Hjälp jag grävde ett trädgårdsland!

Derivata

Trådstartare
Hur gör jag nu?

Förra helgen tog jag jordspaden och började gräva lite (mest för att ha något att göra) Det blev två plättar med trädgårdsland. Det vore dumt att ha två uppgrävda jordplättar utan att så något i dem så det är dagens tanke.

Men...

Hur gör jag?

I den ena plätten tänkte jag sätta potatis. Jag köper en påse med sättpotatis och knölar ned i jorden? Bör jag ha filtduk över dessa? Sedan när blasten har kommit upp kupar jag jorden så att det blir som vallar? Som ni märker är jag en total nybörjare och skulle bli evigt tacksam om någon kunde ge mig potatisodlingens enkla 1, 2 och 3..

Den andra plätten hade tänkt användas till bla sallad, rädisor och kanske jordgubbar? Sallad har jag lyckats odla i kruka på balkong, men jordgubbarna dog rätt fort där... hur gör jag med jordgubbar?

Vad har jag gett mig in på :crazy:

Sv: Hjälp jag grävde ett trädgårdsland!

Potatis gör du fåror till, lägg sättpotatisarna mellan fårorna och dra sedan över de upphöjda fårorna över potatisarna. Sen underhåller du genom att rensa ogräs.
Jordgubbar går också att göra fåror till, fast lägre. Där kan man använda fiberduk för att slippa rensa ogräs. Gödslas på hösten. Jordgubbar är lätta att handskas med, de växer ÖVERALLT i min trädgård och går snart att gämföra med ogräs :D

Sv: Hjälp jag grävde ett trädgårdsland!

Jag har gjort det innan och jag gör det igen :D

Tipsar om Mimsans tråd från förra året om mycket smart odling.

Se här

Vi kommer att göra så här framför vårt växthus nu när vi flyttar till nya "slottet".
Dels för att det ser väldigt mycket trevligare ut än vanliga land men också för att det är mer lättskött.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Hej! Jag ska ge mig på att odla iår! Försökte förra året men mamma lyckades döda alla växter när jag var i England.. Ja men jag ska odla...
Svar
16
· Visningar
1 750
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka