Hjälp!! Ihopsläpp.

Pathmaker

Trådstartare
Har lite av ett problem.
Släppte ihop fjordstoet vi har på prov nu under veckan tillsammans med min islandsvalack. Hon gav honom ingen chans att ens hälsa utan smällde på med sparkar direkt mot honom. Han försökte inte ens sparka tillbaka utan väntade bara på chansen att sticka. Det är en stor hage dem gick i med MYCKET SVÄNGRUM! Det finns en träddunge dit han sprang för att gömma sig från henne. Hon travade efter och småjagade honom fram och tillbaka. Sen ställde hon sig och käkade medans han stod en 50 meter ifrån och plirade.
Nu står dem i separata hagar igen, vågar inte ha dem ihop. Vet att hästar inte alltid är trevliga mot varandra vid ihopsläpp, men är inte direkt van vid att dem inte ger chansen att hälsa på varandra.

Så vad ska jag göra? Ska vi lämna tillbaka henne och leta ny häst? Eller ska vi försöka en gång till?

Han är inte skadad, bara lite skärrad och svettig nu.

Svara snabbt, är tacksam för alla svar!
(Helst inga tykna idiotkommentarer, behöver råd, inga korregeringar!)
 
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

Min ponny är sådär. Det ger sig oftast när hon har skrämt skiten ur alla andra hästar. Jag tror att det har med hennes egen hästuppfostran att göra. Hon är van vid att man ska sparka och slå vilt omkring sig men det är ju inte så det funkar.

Vi har släppt ihop dem, oftast ganska långsamt med en i taget och stallat in på nätterna så de inte kan skada varandra och låtit det ta tid.
 
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

Har de stått i separata hagar bredvid varandra innan de släpptes ihop?

Broddarna på min häst hade satt sig så hårt och hovslagaren kunde inte komma förän idag. Ägarna till stoet kom hit väldigt fort och lämnade av henne så dem var tvungna att stå åtskilda i början.
 
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

Släpp ihop dem igen och låt dem gå tillsammans ett tag. Jag har ett alfa-sto i min flock och hon hälsar alla nya hästar med att vända dit rumpan, skrika och backa mot dem. Flyttar de sig inte tillräckligt snabbt får de sig en känga. Men det går snabbt över när de inser att hon bestämmer.
Jag skulle dock ta av bakskorna på bägge hästarna om ni inte har gjort det än.
 
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

Hon är bara skodd fram. Han fick nya skor bak idag och han har ingen tanke på att ens kicka henne. Så hans bakskor rör jag inte.
 
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

Jag skulle inte släppa ihop en häst jag bara har på prov med någon annan häst alls om det inte uttryckligen var överenskommet med ägaren (ex vis att det är vad provet handlar om). Vad gör du om den blir skadad, det lär ju inte ägaren blir så glad över om den ska säljas?
 
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

Om hon blåslår hade jag inte tagit risken att släppa ihop. En spark som tar illa riskerar att bryta benet på mottagaren.
 
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

Jag hoppas verkligen inte du ger dig på ett hopsläpp till med en lånad häst . Eller öht .
 
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

Vad säger ägarna till stoet?
Det kan väl inte vara första gången hon släpps ihop med en ny häst.
Hur brukar hon bete sig?
 
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

Kan lugna alla med att jag skrivit ett avtal med ägaren om detta och att det är fullkomligt ok att vi gör det här, då det var meningen att vi skulle testa hur hästarna kan fungera ihop. Jag har hört av mig till ägaren och hon vet vad som hänt, hon gav mig ett godkännande på att testa att släppa ihop dem igen.

Så helt dum i huvudet är jag inte. Vi har allt tänkt längre än vad näsan räcker.
Ville bara ha ett utlåtande om hur vi ska göra. Det är allt.
 
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

Jag hade släppt ihop igen.
Hästar är flockdjur och jag tycker att man ska försöka ha dom tillsammans. :)
Valacken verkar ju klok och går undan, så jag tror att hon kommer lugna sig snart om man bara låter dem vara ett tag. :)
 
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

Får se om jag vågar låta dem gå ihop, just nu är han mer eller mindre rädd för henne. Känns det ok så testar vi imorrn igen men om inte ringer jag ägarna direkt.
 
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

Jag släpper aldrig ihop hästar som inte har stått minst en vecka, gärna längre, i hagar precis bredvid varandra.
 
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

Jag släpper aldrig ihop hästar som inte har stått minst en vecka, gärna längre, i hagar precis bredvid varandra.

Tycker som du ... fast i vårt fall hjälpte det inte ändå när vi släppte ihop vår valack med stallägarens islänning - blev rätt så dramatiskt :eek:

Vi delade av hagen och de fick gå sidan om varandra lite mer än en vecka.
När vi släppte ihop brakade de samman så in i h*lvete! Båda två bara matade in smällar mot varandra och skrek nåt så vansinnigt!

Vi försökte ha "is" i magen men till slut sprang faktiskt stallägaren in och hämtade långpisken för att ha en chans att dela på dem men innan hon hann ut igen så reste sig islänningen på två ben, grabbade tag i örat på vår häst och droooog ner honom på knä allt medan han skrek rakt ut av smärta (tur inte örat lossnade).

Och "snipp, snapp, snut- så var bråket slut" :)

Sedan den dagen har de aldrig bråkat och gör nu allt tillsammans. Puh!
 
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

Tycker det beror på hur hästen brukar vara mot andra hästar. Brukar det fungera bra så hade jag testat en gång till.

Det är problem det där när hästen inte ens ger en chans för den andra att hälsa och skrämmer direkt, det är inget som är normalt. En annan sak om den kör bort den andra efter dom hälsat och den nya tränger sig på osv. Men den nya ska ju inte bli rädd.

Testa igen om hästen brukar vara "normal" mot andra hästar.
 
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

Precis så där gjorde min valack när jag släppte in en valack till i hans flock. Min valack är van att gå i stor flock, liten flock, bland flock, unghästar osv... Och hade innan aldrig gjort så som han gjorde mot just den här valacken. Den andra valacken var klok nog att hålla sig på avstånd. Jag såg till att lägga ut hö en bra bit från dom andra så han fick mat. Det tog ungefär en vecka sen va den nya valacken accepterad i flocken och min valack brydde sig inte längre om han stod nära.

Om jag vore dig skulle jag släppa ihop dom igen, eftersom valacken verkar förstå budskapet och håller sig undan så kommer det troligtvis att lugna ner sig fort. Stoet måste bara få göra sin rang klar. Om du fodrar i hagen så se till att lägga högarna långt ifrån varandra tills du ser att dom lugnat ner sig.

Men om stoet inte ger sig, utan fortsätter jaga valacken även om han håller sig undan, så får man nog fundera en vända till. Jag skulle ge det en vecka.

Hoppas det löser sig för dig.

MVH Russin8
 
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

har två fjordingar, köpte den sista för en månad sedan, jag släppte ihop dom efter dom stått bredvid varandra ett par timmar i stallet, oh den nya åkte dit på stryk , så jag delade dom direkt , dom bor bredvid varandra i stallet , och har hagarna bredvid varandra. Efter två veckor släppte jag ihop dom, ynglingen var fortfarande inte road av en kompis , men jag la ut massor med hö i hela hagen , och sdan gick dom där o åt o åt o åt, efter det har allt varit lugnt.:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 498
Senast: Stereo
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 703
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 169
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp