Hjälp, jag blir så spänd!

D

Donna

Jag har ett problem. Jag blir spänd när jag möter hästar på marken. Har givetvis inte alltid varit så, utan blev rädd för länge länge sedan när jag gick på ridskola. Trodde att det försvunnit men icke. På något sätt blir jag så nervös.. Förstår inte varför?! Hästarna märker ju det, och dom lika spända dom.

Verkligen jättejobbigt, för när jag väl suttit upp osv går det fint! Det är själva markgrejjen som strular till det.. Kan inte göra något när folk tittar på, för då tror jag att dom glor och dömer allt jag gör.. Känns som jag inte kan nått när jag egentligen kan en hel del..

Vad kan jag göra? Nh kanske hjälper, men jag har ingen aning om vart/ hur jag ska börja. Känns som att hästar verkligen inte tycker om mig ibalnd, och det är inte kul. Jag är djurtokig, fungerar hur bra som helst med hundar osv, men med hästar når jag bara inte fram!

Nån som har tips på hur jag kan övervinna det här? :confused:

Sv: Hjälp, jag blir så spänd!

Förmodligen känner hästen att du är rädd och nervös och detgör hästen på sin vakt. Rädda människor eller djur kan ju vara lite oberäkneliga.

Se om du kan få bli skötare eller om du kan få hjälpa till med någon snäll och trygg häst. Att öva och se att det inte är farligt, se hur hästar från marken reagerar - det är nog enda sättet att övervinna rädslan.

Läs lite böcker, se videos och gå på kurser om den hantering från marken du vill utöva på din häst. Välj materialet efter den inriktning du vill ha på din hästhantering. Välj något som sitter ihop med hur du vill rida - för mycket av dialogen från marken bygger på att det skall överföras till ryggen.

Om man är osäker på vad man håller på med kan det vara lätt att man känner sig dömd på förhand. Vet man varför och vad man håller på med - så kan man stå på sig också om någon säger något.

Lycka till!
Camilla

:bump: Läste i boken" Perfekt uppförande" av Kelly Marks om en tjej som kände sig nervös och detta ledde ju givetvis till att hästen spände sig. Hon fick rådet att använda lavendelolja (på sig själv alltså) :bump: vilket vist ska lugna nerverna. Funkade vist bra.

Ja, se till så att du får möjlighet att pyssla med en riktigt snäll häst. Och framför allt, se till att du har en riktigt snäll, kunnig och tålmodig person med dig som kan pyssla tillsammans med digoch prata om allt möjligt. Någon som du känner dig avslappnad med. För om man pratar med en annan person samtidigt som man håller på med hästen så hinner man inte tänka så mycket på att vara nervös och hästen lyssnar på vad ni säger och slappnar av själv.

Frågan är var du kan hitta en sådan person men kanske kan du fråga någon äldre person (de brukar i allmänhet vara mindre dömande än tex tonåringar) som har en snäll häst som du kan få pyssla med någon gång i veckan och förklara hur det ligger till, de kommer inte att tycka att det är något konstigt att du är rädd, de är stora djur hästar!

Liknande trådar

Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 217
Senast: Fiorano
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 832
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama