Hjälp! Hon håller på att bli kal!!

Sv: Hjälp! Hon håller på att bli kal!!

min ena pålle tappade päls fläckvis förra våren. fläckarna var stora som handflator, och det kliade.
Veterinären konstaterade pälsätare fast de inte syntes.

jag behandlade med Top spot on (receptbelagt)

Och då blev det bättre

ah ok!! typ 10 då :p:D ;)

Hihi jag ville bara visa vad duktig jag är på att läsa innantill på förpackningar :angel: :D

lundborg
Hade det varit fläckvis så hade jag inte tvekat på ohyra men nu är det hela pälsen. Så jag hoppas och tror nu att vitaminkuren ska hjälpa min häst.

somi
Vi har massa fästingar här. Jag tror vi bor i en fästingkoloni så igår när jag ändå åkte till odal så köpte jag switch också. Hade på det imorse så hon kan slippa få så mkt fästingar i allt elände.

Jag hade en åring som gjorde så för några år sedan. Den hästen köptes in som sexmånaders föl, och var då rejält undernärd. Han visade sig också ha löss, vilket behandlades. När han så fällde av vinterpålsen, så hann han inte med att sätta sommarpäls i samma takt som han fällde. Så stora fläckar blev nästan kala. Den pälsen han fällde tovade sig dessutom, så jag fick borsta honom med piggborste flera gånger/dag, för att han inte skulle ha tjocka korvar med hoptovad päls i hårremmen.
Pälsen så lite mysko ut på honom hela den sommaren, och blev inte normal föränn han satte vinterpåls igen. Lite för tunn i hullet var han ända tills han blev tre, och dessutom överrörlig, och "för" mjuk i muskulaturen var han tills november som tvååring. Då helt plötsligt, från en vecka till nästa, fick han spänst i musklerna, koordinationen fungerade, och han fick normal rörlighet.
Idag är han en fyra årig travhäst, som tävlar med framgång.
I det här fallet är jag övertygad om att det var total obalns på i princip allt i hans kropp. Att han dessutom till slut blev en stor herre, gjorde ju att han hade ännu svårare att komma ikapp efter sin dåliga start i livet. Vi är glada att det lyckades dock!

Vi har massa fästingar här. Jag tror vi bor i en fästingkoloni så igår när jag ändå åkte till odal så köpte jag switch också. Hade på det imorse så hon kan slippa få så mkt fästingar i allt elände.

Switch tar ju även löss, så då är du garderad.

men i början kliade dt och han fällde bara.

jag tror det är ohyra som din häst har

Gör den? Eller egentligen kanske jag skulle fråga varför inte när den är sån miljöbov egentligen ;)

lundborg
Fast min häst kliar sig inte mer än vad hon har gjort tidgare. Hon kliar svansen på somrarna (har alltid gjort) och det är bara där hon kliar sig extra.

Tänkte bara meddela att min häst verkar svara bra på sin vitaminkur och fäller mycket mindre päls nu :laugh:

Tack alla för alla era svar :)

Nej men hon ser normal ut på håll men står man 0,5-1 m från henne så kan man se att pälsen är jätte urtunnad och man kan se huden genom pälsen i hennes ansikte och på bringan upp mot halsen. Så hon är ingen sensation på något vis. Hon ser ganska välmående ut på längre avstånd ;) pälsen har dessutom fått tillbaka en massa glans :)

Jag fick tips av foderrådgivare att ge dubbel dos B-vitamin i 14 dag. sen vanlig dos, så det kan du ju testa. Lycka till! :)
Läste tyvärr inte hela tråden. Det verkar ju ha löst sig.

Senast ändrad av en moderator:

Lien trådkapning.. Hur stor är risken för ohyra för ett föl som bara gått med två ston (som inte har ohyra) i samma hage där vi inte har så mycket vilt runt omkring? Mitt föl har tappat pälsen lite framför och lite bkom ena örat. Jag ska ringa veterinären på måndag jag med men det låter på era inlägg som att det antagligen är någon ohyra. Jag har hält på switch för knott och fästingar ifall det är som om hon kliar sig för knottens skull men jag tycker inte hon kliar sig onormalt. Hon är 1½ månad.. Vad tror ni?

Liknande trådar

Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 455
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka