Hjälp, jag vågar inte!

sthu

Trådstartare
Gav mej själv ridlektioner i julklapp, och fick resor fram och tillbaka av pojkvännen. Det är ju bra, jag har inte ridit lektion på flera år.

Men nu sitter jag här och ska ringa till tränaren.
Jag vågar inte.

Jag vet, han kan inte gärna döda mej per telefon och i värsta fall kan han säga nej till att träna oss. Värre än så är det inte. Men om han säger ja, och jag ska träna?
Sista gången jag tränade blev vi totalsågade på hur vi såg ut, överviktig häst utan gångarter, ryttare utan ambitioner, inga sporrar, inget bett, hästen lat och allmänt korkad.. Konstigt man tappar sugen :crazy:
Jag kan ju förklara i telefon hur det ligger till, jag vill inte tävla utan är nöjd med att bara lulla runt med lite stil. Och eftersom jag ändå inte vill tävla ser jag ingen anledning att ändra vår utrustning. Och ja, hästen är rund som en tunna men vad väntar du dej av en fjord/islandkorsning som blir fet av att se en bild på ett grässtrå?

Att tränaren jag tänkt ringa är inriktad på working cowhorse och reining, medan jag är intresserad av ranch trail/trail/bruksridning gör inte saken lättare. Och jag undrar vad han tycker om att jag vill rida alla nya moment med klicker?

Hjälp, jag vågar inte testa!
 
Sv: Hjälp, jag vågar inte!

Gud vad kul skrivet :) "Blir fet av att se en bild på ett grässtrå" :)

Är det ont om tränare i närheten? Jag tycker det är sjukt viktigt med personkemi mellan tränare och elev, och framför allt att man är överens om vilka metoder man ska använda. Så skevar det redan där låter det som att du borde leta rätt på nån annan? Men finns det ingen annan att tillgå måste det gå att komma överens om hur ni ska lägga upp träningen. Du betalar ju för hans tjänster.
 
Sv: Hjälp, jag vågar inte!

Jag har inte träffat denne nye tränare, men han bor närmast och verkar vara den enda på vettigt avstånd. Han verkar jättebra, men tävlingsinriktad. Men å andra sidan är det klart det står om tävlingsmeriter på hemsidan när han jobbar med tävlingstillridning.. Han kanske tycker det är jättekul med en envis liten ponny som omväxling :D
 
Sv: Hjälp, jag vågar inte!

Det kan inte varit någon bra tränare du red för sist.
Jag vet hur det är att bli sågad av en tränare. När jag blev det red jag ut ur ridhuset och åkte hem :D (red en traillektion, där tränaren lät mig rida igenom ett helt mönster och sedan ställde sig och sa ALLT som jag gjorde fel. Det blir man ju väldigt peppad av. Inte. Detta var ungefär 1.5 år sedan och hästen var ny + att jag bvar ny inom western över huvud taget)

Försök prata med tränaren och förklara att du inte har några tävlingsambitioner. Synd att du inte bor närmare mig, jag vet en tränare som skulle vara perfekt för dig!

insåg just att jag inte ens vet vart du bor! Vart bor du? :D
 
Sv: Hjälp, jag vågar inte!

varför träna för denne då om den verkar olämplig för dig, med "fel" inriktning? Välj en annan om möjlighet finns?:)
 
Sv: Hjälp, jag vågar inte!

Det kvittar vilken inriktning tränare har, grunderna är ju samma o det är väl det du först o främst vill träna på.
Ring på direkten o förklara vad du vill, lycka till!
 
Sv: Hjälp, jag vågar inte!

Det kan inte varit någon bra tränare du red för sist.
Jag vet hur det är att bli sågad av en tränare. När jag blev det red jag ut ur ridhuset och åkte hem :D (red en traillektion, där tränaren lät mig rida igenom ett helt mönster och sedan ställde sig och sa ALLT som jag gjorde fel. Det blir man ju väldigt peppad av. Inte. Detta var ungefär 1.5 år sedan och hästen var ny + att jag bvar ny inom western över huvud taget)

Försök prata med tränaren och förklara att du inte har några tävlingsambitioner. Synd att du inte bor närmare mig, jag vet en tränare som skulle vara perfekt för dig!

insåg just att jag inte ens vet vart du bor! Vart bor du? :D


Vilken tränare är det?? Nyfiken :)
 
Sv: Hjälp, jag vågar inte!

Jag bor i Skara, så det är ju inte så vansinnigt långt bort. Men problemet är att jag inte har egen bil, och bilägaren (pojkvännen) kommer bara vissa helger. Han är dessutom inte alltför glad i att köra långt.. Det är bara 5 km till tränaren jag tänkt testa, så om pojkvännen inte vill köra kan jag ju alltid rida dit. Det ligger ett ridhus bara två kilometer ifrån mej, men det får man inte använda för privatlektioner annars hade "hembesök" varit ett bra alternativ.

Ja, det är ju som en del redan har skrivit, det är i princip grunderna jag är ute efter. Sen är det alltid kul med specialkunskaper inom lite olika, men för att uttrycka det snällt är min häst inte direkt av sportmodell :angel: Jag vill inte vara låst vid en inriktning, så egentligen tror jag det är bra med en tränare med andra intressen än jag själv. Vem vet, hästen kanske är värsta ko-experten! Hade varit kul att testa om inte annat. Tänk, en liten fjord/island jaga kor! Hehehehehehe :D
Jag tror inta att just den här killen är dålig för oss, jag har bara blivit lite nojjig av alla fördomar vi möter hos "riktigt hästfolk". Enda stället där folk tycker vi är bra på någonting är på bruks, vi passar in bra där. Fast jag har mött en hel del fördomar där med förstås men det är ändå enklare att ignorera där för jag vet att vi är bra på bruks. Där är inga speciella krav på form och finess heller :angel:


Nej, efter nyår ska jag få tummen ur och ringa! Jag vill ju egentligen innerst inne, men ack så feg jag blir!
 
Sv: Hjälp, jag vågar inte!

Usch! Det måste ha varit en totalt opedagogisk tränare du red för sist :mad:

Nu blir jag också nyfiken på vem det är :angel:
Och vem det än är så kan jag inte tänka mig att personen skulle säga som din förra tränare (såvida det inte är samma tränare förstås :p).
 
Sv: Hjälp, jag vågar inte!

Du jag har ridit för en jätteduktig kosseryttare från danmark, vars dotter hade en ponny som var Islandshäst/okänd, och som han uttryckte det fanns det ingenstans för korna att ta vägen :D

Det är väldigt synd att du råkade på en sådan opedagogisk lärare. Men prova du den nya tränaren, och så håller vi tummarna för att det går kanon!
 
Sv: Hjälp, jag vågar inte!

Hoppas du hittar en bra tränare som passar dig! :)

Vill bara inflika att min fjording var en hejare på att valla kor. Grannarna på stället vi stod när jag var tonåring hade kor som jämt rymde ur sin hage och då brukade vi valla tillbaka dem. Efter ett tag fixade han det helt själv medan jag satt och viftade med armarna i full galopp. :)
Bra träning för oss och man märkte hur kul han tyckte det var. Sen tränade vi mycket fotboll också som han tyckte var jättekul. Och allt annat man gör när man är ung och våghalsig ;) (numera äldre och feg)
 
Sv: Hjälp, jag vågar inte!

Haha, ja fotboll är vi ju ganska bra på så det kanske kan vara nåt! :D
Låter som om det finns lite hopp ändå för oss. Tack för allt stöd!

Är lite sugen på att jaga kor faktiskt. Men jag misstänker att det kommer bli kossorna som springer på rad efter oss. Hade ett par Highland Cattle i förra stallet som rymde från hagen. Vi skulle hjälpa till att samla in dem igen, och det slutade med att kossorna glatt traskade efter oss :D Ferguson kunde vandra runt bland dem i hagen och putsa på dem lite som han ville. Kossor dras till honom av någon anledning. Får också. Katter och hundar flyr i panik.
Haha, kom precis på! Vi har ju faktiskt drivit en liten förrymd jakthund från skogen och hem till gården en gång :D Haha!
Måste ringa tränaren så fort helgerna är över och boka en tid :D
 
Sv: Hjälp, jag vågar inte!

Klart du ska samla mod att ringa. Jag har också varit lite nojjig när det gäller tränare, red tidigare dressyr och många tränare hade högre krav på min häst än vad hon fixade. Vilket resulterade i tjurig häst som inte orkade och en matte som avskydde att sitta och småhålla.
Nu rider jag för en helt underbar tränare i western som ser till både mig och hästen. Så jag tycker absolut att du ska prova åtminstone en gång, kanske blir det som för mig, man bara LÄNGTAR till nästa gång. LYCKA TILL!
 

Liknande trådar

Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 240
Senast: Cam
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 414
Senast: mackan
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Min häst har jag ridit in själv och vi kämpar på så gott det går! Men det känns så tungt ibland.. Han är en...
Svar
13
· Visningar
2 863
Senast: Koppen
·
Hästmänniskan Går just nu i hästköpartankar (några pusselbitar som saknas så bara spekulativt än så länge), och har börjat kolla igenom annonser men...
2
Svar
24
· Visningar
2 520
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp