Hjälp! hästen äter jord.

J

janniehansson

Jag har ett äldre halvblod som jag håller på att sätta igång efter en skada. Hon rids enklare dressyrarbete idag men ska förhoppningsvis vara ute på tävlingsbarnorna igen om två månader. Jag har skrittat henne en del i skogen för att hon ska få lite annat att tänka på då hon är väldigt pigg och busig för sin ålder.

Varje gång jag kommer till ett visst ställe (äldre skog med stora granar och marken täckt av mossa) stannar hon och "gräver" lite med ena frambenet så att hon får bort mossan sen äter hon det som är under.

Någon annan som varit med om detta beteende? Jag tror att det borde vara något ämne som hon saknar som finns där men vet ej vad? Någon som har någon ide?

OBS! det är inga olater eller dumheter från hennes sida då hon aldrig ens försöker ta en tugga när man rider eller hanterar henne.

Sv: Hjälp! hästen äter jord.

Fiber eller proteinbrist eventuellt. I vart fall är det de enda som hittats när det gäller hästar som äter konstiga saker.

Hon får mer stråfoder än vad hon orkar äta + att hon får mycket proteinrikt foder så jag tror inte att det beror på det.

Funderar på om det kan vara kalk eller selen?

Kanske några goda rötter som hon uppskattar?

så har alla mina hästar gjort, på vissa bestämda ställen i hagen. dom har varken protein, fiber, mineral eller vitaminbrist. tydligen så smakar jorden väldigt gott där eller så är det små rötter dom hittar.

om din häst i övrigt är frisk och får en balanserad foderstat så tror jag inte du behöver oroa dig. det är ju inga mängder dom får i sig.

Det konstiga är att det bara är ett visst ställe hon gör så på. Om det var för rötternas skull borde hon gjort så i hagen med.

Hagen hon går i är mestadels vall och en litens skogsbit granskog och hon går aldrig in i skogen och det finns inget tecken på att hon ätit rötter där.

Det kanske bara finns av just den sortens rötter där.

Eller så har hon helt enkelt gjort det till en liten "ovana" ;)
Kul/trevligt/gott att få stanna lite. :)

mina har varit mest intresserad av jord som är svart och lite torvaktig. det är inte vilken som helst jord dom slickar på.

så din häst har nog kommit över en bra bit i skogen.;)

Ah! Det här var en tråd för mig!

Min häst äter också jord. Även i hennes fall är det specifik jord vi talar om.
Hon äter ingen jord i hagen (vi bor nära havet, så jorden i hagen är ganska sandig), men uppe i skogen äter hon (där den är torvaktig) och på vissa åkrar (där jorden verkar vara mer åt lera-hållet).

Uppe i skogen slickar hon i sig jorden, men på åkern tar hon riktiga tuggor!

Jag har gått på ett ridsportsgymnasium och har pratat med min foderlärare om det här, men det enda hon kan tänka sig är saltbrist - och min häst får mycket salt!

Jag vill gärna höra fler idéer om ni har!:bow:

*KL*

Min ena häst äter också jord, av och till! Men främst i ena hagen, i närheten av några träd ute på en åker. Är rädd att det inte ska vara bra för honom. Men han mår bra i övrigt och är fin i hull och muskler. Ang idén om salt, så det får han dels i maten och har fri tillgång på saltsten.

Gissar med på att det är extra goda ställen eller små rötter.

Har haft en annan häst (andra marker) som gärna åt jord i skogshagarna på vissa ställen där jorden nästan var som lite röd. Kanske var något som smakade bra där.

Det kan kanske stämme! Bägge hästarna som gick i de hagarna åt gärna av och till av den lite rödare jorden. Men inte var som helst i hagen, utan på ett par ställen. Samma år efter år.

Våra hästar gör det. Det är proteiner/mineraler i jorden som dem vill åt. Just nu går de på bete dygnet runt och får klara sig på det.

Om den äter lit o ibland är det normalt, men de kan även ha ngt fel på t. ex magen.

när min hade en leverskada kunde den stanna mitt i skogen o ta en stor tugga lera. Den gnagde även på stolp mitt i sommaren.

Istället för att skapa en ny tråd återupplivar jag denna!

Det är nämligen så att min häst börjat igen:crazy:

Hon går nu på bete dygnet runt, och det är ändå ett hyfsat bra bete - inte jätteskarpt eller hur mycket gräs som helst, utan lagom av god kvalité.

De har tillgång till salt och vatten, men inga övriga mineraler...
Min häst är den enda som slickar i sig jord och det är endast där som marken är blötare och mer geggalik.

Nojjig som jag är vill jag ju inte riskera någon sandkolik eller annan otäck åkomma, men samtidigt kan jag ju inte tvinga henne att avstå.

Har ni några konkreta idéer om vad man hade kunnat göra?
Ge henne lite 'bas'-mineraler varje dag?
Ge henne något annat?

//Lite smått orolig matte...

När några av våra hästar grävde gropar i hagarna och stod o slickade lera därnere, frågade vi vår veterinär och h*n påstod att slickandet berodde på kalkbrist.

Vi började ge hästarna kalk men tyckte nog att hästarna fortsatte slicka lera. Kanske inte riktigt lika mycket.

Mina hästar har också alltid haft sånt där för sig då och då. Speciellt på en viss fläck i en viss skog. Där ska det oftast slickas en stund när vi rider förbi. Kan inte säga säkert att de inte har nån brist men de verkar må bra i övrigt och mina nuvarande hästar har överlevt 15 resp 5 år utan att visa tecken på att må dåligt.

Om den äter lit o ibland är det normalt, men de kan även ha ngt fel på t. ex magen.

när min hade en leverskada kunde den stanna mitt i skogen o ta en stor tugga lera. Den gnagde även på stolp mitt i sommaren.

Intressant!

Det kan mycket väl vara så om det var lerjord din häst sökte efter. Det påstås att lera kan lindra och skydda tarmväggen och t.o.m. binda toxiner (gifter). Jag tror dock inte att det finns några vetenskapliga studier om detta.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning