Hjälp! info om ringkota, snälla!

F

Filosofen

Blir tokig letar och letar men inte på en enda jvla veterinärsajt får jag träff när jag söker på ringkota! Nån vänlig själ som har veterinärartiklar eller liknande, kanske egna erfarenheter? Vad gjorde ni höll hästen för promenadridning? Är det ärftlig? Vill veta allt!!

Veterinären så en förändring på skelettet kring kronleden på röntgenplåtarna som ev kan leda till ringkota. Hon har även kronledsinflammation på samma ben (hB) samt knäledsinflammation på vb....

Blir otroligt tacksam för info!

Mvh Filosofen :confused:

Sv: Hjälp! info om ringkota, snälla!

Jag hade en dressyrhäst som fick ringkota bägge bak. Det började med att bakhovarna "hakade upp sig" ibland, sen blev det värre och pålagringarna syntes väl med blotta ögat. Ett tag fungerade han som vanligt, men började protestera när man begärde rörelser som frestade på bakbenen, piaff och piruetter och dylikt. Då fick han bli bara promenadhäst tills andra problem gjorde att jag fick sluta rida honom helt. Han var över 20 år då och levde i en hage tills han var över 30.
Vad jag vet finns det ingen bot, det är en degenererande skada som till slut leder till obrukbarhet. I början hjälpte det med värme, jag höll leden varm vid ridning och var mycket noga med långsam och metodisk uppvärmning inför arbetet. Men inget kunde stoppa utvecklingen. Det är dock alltid bra med lite röresle som håller igång lederna.

Direkt ärftligt är det väl inte, men hästarna kan väl födas med förutsättningar för ledproblem som kan utvecklas och förvärras beroende på uppfödning och arbete m.m.

Mer info har jag inte att ge.

Tjena Filosofen! Nu hittade jag ditt inlägg. Kanske nån mer kan komma med info, tyvärr vet jag inte så mycket själv. Värme låter ju bra, bandage på natten kanske?

När min foderhäst fick diagnosen ringkota för fyra år sedan fick jag av veterinären veta att det fanns möjlighet att steloperera. Det skulle innebära ett års konvalescens i så fall.

Dock beslöt hästägaren att avliva. Det var dessutom ytterst tveksamt om försäkringsbolaget hade gått med på att ersätta en steloperation. Hästen var varken läromästare eller värdefull i avelssammanhang.

Immer

Ringkota är en artros i kronleden. Kan oxå förekomma hos den växande hästen. Man anser att en tillväxtrubbning föreligger. Hos vuxna ridhästar är åkomman oxå vanlig. Båda typerna karakteriseras av benhårda uppdrivningar kring kronlederna. Om du kan få tag i boken Håll hästen frisk, finns det en del bilder som är ganska upplysande samt lite matnyttig info. Har själv bara stött på en unghäst med den åkomman. Han var hela tiden väldigt "skör" men fungerade som promenadhäst.

Ringkota står med i defektlistan och anses dessutom som ärftligt. Om det är ett sto så ta inga föl på henne!

Just hästen det är fråga om HAR ännu inte ringkota, men pga yttre våld kan en skada bilda ringkota.

Jaså? Det framgick inte precis av ursprungsinlägget!

Nej, hon har ju bara skrivit att hon vill ha info. Jag bara förtydligade lite om det här specifika fallet.

Ja, det är ju lite svårt att veta om och hur man ska svara om man inte får all info...

Tack för era svar, jag skall kolla upp boken!! Vi ska på återbesök på klinik om 3 veckor, vill ha mer info för att kunna fråga mer :smirk:

Mvh F

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar
  • Strö i boxen
Tillbaka