att det inte finns några döda ungar där, för då kan dom kyla ner dom andra.. och sen så luktar det väl inte så gott sen... :p
(men nu kanske det inte är livsviktigt i och med att det är sommar, och ungarna dör väl inte av att det finns en död unge med...)

när ungarna är små är det bra om man (speciellt om honan inte känner dig/er så väl och så) om man klappar på honan innan man pillar med ungarna, så man får hennes lukt på sig. :)

hur många dagar är dom nu? =)

vilken lättnad att höra.. fast det är ju iof rätt logiskt:o:p är bara så nojig att hon ska överge dom..
hur länge brukar dom stanna i boet dom små?

Nagellacksberoende:
hmm ljuset är jättekasst i hörnet som dom ligger så det kan nog vara svårt att se om dom är skrynkliga om magen.. finns det nåt annat sätt att veta att dom mår bra?:)börjar dom pipa om dom är hungriga och inte fått mat av mamma?
dom är födda nån gång mellan måndag eftermiddag och tisdag förmiddag.. så dom borde ju vara 1 max 2 dagar nu
När blir dom könsmogna förresten?:crazy:

dom kan pipa lite när som :p haha, är dom hungriga så piper dom väl, men även ungar som mamman inte har övergivit kan pipa :p så det är inget säkert tecken att gå efter.

när dom blir könsmogna beror på ras, små kaniner blir könsmogna vid 3 - 4 månader oftast.. större raser blir könsmogna senare..

kom på att det kan vara bra att veta för framtiden:Djag menar så det inte blir nåt familjekalas och vi helt plötsligt har 40 små kaniner:eek::D
tycker du mamma kanin ska få nån sån här matblandning från vanlig butik, för att göda upp henne? hon är nämligen lite i tunnaste laget:crazy: Nu får hon "bara" gräs/maskrosor i mängder(höt rör hon knappt) och pellets

ehhmm helst inte:D
fast det känns ju lite vanskligt att sälja kaniner:crazy: för det har man ju sett lite här och var hur det kan gå.. "oj, den rymde" och så skits det i att ens försöka fånga in:crazy:
svårt att hitta bra hem till så många, funderar på om man skulle behålla 1-2 i stallet och klickerträna:D
du är inte intresserad av en liten tuss?:D:bump:

nje faktist inte....:o menmen... lycka till:p jhopaps de blir fina i alla fall......:p du får visa lite bilder sen ifa! :idea:

nja, jag tror inte att jag hade gett henne "gnagarblandning".

Prova att öka pelletsmängden och kanske ge lite solrosfrön? det är mycket fett i det.
jag gav det till en av mina hanar som har lite svårt att hålla hullet uppe, och det fungerade jättebra. :)

till mina honor så har det funkat med extra mycket pellets och mycket grönt.

kom på att det kan vara bra att veta för framtiden:Djag menar så det inte blir nåt familjekalas och vi helt plötsligt har 40 små kaniner:eek::D
tycker du mamma kanin ska få nån sån här matblandning från vanlig butik, för att göda upp henne? hon är nämligen lite i tunnaste laget:crazy: Nu får hon "bara" gräs/maskrosor i mängder(höt rör hon knappt) och pellets

asså gnagarblandning anses som godis och inte mat (men det var en god tanke). pellets och havre är däremot mkt bra och kan du t.o.m få tag på märket STAMPE är det kalas. STAMPE är mkt uppskattat hos mina kaniner det smakar gott och är nyttigt dock kan lite c-vitamin hällas i vattnet. (eller servera en smaskig morot). havre är bra för energin lycka till nu ska jag ut och fånga MINA rackartyg som enligt morsan har rymt igen :bow:

gud jag spricker verkligen nästan av nyfikenhet på hur de ser ut de små liven:p har ju inte vågat kika alls än... men jag såg iallafall att pälshögen i hörnet på boxen rörde sig lite igår, så lever, det gör de iaf:bump:
Måste leta rätt på kamerasladden bara.. för den har jag tydligen slarvat bort:crazy:

Var iväg och köpte lite solrosfrön häromdagen... och kunde ju inte låta bli, blev en sån där kaninkaka också:o:D fast hon såg mest skeptisk ut mot båda först.. men kakan har blivit uppäten under natten och nu smakar solrosfröna också
Nåt vi upptäckte att hon gillar är hästarnas luzernhack.. det borde väl vara ganska bra för en liten kanin också?
Så nu återstår väl egentligen bara väntan på att hon ska gå upp i vikt, sakta men säkert (förhoppningsvis)

Vad tror ni förresten, apropå nåt helt annat, hon är ju långhårig men för tillfället klippt... om hon så bara ser borsten så går hon till anfall:crazy: tydligen inte alltför lätt att klippa heller (hon är rätt tam så länge man inte ska ha upp henne i knät eller liknande)

återigen.. tusen tack till er alla som svarat i tråden:bow:guld värda är ni

haha :D

det där om luzern har jag ingen aning om, har aldrig gett det ^^

att hon går till anfall... gör hon det nu, eller har hon gjort det hela tiden ni har haft henne?

kom ihåg att hålla på med ungarna mycket (sen när de har lämnat boet iaf), så att dom blir tama och så :)

hon går bara till anfall så fort hon får syn på borsten:crazy:

så länge hon inte blir alltför fet, och verkar gilla luzernet ska hon nog få äta lite sånt

ungarna ska klickertränas:Dså dom kommer ju inte få en lugn stund.. agilitykaniner skare bli:rofl:

Någon sa till mej att en mager kanin mår bättre än en fet kanin... undrar om det stämmer. Jag vill nog själv tro att det stämmer, överviktig som jag är, man vet ju till leda det här med dålig kondis, hjärtproblem, blodfetter etc, som drabbar överviktiga människor. Jag tror inte att en mager kanin svälter, jag tror mer att de är som de ska vara. Men en koll av tänder och så skadar ju inte, är tänderna OK, och en variationsrik kost erbjuds (mina marsvin tyckte också väldigt mycket om luzern, men efter att ha läst innehållsdeklarationen så backade jag - den säcken innehöll även tillsatt fett - och köpte alfalfa i stället) så tror jag inte att man behöver vara orolig.
Min hona har fått två omgångar ungar, och även två omgångar dödfödda, så hon är satt på "bantning", för hon är FET. Noterade även att hon - då hon fick de dödfödda ungarna - i ett obemärkt ögonblick åt upp de döda ungarna. Det har noterats att kor kan äta t.ex döda harar de hittar. :eek:Man kan undra om det är någon form av brist på något då?

Mvh Lisbeth, fortfarande nybörjare på djur, trots att jag är född på jordbruk...:angel:

luzernhacket är ok sålänge hon diar men inte dagligen eller mycket annars då det innehåller MYCKET kalcium som kaniner ska ha liiiite av. Även maskroser innehåller kalcium då det blir ju mycket då och då får de för mycket. Torkat kiss blir vitt av kalciumöverskott.

Kaniner ska ha max 1,2 % kalcium och 0,8 fosfor i sitt foder under avel annars ska de ha typ 0,9 /0,5 men det är faktiskt svårt hitta ett sådant foder. Men det finns goda musliblandningar till häst, spillers Meadow herb är bäst men eggersman går oxå bra. Det du ska titta efter är att de har så lågt innehåll av kalcium som möjligt och fett runt max 6% och massa fiber ( växttråd ) helst över 17 % om det går.... Du kanske kan få 1 kg i prov på hästfoderbutik eller nåt??? Så lägge du i ngn msk av detta tillsammans med pelletsen. Honan ska ha kan jag tänka mig ca ½-1 dl pellets utan ungar och det dubbla nu! När ungarna börjar äta vid ca 3-4 veckors ålder räknar du ½ dl per unge och även till mamman då hon äter upp en del av deras ranson till deras aptit blir större.

Ni sa att dom ska ha mycket pellets och grönt! Menas de typ, Sallad, gurka, maskrosblad, gräs eller är jag fel ute. Ska para min kanin nu om 2 veckor:)

Liknande trådar

Övr. Djur Orkar ni att läsa? Jag behöver hjälp i mina tankegångar så ni är guld om ni orkar "lyssna". I vintras skulle min syster flytta från...
2
Svar
29
· Visningar
7 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II