Hjälp,jag håller på att förstöra min hästs mun!

M

Marlenè

Jag behöver verkligen lite bra tips hur jag ska få mina händer att ta mjukare tygeltag.

Min tränare vill att jag ska krama tyglarna och röra lite på bettet,men jag tycker att det ibland känns som att jag sågar henne i munnen, fast det är det sista jag vill göra.

Är det handleden som ska vara "fjädrande" så att inte tygeltaget blir för hårt?

Brukar tänka på att jag ska krama tygeln som att jag har en ömtålig fågelunge i varje hand (tips från Sally Swifts bok) men det hjälper inte jag blir i alla fall ibland hård och stum.

Någon som har lite bra råd att ge mig? så vore jag mkt tacksam :bow:

Likaså undrar jag om man brukar ge eftergift på bägge tyglarna samtidigt eller endast på en sida?

Sv: Hjälp,jag håller på att förstöra min hästs mun!

Du skall vara mjuk rakt egenom i hela kroppen! Armarna ska vara fjädrande och vara en förlängning av tygeln ifrån hästens mun, så hela armen ska slappna av och vara mjuk alltså.
Tycker kyckling tänkandet är bra, man ska inte hålla för hårt i tyglarna, men man får inte missa att hela du ska vara mjuk och följsam för det! Inte bara handen eller andleden eller så.

När en kompis till mig gick på strömsholm fick de öva på varandra framför tv:n. Hon fick hålla i ett snöre eller dyl (som tyglar) som den andre höll i andra änden och agerade häst.
När "hästen" rörde eller drog i snöret fick hon öva i att hålla så jämn kontakt som möjligt så att tygeln inte glappade eller handen inte fastnade oavsett vad som hände.
Kanske kan vara värt ett försök? Då kan kompisen säga till om du blir för stum och hård i handen + att man kan öva in känslan när man inte har andra saker att koncentrera sig på.

Lycka till!

Hej
Vet att det inte är lätt. Jag har med alltid lärt mig att jag ska röra på fingrarna. Men min häst är för känslig och så fort jag gör det så blir han nervös i munnen så jag bytte tränare och han lärde mig att inte plocka i munnen utan att rida fram honom med sätet och sitt benen, och ha bara ett litet stöd i munnen och han har aldrig gått så bra som han går. så prova detta annars har jag sett att hööks har några gummi saker man fäster i bettet och sen tygeln som ska hjälpa en att inte bli för hård i handen. Lycka till Yrbin

Hej,
tycker att du fått många bra svar här redan från duktigt folk. Tänkte bara lägga till att i min erfarenhet tycker jag att många relativt nya ryttare lätt fixerar sig vid sin hand, det finns så mycket krav och intryck från runt om att hästen ska vara på tygel osv. Men om du koncenterar dig på sin sits och framåt drivande hjälper och att bara sitta still och erbjuda stöd med handen, (alltså mindre fokus på "mixtrande" med hand osv), så kommer eftergift och mjukhet mer naturligt. Öva tex i skogen där hästen är mer tvingad att bära sig (tex i trav på bra, mjukt och jämt underlag, gärna tex i mjukt sluttande nedförsbackar osv där hästen är "tvingad" att sätta under sig själv osv, att bara sitta stilla och "erbjuda" hästen handen, dvs enbart ett mjukt stöd. Finns ingen bättre känsla än när man känner att hästen accepterar handen och att allt man gjort bara är att "sitta rätt". :D Önskar dig lycka till och tycker det är fint att du är så medveten om och så angelägen att erbjuda hästen rätt hjälper :D

Senast ändrad:

Ta inte hjälp av gummitrådar som någon här föreslog.Jag tycker du ska börja med att ha handen så stilla som möjligt.Och bara spelleka med fingrarna.Inte hård och stel.Prova dig fram.Det är svårt.Man får tänka sig in i hur det är att vara hästmun.

tror du svarade på mitt inlägg i stället av misstag ? :)

Om du blir stum i handen är det nog dina handleder som du spänner. Tänk på att handlederna skall vara fjädrande hela tiden. Känn efter hela tiden att de är rörliga och inte blir spända. Det är bara att träna på och lycka till.

Hej !
En stel och okänslig hand har sällan sin grund i just handen utan någon annanstans. Hur är din balans ? Om du sitter snett/stelt/spänner dig blir din hand med stor säkerhet också hård. Har du möjlighet så låt någon longera dig i en kvart två gånger i veckan då du enbart övar din sits utan att hålla i ett par tyglar. Annars kan du knåpa ihop egna balansövningar, tex rida utan stigbyglar, fältsits utan att hålla i sig, sträcka sig och ta på sina tår, rida lätt med händerna på huvudet osv. Givetvis beror det på vad man har för häst vilka övningar som är säkerhetsmässiga att använda. Har du en vilde till häst kan det vara bra att låna en snäll. Jag lånade en gammal häst av min gamla ridskola för sitsträning och det har hjälpt mig massor. När ditt säte är stadigt och du kan hålla upp din egen kropp i balans ska du se att det blir mycket enklare att få kontroll över handen. Som någon annan också sagt, bra att du är medveten om ditt problem och vill ändra på det. Lycka till !

Jag hade själv det problemet tidigare. Jag försökte vara mjuk i handen men ändå så blev jag ganska hård, omedvetet...

Började fundera över hur jag skulle lösa detta och numera klappar jag hästen på halsen, med tygeln kvar i handen (tar alltså inte båda tyglarna i en hand). Detta gjorde jag oftare i början...lite för att "våga släppa taget". Efterhand minskade jga på det för jag tror, OBS! TROR, att omedvetet spände jag mig för för att jga var rädd at om jag släppte skulle hästen rusa på framåt, den skulle inte känna mitt stöd (i handen) och då vika undan. För mig handlade det om att våga ge en större eftergift, inte bara ge lite med handen utan faktiskt stäcka hela armen framåt å klappa en gång på halsen. Jag göre fortfarande så men bara när jga själv känner att jag blir "stum", vilket jag känner direkt när jag blir det. Vet inte om det funkar för alla men för mig funkade det och jag märkte även att hästen inte brakade iväg för att jag gav efter "så mycket".

Lycka till!

Stadig och följsam mellandel som en del varit inne på här. Hur är resten av dina armar? Mitt problemområde var armbågarna, får ofta när hästen spänner sig tänka igenom armarna och medvetet koncentrera mig på enbart att armbågarna ska vara fjädrande gångjärn. Gör jag rätt kan jag ta rätt ordentliga förhållningar utan att få en spänd häst, gör jag fel kan jag i princip orsaka taktning på lång tygel :o . Just att hästen är så känslig har gjort det väldigt lätt att märka när jag är spänd, och det är bra! Det dåliga är att när man inte ridit på ett tag har man liksom "tappat bort" det och har en massa halvtaskiga ridpass när man vet att det borde vara bättre...

Handen är, som många redan har skrivit, väldigt beroende av sitsen. Dvs utan en oberoende sits är det svårt att få en oberoende hand, så träna vidare bara.
En sak som jag dock har lagt märke till är att många som försöker få en mjukare hand "släpper taget" om tygeln, dvs öppnar fingrarna lite och blir "slapp" i handen. Ytterligare en sak som kan ställa till det är att man inte håller fast tygeln med tummens topp. Känn alltså att du har en sluten hand så att fyra fingertoppar nuddar handflatan och att tummen håller fast tyglen mot pekfingret.

Tack för alla bra tips och roligt att höra uppmuntrande ord om att det är bra att jag är medveten om problemet :)

Känner igen mig i flera av era beskrivningar av vad problemet kan bero på b.la så har jag en förmåga att ibland sitta och rida med en något öppen hand, sedan flaxar också mina armbågar som jag har svårt att komma ihåg att ha intill kroppen.

Sedan tror jag inte det beror att jag sitter snett eftersom jag rider för flera tränare och jag har frågat dom om just detta.

Är också ganska dålig på att ge eftergift ska försöka göra som en av er tipsade att ge med hela handen.

Tacksam för fler tips för jag vill verkligen jobba bort mina "hårda händer"! :bow:

Liknande trådar

Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 927
Senast: _Taggis_
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Jag behöver hjälp med min häst. Jag vill gärna ha tips på övningar för att bygga förtroende med min häst och få honom tryggare. För att...
Svar
7
· Visningar
2 812
Senast: Freazer
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama