L
LuZze
Jag har äntligen fått en alldeles egen häst! Äntligen! Jag har önskat mig det sen jag var 6 är gammal och såg min kompis sitta på en liten shettis. Självklart började jag själv väldigt tidigt jag med. Min nu stora fina häst är en vanlig ridmodell på 165 och super snäll i hantering. Han stirrar inte upp sig för saker som inte tyder på att han ska ut och träna. När bettet kommer i munnen droppar salivet på golvet i stallgången redan två sek efter att jag tränsat honom. Benlindorna kan vara lite svåra att få på när han förstår att han ska få komma ut och springa lite. Det är inga saker jag tycker är jobbiga. Men idag när vi kom ut på ridbanan och jag skulle longera honom kunde han till en början inte sluta stegra. Det var inte förrän efter jag fått av honom hjälptygeln (vet inte om en sån jag använder heter gramant tygel eller något annat) som han lugnade ner sig lite. Om jag böjer mig ner för att ta det långa spöet börjar han stress trava nästan gallopera. Det hjälper inte att lugna ner honom. Jag försöker med allt! Idag använde jag inte spöet och ändå utan att jag sa ett ljud började han plötsligt stress trava igen. Finns det något sätt att få bort stegringar? Har ni några tips? Och vet ni hur man får en otålig häst att sluta skrapa i marken med frambenen och sluta stressa? Jag tycker super mycket om honom och vill inte behöva lämna tillbaka honom! Men eftersom han är min första helt egna vill jag inte stora och omöjliga problem att lösa. Ni kanske kan berätta lite om er själva och era hästar och hur ni tar han om olika olater som ni stött på genom åren? Det måste ju finnas massor med kunskap som ligger och gömmer sig här på buke!
(ps: Jag vill inte starta en skitkastnings tråd! Ni som skriver för att själpa och inte hälpa behöver inte spendera er tid på att skriva meddelanden!)
(ps: Jag vill inte starta en skitkastnings tråd! Ni som skriver för att själpa och inte hälpa behöver inte spendera er tid på att skriva meddelanden!)