Hjälp i vinterkylan!

SofiaochLukas

Trådstartare
Hej!
Jag har en 6årig korsnings häst (halvblod/welsh/tinker) med mycket energi. Vi försöker träna dressyr en gång i veckan för instruktör så gott det går då man inte har så jätte mkt tid när man går andra året på gymnasiet och inte heller har ett ridhus nu på vintern.
Vårat mål är att rida i div3 laget i dressyr till våren och skulle nu vilja ha lite tips och övningar från er andra som har det ungefär som vi :) Jag delar såklart gärna också med mig av mina tips.
Vi är inte på ngn speciell nivå eller alltså det är svårt att säga att, han är inte utbildad som dressyrhästarna födda -03 som går LA eller så redan. Jag tränar och tränar och ska snart försöka starta vår första clearround LC eller LB.
Somsagt så har vi inget ridhus utan det ligger en bit bort, jag har varken tid eller råd att gå dit varje dag då det kostar 50:- per gång.

Hästen är het och ganska obalanserad. Skritten känns bra men traven blir ofta flängig så jag har svårt att sitta ned i traven. Galoppen har börjat arta sig nu efter allt jobb.
Jag tror att jag har en förmåga att bli lite hård och har förmågan att få en "rörig" hand vilket inte hjälper honom ett dugg.

Är det ngn som kan ge mig lite tips och idéer på vad man kan utföra för övningar om man har en kanalbank och fält att rida på. Gärna också om ni vet vad för övningar som gör hästen lösgjord och får den att sätta bakbenen under sig. Kanske ngn som har samma problem med sits och flängiga händer som jag som kan ge mig ngt tips om det.

Tack på förhand! :)

Sv: Hjälp i vinterkylan!

hurudant underlag är det där du rider då? :)
Svårt att veta hur mkt man kan göra, då mkt beror på underlaget, har ni snö? I snö är det ju ganska bra att rida sålänge den inte är för djup. Ta en titt på programmet till LCn och LBn och börja öva redan, så du märker vad som är lite svårare. Är det någon del i programmet man inte kan göra gra underlaget så går det ju att hoppa över den delen :) Jag brukar ibland göra så att jag tränar på en del ur programmet i taget, och får det att sitta jättebra, och sen först sätter ihop programmet.

Sv: Hjälp i vinterkylan!

Såg först dendär sista delen av din text :o
Ang händerna o sitsen så sätt upp en filmkamera och filma då du rider, och försök verkligen att sitta BRA! tänk på det heela tiden. Med filmen kan du sedan se tydligare vad som är fel osv. Jag har händer som inte vill vara stilla, så jag är också arg på mina händer ibland :angel:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 767
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Ge mig alla tips ni har för snart ger jag upp och säljer hästen. För snart två år sedan köpte jag min häst, han var då 2 år och kom...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 788
Senast: Lindah
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 407
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar