hjälp!! hon rusar i höger varv!!

herisson

Trådstartare
Jag är medryttare på en häst och hon är hur gullig och trevlig som helst lite pigg ibland men inte så att hon skulle få för sig att rusa i väg från mig även fast det känns som det;). men hon är väldigt stel i höger sida och har svårt att ställa åt det hållet, och när man väl rider i höger varv rusar hon bara eller galopperar/travar onödigt fort, det går inte att få ner till någon samlad trav inte eller galopp, om man inte sitter och sliter i tyglarna men det vill man juh inte!! men går bra att stanna henne eller sakta av till skritt och trav. vad kan man göra?? finns det nån bra övning eller vad ska man hitta på!!???
 
Sv: hjälp!! hon rusar i höger varv!!

Jag skulle säga att du ska öva mycket övergångar. Skritt-halt. Skritt-trav-halt. Galopp-halt osv, så hon blir mer uppmärksam på dig. Du kan även pröva att köra olika övningar vid varje/varannan bokstav. Några steg i öppna till nästa anhalt, därefter lite sluta, sen lite skänkelvikning, halt, trav, galopp osv, så du inte bara travar runt runt, och traglar med samma saker. Är hon stel i högersidan så jobba på mycket böjt spår.

Och framförallt. Prata med ägaren! Hen kanske kan hjälpa till. (:

Kram, du, och lycka till. :D
 
Sv: hjälp!! hon rusar i höger varv!!

Ställ igenom ordentligt, länge i skritt först, se till att det går å rida rakt fram ställd i skritt. De prova trav, går inte det ner till skritt o böj/ställ ännu mer. Jobba för att den ska gå undan för innerhjälper och på så sätt skapa en innersida där hästen är ställd i nacken.
Lycka till
 
Sv: hjälp!! hon rusar i höger varv!!

Jag skulle väl börja med att kolla att hästen inte har något fysiskt problem som orsakar stelheten.

Sedan skulle jag tippa på att stelheten till vissa delar antagligen beror på att hästen är svag/ojämnt stark, och börja jobba med det.

Vår lilla ponny har varit mycket för att rusa när han inte orkar samla sig, så vi har jobbat med styrka från marken utan ryttare först, och efter några veckor har det varit en helt annan häst att rida :idea:

Men ta hjälp av en tränare tycker jag :idea:
 
Sv: hjälp!! hon rusar i höger varv!!

Tack för alla tips ska verkligen försöka jobba ordentligt med de här, även jobba henne mycket från marken jag hoppas det funkar.
Tack igen:D
 
Sv: hjälp!! hon rusar i höger varv!!

De brukar rusa för att komma ifrån antingen för att de har ont eller inte orkar. Tycker det låter som om hästen behöver gås igenom om det bara är i ena varvet. Det kan också vara sadeln som spökar, en skev bom brukar få sånt resultat.
Prata med ägaren om den gör likadant för henne eller om du kan få tips där.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp