hjälp!:/ har jag gjort hunden illa??

FrontLine_

Trådstartare
Skriver här och berättar vad som hänt, för oftast får man väldigt bra svar..:bow:

Det är såhär att jag var ute och gick med hunden idag, släppte han lös så han fick busa, och sen kommer han rusandes emot mig i helt galen fart. Halkigt som det var hinner han inte stanna, utan krockar rakt in i mig.. självklart såg jag vad som var på g att hända, så jag hade ställt mig stabilt så jag inte skulle ramla omkull, och det resulterar i att han springer i princip in i mitt knä, med som halsen först..

Både han och jag blev ju väldigt förskräckt, för det var verkligen en frontalkrock i typ 200 knyck .. Small till rejält, atlas tjöt som en galning, gick åt sidan och försökte gnälla lite. Till min stora förvåning kommer inget gnällande, utan det låter som bara hest..

Efter det och under hela promenaden lät han precis som när en hund drar mycket och har strypkoppel på.. Liksom nästan så han inte fick luft..

Nu är det så att han går och nästan småsnarkar, när han är vaken altså, och han kan inte gnälla riktigt som han ska heller.. Bara hesa ljud som kommer, när han vanligtvis kan gnälla rätt friskt..

SÅÅÅ, Kan det rent ha blivit så olyckligt att han skadade sig?

Sv: hjälp!:/ har jag gjort hunden illa??

Låter inte bra och ja vist kan han ha skadats

Jamen på vilket sätt skulle det kunna vara ? Är det stämmbanden som tagit stryk, strupen eller vad ?

Jag vill inte att han ska kvävas till döds inatt! (kanske lite överdrivet, men man kan ju inte låta bli att vara orolig)

åh.. ingen fler som kan hjälpa till?

Jag kommer inte kunna slappna av och gå och lägga mig...:eek:

Det låter ju inge vidare bra.... Hur verkar han annars????

Det låter ju inge vidare bra.... Hur verkar han annars????

Nä verkligen inte.. Han verkar rätt orolig, eller så är det jag som inbillar mig.. Just nu ligger han i sin hundsäng bredvid datorn och halvsover.. Men han snarkar med än han brukar göra..

Kan något ha blivit "tilltryckt" i halsen på honom?:eek:

Verkar det som han har svårt att andas??

Det är så svårt att ge råd när man inte själv sett hunden men risken finns ju att något kan ha blivit skadat i halsen.

Hur stor är hunden?? Va "smällen" kraftig??

Jag vill inte att han ska kvävas till döds inatt!

Du misstänker att hunden skadat sig allvarligt och istället för att ta honom till närmaste djurklinik väljer du att spekulera på ett internetforum?? :confused: Man slutar aldrig att förvånas :crazy:
Svaret på din fråga kan endast en veterinär ge dig efter en genomförd undersökning.

Verkar det som han har svårt att andas??

Det är så svårt att ge råd när man inte själv sett hunden men risken finns ju att något kan ha blivit skadat i halsen.

Hur stor är hunden?? Va "smällen" kraftig??

Nja, inte svårt att andas vad jag kan tro.. f han andas inte snabbare och flämtar eller så.. Bara det jag beskrivit tidigare..

Joo jag förstår det, jag tänker ringa en vet. imorgon och höra vad dom har att säga..

Han är rätt stor, väger kanske 25-30 kg.. och smällen var inte bara kraftig, den var en katastrof i princip.. Svårt att beskriva, men tänk dig en hund som springer i full fart in i en vägg.. :(

Du misstänker att hunden skadat sig allvarligt och istället för att ta honom till närmaste djurklinik väljer du att spekulera på ett internetforum?? :confused: Man slutar aldrig att förvånas :crazy:
Svaret på din fråga kan endast en veterinär ge dig efter en genomförd undersökning.

Jag vet egentligen inte varför du reagerade på just det där, för jag skrev ju trots allt att det kanske var lite överdrivet..Hade han varit så allvarligt skadad att jag fruktade för hans liv skulle jag ju SJÄLVKLART ta han till en vet.

Det hade jag gärna gjort nu också, bara för att vara på den säkra sidan, men nu råkar det vara så att jag är mitt ute i skogen, utan bil, och närmaste djurklinik ligger vääääldigt långt bort..

Därför rådfrågar jag här. Jag TROR inte på fullaste allvar att han kommer att dö inatt, men jag är orolig att någonting hände.. Men eftersom han verkar andas bra, förutom dom överdrivna snarkningarna så får det vänta tills imorgon då jag först och främst kan ringa och rådfråga vet.

Den absoluta anledningen till varför jag skrev här var för att kanske någon som varit med om samma sak skulle svara och berätta hur det gick för dom..

Hoppas att det inte är något allvarligt och att han mår bra i morgon!

Men är det så att du tror att han har skadat sig så vänta inte för länge med att ringa vet. Bättre att åka in en gång för mycket än en gång för lite. Och man kan alltid ringa vet och rådfråga.

Lycka till!! Och berätta gärna hur det går.

Hoppas att det inte är något allvarligt och att han mår bra i morgon!

Men är det så att du tror att han har skadat sig så vänta inte för länge med att ringa vet. Bättre att åka in en gång för mycket än en gång för lite. Och man kan alltid ringa vet och rådfråga.

Lycka till!! Och berätta gärna hur det går.

Ja absolut! Som det är nu håller jag ett vakande öga på han och ser så han är okej, sen kommer jag att ringa vet. imorgon. Grejen är den att det är inte lättast att få tag i en veterinär nu.. Det är rätt tunt om dom här uppe..:P Ringer jag nu och vill att dom ska komma/jag besöka dom exakt på momangen, så kan jag lika gärna få vänta tills imorgon!:smirk: (Dålig erfarenhet av vet. jag har träffat, dom har inte precis bråttom)

Jag har inte varit med om det själv men spontant kan jag säga att om min hund efter en allvarlig smäll inte kunde andas normalt och verkade orolig skulle jag åka till kliniken direkt. Ringa in och berätta vad som hänt och be om råd kan man göra även om man är i skogen utan bil. Tror de skulle kunna ge bättre vägledning i det här fallet än välmenande människor på ett forum.
Hoppas att det löser sig. Berätta gärna hur det går.

Jag har inte varit med om det själv men spontant kan jag säga att om min hund efter en allvarlig smäll inte kunde andas normalt och verkade orolig skulle jag åka till kliniken direkt. Ringa in och berätta vad som hänt och be om råd kan man göra även om man är i skogen utan bil. Tror de skulle kunna ge bättre vägledning i det här fallet än välmenande människor på ett forum.
Hoppas att det löser sig. Berätta gärna hur det går.

Nu gjorde ni mig mer orolig, så jag var tvungen att ringa iaf haha..
Kom på den turen att jag har en bekant som är vet. så jag chansade och ringde henne..:)

Hon tyckte iallafall inte att jag behövde åka in på någon klinik nu ikväll, utan skulle hålla koll på honom inatt och imorgon och se hur han mår. Eftersom han ligger och sover nu, och andas normalt så var det ingen panik. Hon sa möjligvis att det kunde vara så att han har ont och obehag efter smällen, och därför var lite orolig. Kunde finnas fler orsaker också sa hon, men ingenting hon kan uttala sig om utan att ha undersökt.. Iaf ingen anledning till panik tydligen!:D

Blir han inte helt felfri tills imorgon måste jag nog åka in.. :idea:Han kanske har sträckt sig eller nåt liknande bara, jag vet inte :smirk: Ville inte störa min bekant så länge såhär mitt i natten heller.. Men jag fick iaf lugna mina nerver lite:)

Jag hör av mig mer och berättar hur det gått..:)

Ville bara meddela att idag är allt lugna puckar med atlas.. Han mår prima, äter som han ska, låter som han ska och busar som han ska haha..

Skönt att det inte blev nåt farligt av vår frontkrock..:bump:

Ring vet och rådfråga.
Då får du svar och behöver inte orora dig

Liknande trådar

Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 952
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025
  • lagom smakligt men bra torrfoder