Hjälp, Hovarna går sönder.

M

Marsii

Hej.. Jag behöver hjälp.:( Hovarna på min ponny har börjat gå sänder det är 2 små sprickor mitt på hoven och det lossnar bitar av hoven under sömmarna.:cry: (mest på vänster bak nästan ingenting på framhovarna). Vad ska jag göra. Han är helt ohalt och inte öm eller någonting. Tacksam för svar.

Sv: Hjälp, Hovarna går sönder.

Han får stå med hovarna i hinkar med vatten varje dag. Plus att jag spolar av dom innan och efter jag ridigt. :/ Och det är ju konstigt att det bara är bakbenen eller?? Jag vet inte. :crazy:. Men finns det något å göra?

Smörj in med hästsalva den man har mott insekter.

Smörj in hovarna med lanolin och utsätt den inte för vatten varje dag, vatten torkar ut...för att fukta hovarna är det bättre att hälla ut vatten hinken i hagen så att han går där i när han ska dricka, obs! det ska inte vara gegga utan fuktig mark.
Varför det bara är på bakhovarna är för att den har sämre hovkvalite där, precis som vi kan ha dåliga naglar på vissa fingrar.

Finns en salva att smörja in i kronranden och hoven med heter något i stil med cournuch cream. vet ej hur det stavas. Annars funkar det att smörja hovarna med olivolja. Smörj även under hoven. Skippa vattenbaden, det gör det hela värre.:(. Hoppas du får ordning på fötterna. Prova även ex biotin som tillskott.

Pensla hovarna med matolja, nu efter vintern och geggan i hagarna så får min häst också torra och lite sköra hovar, då penslar jag rapsolja på hovarna och efter ett tag blir de mycket bättre :laugh:

vad har du för skor och söm ? en av våra hade stora problem i många år med tappskor där bitar av hoven lossnade, ibland så illa att det inte fanns tillräckligt med hov att spika i samt att hon blev mer eller mindre halt. barfota kunde hon inte gå alls då hovarna "fläktes" sönder för minsta lilla sten eller vad som + att hon ömmade kraftigt (halt) alla tjatade om biotin villket hon oxå fick i flera år utan att det märktes någon skillnad alls.

hovslagaren vi senare bytte till använde lätta travskor och små söm för att minimera skadorna på hoven vid tappskorna (och sprickorna som blev av sömmen) då blev hovarna betydligt bättre, sedan fick hon ishavsalger av helt annan orsak men efter någon mån. började hovis reagera på hov tillväxten och att hennes annars allt för hårda hovar fått elastisitet. idag (13 år senare :angel:)har hon helt ok. hovar. när hon inte rids så kan hon gå oskodd utan problem och tappskor har hon nästan aldrig, får hon det så går iaf. inte hoven sönder längre.

en annan sak vi gjort med bra resultat är att massera kronranden med liniment dagligen

Våran häst "vispar" när han springer så jag tror inte att andra skor hjälper eftersom han sliter ut dom jättefort. Har även funderar på att plasta hovarna (fick tips om det i stallet) men det kanske inte är bra heller. Tack för all hjälp. han ska börja få biotin nu och vi har fårr en salva som ska va bra met torra och spruckna hovar nu också.

Tack för all hjälp kommer ni på någonting mer hör av er! Oc htack igen!:D

Man smörjer bara på lite, finns hos hööks.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har för ett tag sedan fått hem en ponny. Tidigare ägare sa att hästen behöver skos var 8 vecka, men nu har det gått sju veckor...
Svar
9
· Visningar
1 567
Senast: Dessie2010
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 016
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 944
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka