Sv: Hjälp! Hon håller på att bli kal!!
Jag hade en åring som gjorde så för några år sedan. Den hästen köptes in som sexmånaders föl, och var då rejält undernärd. Han visade sig också ha löss, vilket behandlades. När han så fällde av vinterpålsen, så hann han inte med att sätta sommarpäls i samma takt som han fällde. Så stora fläckar blev nästan kala. Den pälsen han fällde tovade sig dessutom, så jag fick borsta honom med piggborste flera gånger/dag, för att han inte skulle ha tjocka korvar med hoptovad päls i hårremmen.
Pälsen så lite mysko ut på honom hela den sommaren, och blev inte normal föränn han satte vinterpåls igen. Lite för tunn i hullet var han ända tills han blev tre, och dessutom överrörlig, och "för" mjuk i muskulaturen var han tills november som tvååring. Då helt plötsligt, från en vecka till nästa, fick han spänst i musklerna, koordinationen fungerade, och han fick normal rörlighet.
Idag är han en fyra årig travhäst, som tävlar med framgång.
I det här fallet är jag övertygad om att det var total obalns på i princip allt i hans kropp. Att han dessutom till slut blev en stor herre, gjorde ju att han hade ännu svårare att komma ikapp efter sin dåliga start i livet. Vi är glada att det lyckades dock!