HJÄLP!!! Jag får panik!

Saeta

Trådstartare
Jag var akut till tandläkaren i måndags för tandvärk from hell och dom sa att det skulle bli en rotfyllning. Eftersom vi inte hann klart så fick jag en ny tid en månad senare. Det dom gjorde var att borra ner till pulpan och la på en provisorisk lagning. Men grejen är den att nyss kände jag hur något hårt kom flytande i salivet och märkte att det hade lossnat en bit lagning. Kände lite till och nu sitter hela lagningen lös. Jag kan alltså öppna upp tanden själv till pulpan och lagningen sitter enbart kvar för att jag trycker fast med tungan.

Nu har ju inte direkt någon tandläkarmottagning öppet... Hur 17 ska jag göra? Vad händer om det kommer ner bakterier och skit i pulpan/tanden? Kan det bli ännu mer inflamerat? Jag har ju redan tandvärk så det räcker och blir över för en hel armé och går på maxdos alvedon/dag. Jag får seriöst panik! Vart kan man vända sig?
 
Sv: HJÄLP!!! Jag får panik!

Okej, men om jag väntar till imorgon och ringer då, gör det något om det kommer in massa bakterier i pulpan då? Vad händer om pulpan liksom blottas? (kan man säga så?)
 
Sv: HJÄLP!!! Jag får panik!

Du kommer troligen få ännu mer ont och de kommer behöva göra rent ännu mer sen. Det är iaf vad jag gissar på.
 
Sv: HJÄLP!!! Jag får panik!

Om det finns något apotek öppet har de provosorisk tandlagning där, brukar dock inte ligga framme utan man får fråga efter det. Kanske kan prova att lägga det över?
Men det borde finnas någon akutmottaging även för tänder där du bor.
 
Sv: HJÄLP!!! Jag får panik!

Du kommer troligen få ännu mer ont och de kommer behöva göra rent ännu mer sen. Det är iaf vad jag gissar på.

Går det ens att få mer ont än vad jag har?! :(

Om det finns något apotek öppet har de provosorisk tandlagning där, brukar dock inte ligga framme utan man får fråga efter det. Kanske kan prova att lägga det över?
Men det borde finnas någon akutmottaging även för tänder där du bor.

Gör det? Låter som något värt att prova iaf! Det finns apotek som är öppet nu, men jag har ingen ork (eller någon som jag kan få hjälp av) att åka dit. Det fanns den där som Nunnurur länkade men dom hade bara öppet på dagen, så dit kan jag ändå inte ringa för ens imorgonbitti.
 
Sv: HJÄLP!!! Jag får panik!

Men har 1177 bra koll på tänder också? Eller kommer jag bli utskrattad om jag ringer dit?
 
Sv: HJÄLP!!! Jag får panik!

Om du klarar att vänta tills imorgon, så ringer du då till tandvårdsakuten 018– 611 63 50 kl 9.00, eller åk dit på en gång. Det ligger på Vretgränd 9A. Det kostar 50% extra än vardagar, men ibland har man ju inte så mycket val. Och om du har tandvårdsavtal hos Folktandvården så kostar det ingenting.

Ring annars till 1177 så får du prata med någon, och ackis akutklinik når du via växeln på 018 – 611 00 00 men jag tror inte att du kommer att kunna komma dit. Troligast är att du får vänta till kl 9 imorgon.

Hoppas du blir bra snart!
 
Sv: HJÄLP!!! Jag får panik!

Nu trotsade jag rädslan och ringde. Dom är alltid så trevliga där. Men det enda hon kunde säga var att jag skulle ringa dit som Ninnurur länkade. Tyvärr har dom bara akuttandvård på uppsalas sketnaste ställe, har BARA fått dåligt bemötande från dom. Och nu har jag inga val att gå dit igen.
 
Sv: HJÄLP!!! Jag får panik!

Tack så mycket :) nej det känns som man behöver mer åt frakturhållet och liknande för att komma till ackis akuttandvård. Och sååååå farligt är det ju inte för mig (även fast jag tror jag kommer dö inom dom närmaste timmarna :P).

Det blir att ringa imorgon helt enkelt! :)
 
Sv: HJÄLP!!! Jag får panik!

Säkert att det är öppet ända in till pulpan? när jag lagade mitt provisoriskt så satt det "två olika"lagningar på varandra. Du måste ju säkert in imorgon oavsett, men det kommer kanske inte in så mkt skit tills dess.
 
Sv: HJÄLP!!! Jag får panik!

Säkert att det är öppet ända in till pulpan? när jag lagade mitt provisoriskt så satt det "två olika"lagningar på varandra. Du måste ju säkert in imorgon oavsett, men det kommer kanske inte in så mkt skit tills dess.

Jaa.. Jag tror det. Jag var rätt "borta" när dom höll på och joxade men tandläkaren sa typ "då var jag nere i pulpan och har inte så mycket kvar innan vi kan göra rötterna" men sen gjorde det så ont att vi fick avbryta då det inte fanns så mycket tid kvar. Därför fick jag en ny tid. Dock en månad senare >.<.

Men det är möjligt att dom la i 2 lagningar, jag vet inte alls. Det enda jag vet var att hon la i något bakteriedödande som smakade nejlika. Och den där nejlikagrejen har jag fått flera gånger förr så det är inget nytt. Men jag visste inte att den var bakteriedödande så kanske vart det 2 lagningar?

Nej det hinner nog inte komma in så mycket till imorgon. Ska ändå inte äta något annat än tabletter så det blir nog bra ändå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp