Trångskoning är när hovslagaren inte lägger ut skorna tillräckligt mycket. Även i SLUTET av en skoperiod så ska det sticka ut sko "utanför" hoven på sidorna.
Om du lägger skorna så att ytterkanten på skon är precis i nivå med ytterkanten på hoven så är det trångskott.
Sen är det en balansgång mellan utlägg och tappskorisk. Ju mer du lägger ut skon, dessto större risk är det att den trampas av. Så vissa hästar får man sko trängre än andra just för det är värre om de sliter av sig skon och halva hoven än om de är skodda lite trångt.
Ska se om jag kan fota Visions fötter idag så kan jag lättare förklara det där med utlägg =)
Jag har tittat på bilderna, men dels är jag inte hovslagare, och dels är det livsfarligt att bedöma efter bilder. Det kan finnas fullgoda anledningar till varför en häst är skodd på ett sätt som inte verkar optimalt. För just den hästen är det dock det bästa. Dessutom ska man inte ge sig på att försöka ändra brutna benaxlar och felställningar på en vuxen häst bara sådär, det kan göra mer skada än nytta. Och när man tittar på bilder utgår man från den optimala skoningen på idealhästen, och då är det lätt att hitta "fel". Som eg inte alls är så fel..
Men jag håller med om att jag tycker han är väl trångskodd, men utan att veta vad och hur hovslagaren tänkt så kan jag inte säga om det är fel eller ej i just Battis fall.
(Som kuriosa så min förra hovslagare fick jag vakta som en hök, annars trångskodde han (travarhovis) såfort man vände ryggen till. Nya hovis (eh, ny och ny, haft honom i tre år) skor dock suveränt och får med beröm godkänt både av mig och alla veterinärer =))
Men som sagt, jag skulle iaf snällt FRÅGA veterinären om han kan tänka sig att sko med lite mer utlägg, och vill han inte det lyssna på förklaringen och försöka bedöma därifrån.
och trångskodd eller ej har inte nödvändigtvis med skostorleken att göra, men kan gå upp en storlek i skor och trångsko ändå..