Hjälp, jag tål inte mjölkprotein

ufot

Trådstartare
Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra.

Nu verkar det som att det äntligen är klarlagt att jag inte tål mjölkprotein (gluten är konstaterat sedan tidigare).

Nu behöver jag era bästa tips på bra och goda produkter utan mjölkprotein.

Dessutom behöver jag gå ner 15-20 kg i vikt, så jag utesluter även socker och undviker fett.

Jag dricker inte mjölk (har aldrig gjort). Använder havremjölk i matlagning.

Mitt stora problem är ost och (delvis) smör.

Ost är min stora ”last” i livet. Jag behöver alla era tips på den godaste veganska osten. Jag använder ost både i matlagning och på mackor, så jag söker både en skivbar ost och en ost som smälter i grytor och på pajer (det gör inget om det är två olika ostar).

Vilket smör är godast? Många veganska smörer innehåller palmolja och det vägrar jag köpa. Jag köpte Flora sist och tyckte smaken var bättre än Carlshams. Finns det andra märken som är värda att prova?

Jag tål heller inte baljväxter och skaldjur. Äter mycket kyckling. Fisk vägrar jag köpa i affären då fiskindustrin är ohållbar idag (+ att fisk är dyrt och innehåller mycket mikroplaster).

När jag bakar använder jag ofta kvarg. Finns det kvarg som är mjölkproteinfri och som dessutom inte innehåller palmolja? Vilken är i så fall godast? Jag söker enbart neutral smak.

Alla tips på smör, ost och andra mejerivaror som inte innehåller mjölkprotein mottages tacksamt.

När man ska äta vegansk ost måste man först släppa alla förväntningar på att det ska smaka och bete sig som ko-ost. Det finns ingen vegoost som är som ko-ost.
Den innehåller heller inte direkt några nyttigheter utan mest fett typ.
Men ser man vegoost som ett annat pålään ost känns det mer okej.

Jag föredrar dock i princip alla andra pålägg mer än vegoost. Typ hummus, jordnötssmör, egengjord tahini.

Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra.

Nu verkar det som att det äntligen är klarlagt att jag inte tål mjölkprotein (gluten är konstaterat sedan tidigare).

Nu behöver jag era bästa tips på bra och goda produkter utan mjölkprotein.

Dessutom behöver jag gå ner 15-20 kg i vikt, så jag utesluter även socker och undviker fett.

Jag dricker inte mjölk (har aldrig gjort). Använder havremjölk i matlagning.

Mitt stora problem är ost och (delvis) smör.

Ost är min stora ”last” i livet. Jag behöver alla era tips på den godaste veganska osten. Jag använder ost både i matlagning och på mackor, så jag söker både en skivbar ost och en ost som smälter i grytor och på pajer (det gör inget om det är två olika ostar).

Vilket smör är godast? Många veganska smörer innehåller palmolja och det vägrar jag köpa. Jag köpte Flora sist och tyckte smaken var bättre än Carlshams. Finns det andra märken som är värda att prova?

Jag tål heller inte baljväxter och skaldjur. Äter mycket kyckling. Fisk vägrar jag köpa i affären då fiskindustrin är ohållbar idag (+ att fisk är dyrt och innehåller mycket mikroplaster).

När jag bakar använder jag ofta kvarg. Finns det kvarg som är mjölkproteinfri och som dessutom inte innehåller palmolja? Vilken är i så fall godast? Jag söker enbart neutral smak.

Alla tips på smör, ost och andra mejerivaror som inte innehåller mjölkprotein mottages tacksamt.
Ghee. Det är inte veganskt men fritt från mjölkprotein. Jag gör mitt själv. Det är väldigt gott .

Ghee. Det är inte veganskt men fritt från mjölkprotein. Jag gör mitt själv. Det är väldigt gott .
Vad är det?
Det behöver inte vara vegansk (jag äter kött), men trodde inte det fanns mejeriprodukter som är fri från mjölkprotein, men samtidigt inte veganska.

När man ska äta vegansk ost måste man först släppa alla förväntningar på att det ska smaka och bete sig som ko-ost. Det finns ingen vegoost som är som ko-ost.
Den innehåller heller inte direkt några nyttigheter utan mest fett typ.
Men ser man vegoost som ett annat pålään ost känns det mer okej.

Jag föredrar dock i princip alla andra pålägg mer än vegoost. Typ hummus, jordnötssmör, egengjord tahini.
Suck, det var det jag var rädd för…
Jag äter oftast antingen ägg eller falukorv på mackan och är så van att ha ost på också…

Ja, ja jag får väl helt enkelt vänja mig … suck.

Vad är det?
Det behöver inte vara vegansk (jag äter kött), men trodde inte det fanns mejeriprodukter som är fri från mjölkprotein, men samtidigt inte veganska.
Det är skirat smält smör, finns att köpa på burk och är mycket vanligt i bl a indisk matlagning. Smält ett paket smör, eller mindre, i en kastrull. Skumma och häll sedan över det smälta i en annan behållare utan att grumset i botten (=proteinet) följer med. Ställ in det i kylen så det blir fast igen och du har ghee, ett smör utan protein.

Det är skirat smält smör, finns att köpa på burk och är mycket vanligt i bl a indisk matlagning. Smält ett paket smör, eller mindre, i en kastrull. Skumma och häll sedan över det smälta i en annan behållare utan att grumset i botten (=proteinet) följer med. Ställ in det i kylen så det blir fast igen och du har ghee, ett smör utan protein.
Men, är det då fritt från både laktos och mjölkprotein?

Jag visste inte ens att det gick att skilja mjölk från protein … man lär sig något nytt varje dag.

(Laktos tål jag inte heller, glömde skriva det)

Men, är det då fritt från både laktos och mjölkprotein?

Jag visste inte ens att det gick att skilja mjölk från protein … man lär sig något nytt varje dag.

(Laktos tål jag inte heller, glömde skriva det)
Det är väldigt lite laktos i smör även i normalfallet, är du säker på att du reagerar på det?

Det är väldigt lite laktos i smör även i normalfallet, är du säker på att du reagerar på det?
Ingen aning.
Jag vet att jag inte tål laktos och mjölkprotein.
Sen har jag ingen aning om vilka produkter som inte innehåller det…

Ingen aning.
Jag skulle nog i kommunikationen med andra bara säga att du inte tål mjölkprotein. Laktosfritt hade jag givit dig laktosfria produkter och hårdost. Mjölkprotein hade jag givit dig veganska ersättningsprodukter.

Hårdost har jag inte riktigt hittat någon bra ersättare till, men mjukost tycker jag de flesta veganska funkar. Oatlys produkter tycker jag har funkat bäst att bara byta rätt av. I kaffet på jobbet har vi alltid oddly good.

Ingen aning.
Det ska nog bli bra det gäller bara att lära sig vilka produkter som är ok och hålla sig till dem. I början får man läsa på allt för de pillar in mjölk i de mest konstiga produkterna som köttbullar, fiskpinnar, isglass, sorbet etc. Vi köper uteslutande produkter från Scan för de innehåller inte gluten, soja, mjölkprotein eller laktos.

Här hemma äts det mycket färdig bearnaisesås, smöret som @parellikusken länkade till, och mjölkfria alternativ på yoghurt, mjölk och grädde. Idag finns många alternativ. Lösgodis går bort för människor använder samma sked till allt godis.

Det innehåller garanterat spår av mjölkprotein oavsett så är man allergisk mot mjölkprotein så kan det vara rent farligt att äta.

Kan du byta hårdosten mot färskost, grillost, mozzarella osv har du ju något som är på gång så att säga. Jag har inte smakat alla men har för mig att jag ätit färskosten och varit hyfsat nöjd.

Har du fått nån information om vilken sorts mjölkprotein du inte tål?
Själv tål jag inte komjölksprotein, men get och får går bra, vilket innebär att jag kan äta tex getmjölksost.
(Annars har jag vant mig av med "mjölkgrejer" generellt så jag använder inte många ersättningsprodukter så har inga tips tyvärr.)

Lite beroende på vad du bakar så kan kvarg bytas ut mot färskost, creme fraiche, yoghurt, grädde beroende på önskad funktion och temperatur i bakverket och bör gå lika bra att ta ett mjölkfritt alternativ för det om just kvarg inte finns. Dock! De flesta mjölkfria alternativ baserar sig på soja, baljväxter eller havre så du får vara uppmärksam på innehållsförteckningen i och med dina andra allergier. De flesta havreprodukterna är inte gjorda på glutenfri/ren havre.

Skulle jag inte kunna äta ost som smörgåspålägg skulle jag ersätta med annat typ nötsmör, kalkon, ägg eller dylikt för den veganska osten är varken god eller särskilt rolig innehållsmässigt. I mat har jag inte testat så det kan jag inte uttala mig om.

Svarar alla:
Jag har ännu inte fått svar på exakt vilket mjölkprotein jag inte tål. Komjölk är säkert.

Mjölk har jag aldrig druckit. Mjukost tycker jag inte är gott. Smör har jag aldrig på mackor (däremot behöver jag smör i matlagning och bakning).

Det enda jag har ätit är hårdost. Det är också det enda jag kommer att sakna…

Som några skriver är ersättnings produkter sällan varken bra, eller nyttiga.

Jag mår som bäst när jag bara äter kyckling, potatis och glutenfria makaroner. Havremjölk går också bra (jag älskar stuvade makaroner i havremjölk).

Det veganska smöret som tipsades om ovan ska jag prova.

Det jag skulle behöva hitta är en bra ersättning till kvarg så att jag kan baka bröd också.

Jag är kräsen och har inga problem med att äta samma mat i stort sett varje dag, men ibland känner jag behov av något annat. Brukar då grädda vofflor, eller köpa något annat kött (vanligtvis revben). Ett bra voffelrecept har jag, det är ett bra (och åtminstone hyfsat nyttigt) smör jag behöver hitta.

Det enda i sötsaksväg jag tycker är gott är äppelpaj och kokosbollar (hemmagjorda med smör, havregryn, kakao och vaniljsocker). Även här är det ett gott smör jag behöver hitta.

Det är hårdosten jag kommer att sakna. Men, men det viktigaste är faktiskt att må bra.

Svarar alla:
Jag har ännu inte fått svar på exakt vilket mjölkprotein jag inte tål. Komjölk är säkert.

Mjölk har jag aldrig druckit. Mjukost tycker jag inte är gott. Smör har jag aldrig på mackor (däremot behöver jag smör i matlagning och bakning).

Det enda jag har ätit är hårdost. Det är också det enda jag kommer att sakna…

Som några skriver är ersättnings produkter sällan varken bra, eller nyttiga.

Jag mår som bäst när jag bara äter kyckling, potatis och glutenfria makaroner. Havremjölk går också bra (jag älskar stuvade makaroner i havremjölk).

Det veganska smöret som tipsades om ovan ska jag prova.

Det jag skulle behöva hitta är en bra ersättning till kvarg så att jag kan baka bröd också.

Jag är kräsen och har inga problem med att äta samma mat i stort sett varje dag, men ibland känner jag behov av något annat. Brukar då grädda vofflor, eller köpa något annat kött (vanligtvis revben). Ett bra voffelrecept har jag, det är ett bra (och åtminstone hyfsat nyttigt) smör jag behöver hitta.

Det enda i sötsaksväg jag tycker är gott är äppelpaj och kokosbollar (hemmagjorda med smör, havregryn, kakao och vaniljsocker). Även här är det ett gott smör jag behöver hitta.

Det är hårdosten jag kommer att sakna. Men, men det viktigaste är faktiskt att må bra.
Bregott har ett veganskt smör numer, verkar uppskattas av mina kollegor som äter veganskt. Naturlis som det har tipsats om jag smakat och tycker smakar bra.

Jag tycker flera av de färdigskivade veganska ostarna som finns är okej som pålägg, gärna med lite örtsalt på. Men vet många som tycker att det smakar vedervärdigt, så bara att prova. Försök inte att jämföra med vanlig ost för det är inte jämförbart.

Jag gör smulpaj på rapsolja.

Med så många rätt stora saker som går bort borde du väl kunna få hjälp av en dietist att hitta ett bra upplägg för kosten?

Personligen hade jag föredragit hemkokt sylt/marmelad på smörgås framför veganost om jag var tvingen att överge koosten. Jag har noll koll på kalorier, men tänker spontant att det sockret inte bör vara mer än fettet i osten?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 203
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka