Hjälp, hjärnsläpp

fleur

Trådstartare
Hur ser jag om det är proteinbrist eller energibrist på hästen. Jag menar rent generellt. Har för mig att tunn över revbenen= behöver mer energi. tappat överlinjen och/eller bukig=behöver protein. Har uträknad foderstat men det är något som inte stämmer:confused:

Sv: Hjälp, hjärnsläpp

Vad är det som inte stämmer? Vad är "symptomen"? Hur gammal är hästen? Vad äter den och hur mycket?

Tja, stämmer o stämmer men jag tycker inte att hästen skall "tappa" överlinjen o bli bukig mitt i säsongen.

proteinbrist.

sen kan det vara så att den satte päls å att din foderstat är bra men att du hade behövt ännu mer i februari å det syns nu :) på med lite lusern å b-vitamin :)

Fast det är väl inget ovanligt att hästar tappar hull nu. Det brukar ( när dom tappar nu) bero på långvarig proteinbrist i samband med att dom börjar sätter ny päls runt nyår. Då hjälper det inte direkt att hästen får det den ska ha, utan då får man ösa på med en hel del protein ( ja, en del energi med, fast inte i närheten av proteinet). Det går åt mssor av protein för att sätta ny päls, har man inte satt in någon åtgärd då, så brukar det visa sig nu.

Tack för svar. Jag har bara haft hästen i ca 1,5 månader. Vi har satt in 1kg grönmjölspellets utöver de 5kg kraftfoder han får i vanliga fall.

Yes det är en galoppör;) Att de tunnar ur lite när arbetet skärps är ju inte konstigt men att de blir tunna över ryggen o lite bukigare:confused:

Ja, de behöver ju mycket mat. Hur mycket går det att få i hästen? Du skulle ju kunna byta ut grönmjölspelletsen mot 3 kg lusern istället. Men frågan är hur mycket stråfoder hästen orkar stoppa i sig om den får 8 kg kraftfoder/lusern per dag. Äter den åtminstone ett kg ts per hundra kg borde det funka ändå. De få fullblod jag har träffat har fått typ 5 kg kraftfoder + lusern + fritt hö. Höet har hängts upp i stora nät för att inte hästarna skall trampa runt i det. En avmaskning kanske behövs också?
Analys på stråfodret är som folk säger jätteviktigt när man har en svårfödd häst. Vissa hästar orkar inte äta så mycket som behövs om det är låga värden på stråfodret och de drar mycket.

jag har lusernpellets med 160 i smrp, hästen som ratar lusern står å smaskar :D (har också fullblod).

Hon får fri tillgång på hö (äter 7-8kg bara), 2.5kg havre, 1kg stud balancer (15dl), 1kg torra lusernpellets (som blötläggs). 1 mått fibergi, typ max 1/2 kg, hon ratar fibergin sen hon började med havre... den ska fasas ut :rofl:

jag har lusernpellets med 160 i smrp, hästen som ratar lusern står å smaskar :D (har också fullblod).

Hon får fri tillgång på hö (äter 7-8kg bara), 2.5kg havre, 1kg stud balancer (15dl), 1kg torra lusernpellets (som blötläggs). 1 mått fibergi, typ max 1/2 kg, hon ratar fibergin sen hon började med havre... den ska fasas ut :rofl:

Då misstänker jag att du har Complett / Teknosans lucern som är felaktigt deklarerad som lucern, innehåller ingen lucern alls, det är en grönmjölspellets på gräs och lite rödklöver, inte så konstig att den är smaklig!

Läs denna tråd om du vill veta mera http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1144760
Det visade sig att Salsa Naturell Grön och Complett / Teknosans lusern kommer från samma ställe och de odlar inte lucern!

Den lucern som är lucern och innehåller högst värden när det gäller smb rp är Vitafor Lucern som innehåller 150 gram smb rp, vad jag känner till, dessutom innehåller den ingen melass! Den lucernen är tidigt skördad och odlas i Danmark.

Senast ändrad:

Hugger sista knappen.
Han äter ca 10-12kg hö (tyvärr ganska låga värden) Just nu får han 125MJ och 930g smb per dag

Tack för länken:) Vi pratade en del om kvoter o lägre proteingivor på tränarkurserna men jag tror jag stirrar mig blind på den "tråkiga" rygglinjen nu.

intressant!!! tack!!!

http://www.spannex.se/uploads/file/produkter/lusernpellets-complett-pdf.pdf

denna är det...

dum fråga, men vad spelar sockret för roll? jag ger inge betfor.... är det "farligt".. jag får ju önskad effekt?

För dig som har fullblod spelar det nog ingen roll, men hade du haft en fet ponny/häst eller en häst med störd insulinreglering är det inte så bra!

Sen kan det ju vara bra att veta att det inte alls är lucern som man ger!

Tack för länken:) Vi pratade en del om kvoter o lägre proteingivor på tränarkurserna men jag tror jag stirrar mig blind på den "tråkiga" rygglinjen nu.

Alla hästar är ju individuella, men när det gäller fullbloden så kan man oftast inte gå efter tabeller eller foderstatsprogram.

De gånger jag använt mig av foderstatsprogram till mina fullblod så skriker de i högan sky att de får alldeles för mkt MJ o protein, men det bryr jag mig inte ett dugg om för hästarna behöver den mängden för att hålla sig fina :devil:

Dessutom är vissa fullblod sådana att de börjar inte lägga på sig förrän de får jobba ordentligt ;)

För dig som har fullblod spelar det nog ingen roll, men hade du haft en fet ponny/häst eller en häst med störd insulinreglering är det inte så bra!

Sen kan det ju vara bra att veta att det inte alls är lucern som man ger!

fast nu har jag kontaktat TSF å de svarade;

Täby Stall & Foder AB

Hej, det är visst lucern som är populärnamnet för alfalfa. Det sker många förväxlingar av den anledningen.

förvirringen är på max!

men tack för svaret ang. insulinet!!!

fast nu har jag kontaktat TSF å de svarade;

Täby Stall & Foder AB

Hej, det är visst lucern som är populärnamnet för alfalfa. Det sker många förväxlingar av den anledningen.

förvirringen är på max!

men tack för svaret ang. insulinet!!!

Jag vet inte vad du menar med det svaret!
Lucern och alfalfa är samma sak, men det Spannex/Complett säljer som lucernpellets är en pellets gjord på ängsvingel och rödklöver, enligt de som odlar råvaran och leverar pelletsen till Spannex.
Det står i tråden jag länkade till tidigare.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
440
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 706
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar