Hjälp - Kan man banta en häst som står på halm?

P

Picasso

Har ett sto som efter en ganska lång skadevila har kvar litet överhull. Vi har velat undvika att hon tappar för snabbt eftersom vi vet att hon blir väldigt stressad av att vara hungrig (förstår henne ;) ) och under hösten tyckte vi nog att hon tappade litet allteftersom. Av olika kombinerade skäl ställde vi över henne på halm (tidigare spån) och det uppskattade hon och blev litet bukig. Men nu är hon sedan minst ett par månader i full träning och har fortfarande överkilon och trots att vi dragit ned ytterligare på maten så envisas hon med att minst behålla sitt hull - hon formligen vräker i sig halm... och ser dräktig ut... Det vore en sak med att stå ut med att hon är bukig för en tid om hon dessutom går ned litet i vikt men hon har som sagt minst samma hull. Kan tilläggas att ja, hon får en bra strågiva i form av hösilage (just nu drygt 1 kg Ts/100 kg) och mycket litet kraft.
Tips om hur man kan göra? Hon mår bra i både huvud och mage av halmen så jag skulle inte vilja ta bort den men samtidigt så blir det ju bara "tomma kalorier" om hon får en stor del av sitt energiintag från halmen.

Sv: Hjälp - Kan man banta en häst som står på halm?

1 kg ts per 100 kg häst är ju minimigiva, om du ger henne mer hö så kanske hon inte blir så intresserad av halmen. Halm innehåller ca 5 Mj noll gr smbrp och lite mineraler per kilo. Då du säger att hon är bukig kan det vara ett tecken på proteinbrist. Kan det var så att halmen "späder ut" höet så att kvoten blir väl låg? Hullet på hästen känner man bäst över revbenen, de ska kännas under ett ett litet lager hull. Känns de direkt under pälsen är den för mager och känner man inte revbenen alls då är hästen för rund... Har du analyserat grovfoder så du vet vad du ger din häst i Mj och protein? Om du räknar in de Mj din häst får i sig av halmen i din foderstat så ser du ju om du behöver komplettera med något mer proteinrikt i matväg.
//marti

Senast ändrad:

Antar att du har analys på höet eftersom du vet TS. Om inte, skaffa det.
Vårt hö visade sig ha både mer MJ och protein än lucernhack...

Ta bort kraftfodret och komplettera med lucernhack om MJ-SMRP-kvoten är för låg. Byt till spån eller torv och ge lite halm tillsammans med kvällshöet så att hon ändå har att pilla med.

Jo, jag har analys på hösilaget och det ligger lågt i protein, det är just det som bekymrar mig eftersom jag just nu - när jag inte ger så mycket foder utöver hösilaget - ger henne väldigt litet protein, på pappret i alla fall. Lusernhack är en jättebra ide, vore utmärkt om hon bara åt det :mad: . Hon är en riktig fiber-freek så hon pillar ut de grova stråna ur hacket och lämnar sedan kvar allt det fina (och det är väl det som är mest proteinrikt, eller hur). Och uppblötta lusernpellets tittar hon bara på, torra lusernpellets vågar jag inte riktigt ge. Hitintills har annars alla andra Krafftpellets fallit henne i smaken - om de serveras torra, annars får det vara.

Jag minskade ned hösilagemängden eftersom hon ändå åt halm (=tillskott på stråfronten), för att kunna ge LITET proteinrik kraft (hon får nu 0,5-0,75 kg, är en ca 600-kghäst så det är ju inte mycket), men det räcker ju ingenstans och som sagt, nu verkar hon försörja sig på proteinbefriad halm :( .

Hon är alltså rejält bukig men har OCKSÅ ett överhull och jag tror inte att hon hunnit få någon proteinbrist än, vill ju dock inte att hon skall få heller. Har desperat funderat över att gå tillbaka till "full" kraftgiva (ca 2 kg) men ligga kvar på nuvarande hösilagemängd (och halmströ) för att se om bukigheten åtminstone skulle kunna minska något och vara nöjd med om hon inte går UPP i vikt i alla fall :confused: . Hjälp!

Alltså nu förstår jag inte riktigt... Vad har du för kvot i foderstaten? Räknat med allt som hon äter (ta på ett ungefär vad gäller halmen).

Just nu 4.5-4.0 :( beroende på hur mycket halm jag gissar att hon äter (räknat då på 2-4kg, kan vara mer...), med 2 kg kraft 5.6-5.0 med motsvarande mängd halm (fast jag ju skulle tro att hon äter LITET mindre halm då i alla fall).

Hösilaget ligger lågt, runt 4,2 (vi har flera analyser då det funnits misstanke om att värdet varit högre egentligen, men så ser det i alla fall ut på "pappret").

Men varför i hela friden har du så låg kvot??
Inte konstigt att den blir bukig. :crazy:

Alla hästar, oavsett ras, ska ha en kvot på minst 6.

milly skrev:
Men varför i hela friden har du så låg kvot??
Inte konstigt att den blir bukig. :crazy:

Alla hästar, oavsett ras, ska ha en kvot på minst 6.

Håller med du, faktiskt. Problemet är att med den låga kvot hösilaget har kommer jag inte på pappret upp till en kvot på över 6 utan att ge en hel del för mycket energi, eller alltför litet strå och DET vill jag inte. Så jag lade mig på 6, som när vi bytte till halm hamnar på strax därunder troligtvis. Men hon är i överhull (inte extremt på något sätt, men helt klart) och skulle alltså behöva minska i vikt. Men det är vi visst inte överens om, hon och jag ;) .Jag har dragit ned till nuvarande nivå först sedan årsskiftet så någon uttalad proteinbrist tror jag inte hon hunnit få men jag ser ju hur hon äter upp halva sin bädd och magen har helt klart blivit rundare (=bukigare) utan att hullet förändrats (inte nedåt i alla fall). Så jag gissar att hon täcker sitt energibehov med halm...

Min fundering är alltså om jag istället (tvärt emot alla råd om bantning av häst) skall gå upp igen i kraftfoder, för att undvika proteinbrist på sikt och ge upp planerna på effektiv viktminskning???
Eller?

Jag skulle ta bort halmen och ge mer av höet istället samt lägga till soja elelr annat som har en hög kvot så att du får en kvot på runt 6, lite över.

Vad har du för värden i höet? Och vad är det för häst?

Tack för att Du vill hjälpa mig, blir så glad!

Hösilaget ligger på 6,8 MJ, 29 g protein, TS 69%.

Visst, jag skulle kunna gå tillbaka till spån men har en väldigt mycket mer tillfreds häst nu... Hon älskar allt vad grovfoder heter (utom möjligen då lucernhack enl ovan...), och mår uppenbart väldigt bra mentalt av att få tugga mycket.

Glömde hästen :smirk:

6-årigt halvblod, 1.66, "maffig" men inte tung i typen om Du förstår hur jag menar, uppskattad vikt 580-600 kg, rids 6 dagar per vecka, 50-60 minuter, tonvikt på dressyr (LA/MSV-nivå), bra musklad men litet för bra hull också som sagt.

Om du ger 11 kg hö och 0,7 kg Krafft Protein får du följande värden

Ts 7,6 kg
MJ 83,2
Pr 550.0

MJ-protein-kvot 6,6

eller ta bort lite hö, plussa på med halm och öka lite på Proteinet.

Jag skulle byta till annat strö. Bra att veta hur mycket hästen får i sig så att man kan göra justeringar utan att behöva gissa.

Jag gillar siffror... Antar att dina Mj- och proteinvärden är per kg ts? Omräknat till kg foder blir det 4,7 Mj och 20 gr smbrp. En "normal" pålle i den storleken behöver mellan 75 och 80 Mj inklusive 25-30% arbete. Om man då lägger sig på 75 Mj så borde pållen minska i omfång...

Hoppsan!!! Jag kom just på att enskilda hästars foderstater inte ska diskuteras på forumet längre så jag skickar PM istället!
//marti

Picasso skrev:
Visst, jag skulle kunna gå tillbaka till spån men har en väldigt mycket mer tillfreds häst nu... Hon älskar allt vad grovfoder heter (utom möjligen då lucernhack enl ovan...), och mår uppenbart väldigt bra mentalt av att få tugga mycket.

Jo jag förstår det. MEN det jag menade var att det är bättre att du ställer den på spån och istället för HALM ger extra med HÖSILAGE. Då får hästen i sig BÅDE MJ/protein och inte bara en massa MJ.
Om du räknar med att den äter 2-3kg halm/dag så skulle jag byta ut det mot 1.5-2.5kg silage.

Nej, värdena är per kg foder.

Tack för Ditt svar per PM!
Det kom ju att handla om en viss hästs foderstat men tanken först var att fråga principiellt - om det går att banta en häst som står på halm, eftersom min dam verkar göra allt för att bevisa motsatsen till priset av en väldigt snedvriden foderstat. Sen att hon är det mat-petigaste i hästväg jag stött på underlättar ju inte precis (lusernhack, jäst och mineraler i alla former släng er i väggen... och även litet soja blir hon jättedålig i magen och svullen om benen av). Fast visst är det bra att hon älskar grovfoder :smirk: .

Tack till alla för alla förslag. Får fundera litet till. Och har någon något pricipiellt tips ytterligare om hur man går i en sådan här situation så tar jag tacksamt emot det förstås!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag gör en ny tråd för det är flera frågor jag vill/behöver ha svar på. Jag har en kraftigare modell av haflinger som inte är riden...
Svar
17
· Visningar
2 994
Senast: lakrits
·
D
Foder & Strö Hösilage värde: 46% ts 4,5 MJ 40 Smrp Ingen mineral analys men har räknat med jämnförelse från andra skördar med mineralanalys med...
Svar
17
· Visningar
1 507
Senast: Boj
·
Foder & Strö Jag har en del egna funderingar om detta men vill höra vad ni tycker. Vi har 6 hästar i stallet. 2 är mina( Ponny A och Häst A), 2...
2
Svar
25
· Visningar
3 449
Senast: marti130
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar