Hjälp!! Kan min häst va dräktig??

black_darling

Trådstartare
För några dagar sedan rymde mitt sto tillsammans med sena kompisbrudar från hagen. Sprang givetvis till närmsta hingst och pinkade korsåtvärs. Vet ej hur länge dom var ute ur hagen.
Kan de finnas risk att hingsten kunnat betäckt dessa ston genom stängslet? (järnrör) Min häst är 3 år och kom i brunst efter denna händelse.

Sv: Hjälp!! Kan min häst va dräktig??

För några dagar sedan rymde mitt sto tillsammans med sena kompisbrudar från hagen. Sprang givetvis till närmsta hingst och pinkade korsåtvärs. Vet ej hur länge dom var ute ur hagen.
Kan de finnas risk att hingsten kunnat betäckt dessa ston genom stängslet? (järnrör) Min häst är 3 år och kom i brunst efter denna händelse.

Finns inga möjligheter att hingsten har kunnat betäcka genom staketet.

Ingenting är omöjligt om lusten faller på..
Dom brukar klara de mesta våra hästar om dom får nå för sig;)

Men dom är duktig på att pressa rumpan mot staketet... får hoppas på det bästa. visst kan man kolla dräktighet genom blodprov, i så fall, efter hur lång tid?

Ja du kan kolla med blodprov, kommer inte ihåg vad de heter men vet att de är innom vissa veckor man måste kolla. Kan de vara mellan dygn 30 och 100 tro?? 17.e dygnet ska de väl gå att se på ultraljud oxå tror jag.

Vill du inte ha henne dräktig kan du be vet. att ge henne en spruta ganska med en gång utan att kolla henne först

Ok. ska ringa vet i morrn. Vill inte ha bäbis nu. Pålle är ju bara 3 år själv..

Vill du inte ha henne dräktig kan du be vet. att ge henne en spruta ganska med en gång utan att kolla henne först

Fel.
Av två orsaker:
För det första så sprutar inte en seriös veterinär hormoner kors och tvärs utan att veta nåt innan.
För det andra så kan även ett sprutat sto behålla foster.

TS
Kolla henne ordentligt på 16-20 daga nåt efter misstänkt betäckning.
Alltså veterinär och ultraljud.
Veterinären ska givetvis ha rutin för dräktigheter i tidigt stadium.

DÄREFTER så kan hon, om hon nu är dräktig, sprutas.
Men skall givetvis kollas upp senare så att hon verkligen HAR aborterat.

Finns massor med märrar som är sprutade "i fall att" och ändå fölat senare..

AM

Jag kan inte tänka mig att ens den smidigaste hingst kan betäcka ett sto över ett normalhögt järnstaket.

Jag har börjat tänka desamma. Han måste ju upp med frambenen på översta bommen och sedan utföra en betäckning, som han aldrig gjort förr. Sen måste väl stona vara några dagar in i brunst för att kunna bli dräktig över huvud taget? :confused: Dom vart iaf brunstiga efteråt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 010
Senast: mars
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 154
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 789
Senast: Stereo
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 354
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka