Hjälp jag kan inte få honom att dia..

Scilla

Trådstartare
Mitt föl har stora problem med att dia han försöker inte ens när han väl reser sig upp så vandrar han omkring och mitt sto följer honom, jag har provat att hålla i stoet och fösa in honom till juvret men han är inte intreserad av juvret. Jag har nu matat honom med flaska några gånger men hur får jag honom att vilja söka efter juvret? Hur länge våga jag vänta? jag har försökt att följa rådet i "att bli med föl" men det verkar ju bara som om han är intresserad av flaskan nu.

Det där är ett dilemma.
Fölet präglas mer av dig just nu.
Om du anser att ungen har fått skapligt med råmjölk, och kommer upp av egen maskin så var lite iskall och vänta ut honom.
Lägg dig och sov tre-fyra timmar.
Innan kan du ta lite kalk och stryk över juvret.
Det skvallrar sedan på fölets näsa OCH stoets juver om han har hittat rätt.

Annars måste man vara två.
En som bökar in ungen mot juvret (håll inte fast fölets huvud) och en på andra sidan som låter ungen suga tag i fingrarna.
på så sätt kan man sedan lura över till spenen.

Men tänk på att den andra personen är nästan under stoet då.
Så hon måste stå still.

Själv sitter jag nu med en alldeles ny unge som har krokiga framben. Kan inte komma upp.
Mjölka och nappa natten igenom.Gäsp... :smirk:
I morgon blir det nog gipsning.

AM

Jag hade en fölis som inte ville dia för att hon var svag. Jag mjölkade stoet och sedan gav jag fölis med nappflaska. Viktigt är då att man håller flaskan mellan stoets bakben, så att fölis lär sig var den ska leta. Annars tror dom att det är vi och inte stoet som har maten.
Viktigt att träna in rätt vinkel på hur huvudet ska vara när man diar. Min fölis fixade det själv efter 2 dagar. Pust! Lycka till! :)

Det är bara att mata med flaska ,det är ett slitgöra men tids nog kommer fölet att dia man har inte mycket att välja på då fölet måste ha eneregi för att orka söka på egen hand vilket dom gör men det kan ta något dygn.

Fick ett sådant föl förra året. Vi flaskade i 2 dygn. Han låg ner första dygnet och åt då han var svag.Andra dygnet när han reste sig så var vi 2 och knuffade honom till juvret och flaskade under magen på stoet. På kvällen så diade han själv men det var en lång och ledsam period dit med många tvivel om att han skulle klara sig. Idag är han en stor stark 1 åring! :)

Hur har det gått?

Hoppas på det bästa förstås, håller tummarna!!!

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 802
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka