hjälp hitåt-bomlös dressyrsadel

blizz

Trådstartare
jag har nu letat dressyrsadel till min häst i ca ett och ett halvt år, och har hittills inte hittat en enda som har passat, och då har jag provat mååååånga. Nu har jag börjkat fundera lite smått på en bomlös sadel, och vill nu ha tips och synpunkter på för och nackdelar med en sådan! kan man rida i enbart en sådan, eller bör man ha en bomsadel att alternera med?
behöver råd, så alla kommentarer är välkomna! Tex Hööks bomlösa, är det någon som har en sådan, vad tycker ni om den?

Senast ändrad:
Sv: hjälp hitåt-bomlös dressyrsadel

Hej!

Jag har en Torsion trekking som jag alternerar med en bomsadel. Jag tycker den bomlösa är superskön att rida i men jag upplever att hästen föredrar sadeln med bom.

jag tycker startrekk island eller ev startrekk dressyr ser bra ut.

Jag har en bomlös Trekker Master och det är den enda sadeln jag rider min häst i och det funkar bra :) Visserligen så tömkör och kör jag ju hästen också en del också men jag har ingen vanlig bomsadel åt henne.

Ska du rida dressyr så tycker jag absolut att du ska fundera på en bomlös av typen Trekker Master (alltså en som ser ut som en vanlig engelsk sadel) istället för en liknande som Hööks har. Vi har nämligen en sån också och jag tycker att det är svårt att rida dressyr i den då den är så bred och det är svårt att få korrekt sits. Fast det beror iofs på hur bred din häst är.

Liknande trådar

Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 343
Senast: ylvalill
·
Islandshäst Eller är de för långa? Har googlat anläggningsyta på alla möjliga sadlar nu och läst alla sadeltrådar på buke. Jag är lite rädd för att...
2
Svar
20
· Visningar
6 180
Senast: Nielaa
·
Utrustning Nu är jag där igen, i den förbaskade sadeldjungeln. Equiterapeuten var och tittade till min häst och dömde helt ut min sadel :( Hästen...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 179
Senast: Stjaerna
·
Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 180
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka