Hjälp! Jag ska starta min första körtävling....

H

healingmagda

Vad ska jag ha på mig? Dressyr och precision ska jag köra.

Sv: Hjälp! Jag ska starta min första körtävling....

Kläder ska du ha på dig ;)

På första tävlingen är det inte så kinkigt, du måste ha huvudbonad och hjälm är bra och funkar för det mesta, annars är det vårdad klädsel som gäller.

Enligt TR ska man ha byxor men förmodligen menar dom att man inte ska vara barbent. I dressyr och precision måste du dessutom ha långärmat vilket gudskelov inte krävs i maraton.

Det som är speciellt är att du måste ha körförkläde av nån märklig anledning och så måste du ha handskar och du måste ha körpisk, du får straffpoäng om inte din groom har handskar eller om vagnen saknar korrekta reflexer (vitt framåt, rött bakåt och orange åt sidorna) - är det däremot så att körning på allmän väg ingår i tävlingen så kan du få startförbud om inte vagnen har rätt reflexer.

Numera står det i TR att du måste vara tävlingsklädd när du officiellt ska gå precisionsbanan - pisk och förkläde hör till vagnen men allt annat måste du ha på dig.

Lycka till och bli inte avskräckt av allt fjoll.

Senast ändrad:

*kl*

vill bara lägga till att handskarna på kusk och groom bör vara bruna.
Huvudbonad gäller även för groomen.

Nyfiken... är det Silverhästen du skall till ? I så fall lär vi ses där. ;)

Och det där med färgen på handskarna är en sån där fjollgrejj som inte står med i TR :grin:

Handskar och tömmar påstås ska vara bruna, men det finns inga färger beskrivna någonstans i TR så domaren kan inte säga något om färgen på dessa, möjligtvis kan du få nått enstaka poäng mindre på presentationsdelen i dressyren men om du kör med rockard och utan lyktor så kommer du förmodligen inte att få mer än mellan 5 och 6 på den punkten i vilket fall som helst oavsett om du har bruna eller svarta handskar.

Det är mao viktigare att ni har handskar (och tömmar förståss :D) och att dessa är hela och rena än färgen på dem.

Kan tillägga att under sent 1800-tal ansågs det vara synnerligen passande med röda skinnhandskar vid körning, om man inte bar livré då det skulle vara vita handskar...

Man kunde ju önska att det var bara att läsa TR så visste man vad som gällde sedan - GRRRR :devil: men riktigt så enkelt är det tyvärr inte.

Att ha "oskrivna regler" är ett rackarns otyg på ren svenska, dels för att man som ny inte har en sportslig chans att känna till att dom öht existerar.

Tacka vet jag maraton - antingen är man snabbast i hindret eller så är man inte det... enkelt, koncist och glasklart :D

Senast ändrad:

Tack snälla! Känns lite tryggare nu. Inte lätt och vara "grön" =)

Tack för tips! Ja, jag ska till Sala! Kul - få se om du kan "räkna ut" vem som är jag.... Den som ser mest novis ut ;) Min "vackra springare" - läs runda - heter Zanzia så behöver du inte fundera. Ser du att vi ser "tokiga" ut på nåt sätt så säg till :)

Jo, man önskar att TR kunde vara lite mer exakt. Ska tänka på att maraton är "enkelt" ;) Det är vårt nästa mål när debuten i dressyr och precision är avklarad.... om vi inte gör bort oss alldeles. Tack för hjälpen!

Det var så lite så.

De flesta körmänniskor är ganska trevliga så det kommer nog att gå bra ska du se.

Tacka vet jag maraton - antingen är man snabbast i hindret eller så är man inte det... enkelt, koncist och glasklart :D

Ja och så ska man hålla sig till rätt väg och ha rätt gångart ;) ;);) Håller med Tacitus! Strunta i färger och se till du har ett säkert ekipage och ha kul! Lycka till på din första tävling så hoppas jag att vi ses i framtiden!

Tack för tips! Ja, jag ska till Sala! Kul - få se om du kan "räkna ut" vem som är jag.... Den som ser mest novis ut ;) Min "vackra springare" - läs runda - heter Zanzia så behöver du inte fundera. Ser du att vi ser "tokiga" ut på nåt sätt så säg till :)

Det kommer säkert att gå bra. Jag skall hålla utkik efter er. KUL!
Gör själv min 3e körtävling någonsin och har redan så mycket fjärilar i magen att jag mår illa. :D
Jag startar i LA-klassen, kolla efter fuxen på min avatar ;)

Silverhästen är en jättetrevlig tävlingsplats. Hade själv tänkt att debutera där förra året men det blir ju aldrig som man har tänkt sig.
Massor av lycka till och ha så kul.

Måste säga att ni båda gjorde väldigt fina rundor, otroligt vackra ekipage båda två!

Jag var där och grommade i nationell lätt samt fotograferade hela dressyren. Min häst var tyvärr halt så jag kunde inte starta själv i år.

För er som är intresserad av att se bilder från Silverhästen så finns alla bilder upplagda på www.elinstahre.se

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
529
Senast: Mli
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyren på OS i Paris är inledd och det var Juliette Ramel som gick ut först för Sverige. – Det här är ju once in a lifetime, säger...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
936
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka