Hjälp - hur få upp honom i formen!!?

JasMiin

Trådstartare
Vill ha alla tips ni kan komma på!! Har ett halvblod, valack 8år. Jättefin, och super att ha att göra med. Tidigare gått 130 hoppning, samt Msv c dressyr på tävling. Specialanpassad utrustning osv som passar. Rids på 3-delat tränsbett.

Men "problemet" är att han är svår att få upp i formen. Hur ska jag göra? Hur ska jag rida? Han liksom hänger sig lite i handen och blir lite tung :/

Har varierat arbete mycket och egentligen enda gångerna han går där jag vill ha honom, är vid longering med inspänningarna på. Ska jag rida med dem på tills han orkar bära sig själv där ordentligt? Han gör det egentligen men gör det lite enklare för sig istället. Blir nästan stark för mig att rida ibland. Ska jag byta bett? Till vad? Vill inte bettsla upp honom bara till skarpare bett! Vad för annan hjälptygel tycker ni utomstående jag bör ha eller testa? :crazy:

Sv: Hjälp - hur få upp honom i formen!!?

Vad säger din tränare?

Min nuvarande dressyrtränare säger ungefär bara "lyft upp honom i formen" vilket inte hjälper och våran kommunikation är inte riktigt synkad. Förstår inte vad hon menar. Och hon verkar inte sen kunna hjälpa mig med just den biten. Håller för övrigt på och ska byta tränare också (på grund av annat)..

Formen kommer inte framifrån så glöm hjälptygeln. Det är bakkärran som måste aktiveras mer. Övergångar och skolor är nyttiga övningar.

Rider di i rätt temp. För just den hästen? Får du igenom halvhalterna? Går hästen ärligt fram för skänkeln? Har tidigare ryttare haft samma problem eller är det din ridning som är annorlunda? Några saker som du behöver ha koll på. Undvik att betsla upp, det låter mest som ett bjudningsproblem. Hoppas att din nya tränare kan hjälpa dig. Lycka till!

Nej, det var ju inte mycket till hjälp. Att uttrycka sig så som tränare gör ju bara att eleven förmodligen kommer att försöka bära runt hästen för att den inte ska bli för låg i formen, och det är ju inte som man vill ha det.

Håller med om att du inte kommer att tjäna något på att varken använda hjälptyglar eller spänna in hästen. Prio ett måste ju vara att hitta en tränare som du kan få hjälp av; det är ju i princip omöjligt att hjälpa någon som man inte har sett med ridningen. Men rent generellt, har man en häst som vill bli lite framtung är det bra att rida mycket övergångar, och vara nog med kvaliteten på övergångarna. Det är också viktigt att man inte låter hästen använda tygeln som ett femte ben, utan ofta kollar vd som händer om man mjuknar på handen. Om hästen då tappar balansen och ramlar iväg får man ta tillbaka den och fortsätta med övergångar och halvhalter, tills det fungerar. :-)

Generellt - dels måste hästen vara byggd för att bära sig bra i en högre form. Och dels så kommer den högre formen när hästen är stark nog för att bära sig.
Att lyfta upp huvud och hals ger inte en "högre form" på rätt sätt, eftersom kroppen inte är med.

Formen kommer inte framifrån så glöm hjälptygeln. Det är bakkärran som måste aktiveras mer. Övergångar och skolor är nyttiga övningar.

Exakt så här samt sluta bära runt hästen i fronten (vilket ju hjälptyglarna gör vid longering), ge istället efter när hästen vill "hänga sig" i handen, så länge du tillåter hästen lägga sig i handen, kommer den göra det och lägga mer och mer tyngd i tygeln för dig att bära upp, gör inte det, du orkar inte lyfta runt på en hel häst (mjukna istället i handen men behåll stödet mycket svagt=sträckt tygel, inte mer) och driv på, så bakkärran kommer igång (passa dock så att tempot inte blir överilat).

Att rida hästen i en högre form krävs styrka, både från häst och ryttare. Orkar inte hästen bära sig själv i en högre form utan inspänningar är det bara att gå tillbaka några steg och stärka hästen.
Just nu jobbar jag själv på att stärka min häst (rider för tränare) för att hon ska orka gå i en högre ''korrekt'' form, och då rider jag i en lång, låg form och något bakom hand på långa tyglar så hon bär sig själv, framåtbjudningen är väldigt viktig.
Övergångar stärker också jättebra.
Att hästen blir lite stark och tung i handen brukar betyda att hästen inte orkar bära sig själv, så var min häst också innan! Så att bettsla upp är ingen bra ide.
Gör som jag, att i några veckor bara tänk framåtbjudning i lång låg form och övergångar. För framåtbjudning är a och o, har man inte den kan man inte göra mycket ;)
Lycka till!

Jag skulle nog byta tränare om jag var du. Det är otroligt viktigt att man är på tränarens linje och håller med den om träningssättet, annars kommer man ingenstans. Rätt tränare gör underverk för ridning och häst och allt.

Fram för skänkeln! Jag hade en häst som, om han fick, såg ut som en kanelbulle framtill. Hade också en tränare som tjatade att jag skulle lyfta upp hästen, jag bytte också tränare. Nu har jag en tränare som är väldigt fokuserad på att hästen ska jä*lar i havet GÅ! Och helt plötsligt har hästen ändrat from.
Sen är det viktigt att se/känna skillnaden på en häst som är framme för skänkel och en häst som springer.

Vill ha alla tips ni kan komma på!! Har ett halvblod, valack 8år. Jättefin, och super att ha att göra med. Tidigare gått 130 hoppning, samt Msv c dressyr på tävling. Specialanpassad utrustning osv som passar. Rids på 3-delat tränsbett.

Men "problemet" är att han är svår att få upp i formen. Hur ska jag göra? Hur ska jag rida? Han liksom hänger sig lite i handen och blir lite tung :/

Har varierat arbete mycket och egentligen enda gångerna han går där jag vill ha honom, är vid longering med inspänningarna på. Ska jag rida med dem på tills han orkar bära sig själv där ordentligt? Han gör det egentligen men gör det lite enklare för sig istället. Blir nästan stark för mig att rida ibland. Ska jag byta bett? Till vad? Vill inte bettsla upp honom bara till skarpare bett! Vad för annan hjälptygel tycker ni utomstående jag bör ha eller testa? :crazy:
Börja med att få hästen sluta hänga i handen. Strunta i vart den har huvudet, erbjud en mjuk kontakt och hänger den så lätta helt i tygeln och erbjud sedan en mjuk kontakt igen- Hästen kan ju bara hänga i handen om du hänger i din ände av tygeln... ökar hästen farten så ta och lätta helt upprepade gånger tills den går i ett stadigt tempo utan att hänga i handen eller öka. När steg ett fungerar så börja med tempoväxlingar och övergångar, börjar den hänga i handen så gör du bara likadant- lätta helt och erbjud en mjuk kontakt, upprepa så många gånger som behövs. Om hästen ska komma upp i formen måste den vara stark, tempoväxlingar skolor och övergångar stärker, öka successivt kraven tills dess att hästen blir stark nog att samla sig, när den går i samling blir den högre i formen av sig själv. Tänk noga på att samling är påfrestande, rid korta sekvenser i samling för att sedan öka i en friare och lägre form, variera formen ofta under ridpasset och låt hästen ta många korta skrittpauser på lång tygel

Jag skulle nog byta tränare om jag var du. Det är otroligt viktigt att man är på tränarens linje och håller med den om träningssättet, annars kommer man ingenstans. Rätt tränare gör underverk för ridning och häst och allt.

+1 på den! När man hittar rätt tränare så är det nästan som en religiös upplevelse! :D

Jag förstår vad din tränare menar, men han/hon kanske inta kan förklara det. När min tränare förklarade för mig hur jag skulle göra sa hon så här:

Du ska tänka att du lyfter upp hästens rygg med dina sittben. Varje gång ditt sittben på respektive sida åker upp av hästens rörelse så lyfter du upp det lite till med egen muskelkraft utan att spänna dig i din höft. Då får hästen lite extra plats för bakbenen och kan trampa under sig mer. När bakbenen kommer under är det viktigt att inte ge eftergift i handen. Eftergiften i hästens mun kommer då den bär upp sig själv, då hamnar huvudet i en korrekt position och det blir mjukt och behagligt att sitta på den. Det gäller att vara mjuk i handen men att våga hålla emot om hästen drar.
I denna övningen är det viktigt att det går långsamt och att hästen själv hittar sin egen skrittakt. Det är jobbigt för både häst och ryttare. För 2 månader sedan tog det mig knappt en timme med skrittjobb på volt innan hon kom upp med ryggen och orkade hålla ryggen uppe i ett varv. Idag när jag red tog det 10 minuter och hon höll ryggen uppe i både skritt och trav i ett par varv. Det tar tid, men känslan av att hästen lyfter hela ryggen under dig och bär upp sig själv är helt magisk :D

Nej på alla dina svar....
det sitter i din sits och att inte lägga fokus på vad du har i handen...... Du kan aldrig få det du efterlyser om du fokuserar på framdelen, du måste rida bättre och det gör du genom att rida hästen på sitsen och sluta fokusera på vad du har därfram. Fram kontrolleras direkt när du har fått ordning på sitsen och har du sitsen får du kontroll på bakdelen som löser det mesta utifrån det.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 166
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar