Hjälp!Hur fodra med 300 kg balar?

T

Tolly

Har sett lite överallt här där jag bor att vissa lägger ut en hel 300 kg:s i hagen skär av ett "lock" sen får hästarna äta fritt ur den så länge det räcker.

Men kan man göra så?
Jag undrar för man ska ju inte låta silaget få luft osv och hållbarheten inte så hög.

Men kan man göra så, åtminstone när temperaturen börjat falla?

Det skulle ju underlätta utfodringen o de skulle ha konstant fri tillgång.
Och man skulle slippa att öppna upp balen ta den dagliga dutten för att sen försöka försluta.

Är det ngn som vet?
Svar emottages tacksamt!/Tolly:smirk:

Sv: Hjälp!Hur fodra med 300 kg balar?

Vi har använt 250 kg stora balar, skurit några hål upptill eller skurit av "locket". Sen har hästarna ätit tills den är slut.(ca 11 dagar till 2 kallblodstravare) Vi har då inte haft något problem med kvaliteten. Visst har det hänt, MEN då har dom varit dåliga redan när vi öppnar dom.
Jag tycker att det är väldigt praktiskt och det blir harmoni i hagen, för dom vet att det finns alltid mat. Fastän hagkompisen står och äter när den andra vill vila. Dom äter kanske lite "för mycket" i början men när dom insett att maten finns kvar hela tiden så äter dom normalt. Mina äter ca 11 kg/dag (250 kg på 11 dagar till 2 st).

Jag är lite rädd för sådant där:crazy:
För jag vet en häst som skulle gräva i rullen vilket resulterade i att hon fastnade med hoven och fick inte lös den i nätet som sitter mot själva maten....

Vi har införskaffat speciellt galler till att fodra ensilagebalar ute i hagen. Det är tre lösa gallersidor som man sätter ihop och så har man balen i mitten. På det sättet så kan man ta bort all plast och allt nät när man väl ställt den på plats. Fungerar som en höhäck kan man säga.

Vi gör så och det fungerar jättebra. Vi kör med storbal till två hästar och det går åt på 10-14 dagar och har hittills bara blivit dåligt en gång då det var fuktigt och varmt (10 plusgrader) ute.

Jag tycker man ska ha som vana att alltid kolla på all mat man ger. Min förra stallägare sa alltid att de som får botulism är "de som bara ställer ut hela balar i hagen" och det ligger något i detta. Kanske är risken med botulism överdriven men det kan ju vara andra problem med fodret som tex mögel.

Sätter ut hösilagebal på 320-350kg vilka räcker i c:a 5 dgr till 8 Islandshästar. Öppnar fyra "luckor" på sidan 30x60, ett i varje väderstreck. Då skyddas balen från väder och det blir inte så mycket spill. Räcker bra med en bal per 8 Islandshästar. Sätter ut första balen innan betet tar slut så blir det mjuk övergång och ingen hets.
Finns bilder på det här:
http://homepage.mac.com/rolle/Solbacken/PhotoAlbum12.html

Kollar kvalitén varje dag samt egen produktion på hösilaget vilket gör att jag kan vara lite nogrann och inte få med oönskade ingridienser.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Senast ändrad:

Tack för alla svar!
Och det där med att öppna upp på sidorna i alla vädersträck var en mkt bra ide!

I år ska jag testa detta!
Har mkt stora hagar o ett antal hästar en bit från stallet, så det skulle underlätta enormt om man kunde göra så här!
Dessutom får dom fri tillgång utan att jag behöver springa o utfodra 11 ggr om dan.

Mer tid för ridning o träning kel o pyssel!:bow: :bow: :bump:

Rolle skrev:
Sätter ut hösilagebal på 320-350kg vilka räcker i c:a 5 dgr till 8 Islandshästar. Öppnar fyra "luckor" på sidan 30x60, ett i varje väderstreck. Då skyddas balen från väder och det blir inte så mycket spill. Räcker bra med en bal per 8 Islandshästar. Sätter ut första balen innan betet tar slut så blir det mjuk övergång och ingen hets.
Finns bilder på det här:

Kollar kvalitén varje dag samt egen produktion på hösilaget vilket gör att jag kan vara lite nogrann och inte få med oönskade ingridienser.

Rolle på Österlen

Fina bilder, men sådär skulle jag inte göra om jag hade får. De riskerar att få hela vommen full med ensilageplast.

Ja varför ska det inte gå bra för.

Fast man bör ju halite fler hästar än typ två ponnysar två ponnysar äter ju inte sä jätte mycket 2-3 stor hästar äter ju bra mycket mer vid fri tillgång + att då kan dom äta mer när det blir rikigt kallt vilket hjälper dom att hålla värmen.

De riskerar att få hela vommen full med ensilageplast.

Har bara två äldre damer kvar. Det är de som är kvar sedan vi började med får för 12 år sedan. Förstår dock inte varför de skulle få ensilageplast i sig, de äter bara hösilaget.....

Rolle på Österlen

har just nu fyra stora fullblod samt en del ponnisar så det borde va lite åtgång....

Då går det nog åt :D

Ponnysarna äter väll en 8 kilo per dag iaf, gjorde iaf min förut på silage. Hästarna äter väll 11 kilo så det är ju bara att räkna minimi utgången där :D

Rolle skrev:
Har bara två äldre damer kvar. Det är de som är kvar sedan vi började med får för 12 år sedan. Förstår dock inte varför de skulle få ensilageplast i sig, de äter bara hösilaget.....

Rolle på Österlen

Nej, kloka damer efter så många år!

Härliga bilder, Rolle! Akta dej, funderar allvarligt på att inackordera mej o hästar hos er för all framtid :p

Rolle skrev:
Finns bilder på det här:

Rolle på Österlen

Jag skulle aldrig i helsike låta plasten vara kvar runt balen. Varför? Jo för i balen så finns det alltid vätska kvar. Idetta så frodas det massor av :devil: iga bakterier som kan orsaka ett onödigt lidande för hästen. Ta av all plast och ställ på backen i värsta fall om du inte har en foder häck så vattnet/vätskan kan rinna ur.

Vi hade fri tillgång förra vintern. Dock gick det inte så bra när vissa hästar åt betydligt mer än vad dem skulle :angel:. Sisådär dubbelt så mkt :smirk:. Vi öppnade ett lock längst upp och det gick hur bra som helst! Inget spill, ingen plats ivägen... Då kan man ju dessutom bara skära av plasten när de börjar äta sig ner väldigt mkt.

Man kan ju skära upp i botten med om man vill. Jag tror inte att hästar tycker det är så gott med plast.
Vi kör ut en rundbale med hö till våra 4 ardenner. Den räcker knappt ett dygn........ Där kan man snacka om att dom äter.

Hade den tanken när jag började med att sätta ut hela balen att skära hål i botten. Men på 34 st balar har samtliga varit snustorra i botten när jag kollat. Vi har alltid högt ts, c.a 70%.
Vilka förhållanden har du eftersom du får så blött i botten?

Rolle på Österlen

Jag vill öppna hela balen för att koll om det finns mögel någonstanns, så vi tar alltid bort all plast... har också varit med om en skräckupplevelse som trots allt slutade bra där hästen trasslat in sig i plasten och nätet som är runt balen :crazy:

Rolle skrev:
Hade den tanken när jag började med att sätta ut hela balen att skära hål i botten. Men på 34 st balar har samtliga varit snustorra i botten när jag kollat. Vi har alltid högt ts, c.a 70%.
Vilka förhållanden har du eftersom du får så blött i botten?

Rolle på Österlen
Vi själva fodrar inte med ensilage utan har valt att ta hö i storbalar istället. Men vissa år när det har varit ett helsike med höskörd så har vi tagit ensilage och då har balarna tyvärr blivit för blöta pga. vädret.Nu pratar du om en ts på 70% det måste väl ändå vara hösilage då? Självklart så är dom ju mycket torrare då. Nu fattade jag det för att det var ensilage vi menade.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver feedback angående utfodring på marken på lerig lösdrift. Jag har nyligen flyttat mina hästar till en lösdriftsanläggning där...
Svar
13
· Visningar
1 513
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama