F
Felizia
Gör historen så kort som möjligt.
Har nyligen köpt en 6 årig häst. Nykastrerad & helt ohanterad.
Hästen är väldigt snäll med det mesta, MEN klarar inte av att vara ensam.
Problemet är att när jag leder honom så kan han gå hur fint som helst, men helt plötsligt bara dra iväg.
Det går inte att stoppa honom. Nu har jag vid flertal tillfällen tappat honom, vilket inte är så bra.
Har inte heller något bra ställe att träna honom säkert på. Ridbanan hoppar han ur, hagen drar han igenom när han får sina attacker. Gårdsplanen går, men då kommer han ju lös direkt.
Hur ska jag kunna stoppa honom?
Vad ska jag ha på honom?
självklart har jag hjälm & handskar när jag hanterar honom.
Dem sakerna jag har testa, men tappat honom är :
Kedja (på näsan, i munnen & under). med vanligt grimskaft & longerlina.
Stigbett, med & utan kedja. Stigbett med delta.
Har lååång erfarnhet av hingstar & "bråkiga" hästar. Men har aldrig varit med om en starkare häst.
Tränar honom dagligen på all hantering. Allt går framåt, förutom just när jag ska leda honom.
Kan knappt leda honom till hagen nu, har ont i hela kroppen efter att ha åkt efter honom ett antal gånger.
Kan säga att han är inte så här hela tiden, utan visa dagar så går han kanon med sänkt hals & frustar. Men helt utan förvarning så får han ryck och börjar dra och då går han inte att hindra.
SNÄLLA måste ha tips.
Har nyligen köpt en 6 årig häst. Nykastrerad & helt ohanterad.
Hästen är väldigt snäll med det mesta, MEN klarar inte av att vara ensam.
Problemet är att när jag leder honom så kan han gå hur fint som helst, men helt plötsligt bara dra iväg.
Det går inte att stoppa honom. Nu har jag vid flertal tillfällen tappat honom, vilket inte är så bra.
Har inte heller något bra ställe att träna honom säkert på. Ridbanan hoppar han ur, hagen drar han igenom när han får sina attacker. Gårdsplanen går, men då kommer han ju lös direkt.
Hur ska jag kunna stoppa honom?
Vad ska jag ha på honom?
självklart har jag hjälm & handskar när jag hanterar honom.
Dem sakerna jag har testa, men tappat honom är :
Kedja (på näsan, i munnen & under). med vanligt grimskaft & longerlina.
Stigbett, med & utan kedja. Stigbett med delta.
Har lååång erfarnhet av hingstar & "bråkiga" hästar. Men har aldrig varit med om en starkare häst.
Tränar honom dagligen på all hantering. Allt går framåt, förutom just när jag ska leda honom.
Kan knappt leda honom till hagen nu, har ont i hela kroppen efter att ha åkt efter honom ett antal gånger.
Kan säga att han är inte så här hela tiden, utan visa dagar så går han kanon med sänkt hals & frustar. Men helt utan förvarning så får han ryck och börjar dra och då går han inte att hindra.
SNÄLLA måste ha tips.