Hjälp,han äter all frukt! Vad händer med tjärnorna?

Fibusen

Trådstartare
Vet inte vad jag ska göra med vovven! Det började i sommras med att han kom på den smarta idén att han faktist kunde plocka av och äta hallonen alldeles själv,vilket han säkert gjorde förra sommaren också,eftersom det inte vart så mycket hallon då trodde vi,men kan gått och väl ha varit han som åt upp alla...

Sen gick han över till äpplerna,och kanske ingen jättestor fara på taket,om det inte vore för alla getingar som satt på dom..

Nu närmare hösten så har han gått loss på plommona,och inte nog med att han äter det som ligger på marken,utan han stället sig på brunnen (som är brevid trädet) och står på bakbenen och plockar även dom alldeles själv.. Och som ni säkert vet så har plommon rätt så stora tjärnor... Jag ser ett senario framför mig med innre blödningar och förgiftning pga att en tarm brustit då en tjärna fastnat...:crazy::cry:
Fräter magsyran sönder hela tjärnan eller?

Vad ska jag göra? Det handlar säkert om 4-5 äpplen per dag,och dubbelt så många plommon,och hans egen mat är inte så himmla intressant alls längre.... Och magen är väll inte kanoners den heller nu,bajsar rätt så löst,och många ggr per dag.

Sv: Hjälp,han äter all frukt! Vad händer med tjärnorna?

tror inte att kärnorna från plommonen smälts ner, utan borde kunna liknas vid en sten = dåligt, med risk för förstoppning.
sätt upp kompostgaller kring plommonträdet så slipper ni förhoppningsvis oroa er. äpplen kanske inte är så bra i stora mängder det heller, plocka bort fallfrukten eller sätt upp kompostgaller där med.

Såg nu vilket grymt stavfel det vart med kärnorna! :o Så kan det gå när klockan är mycket...:angel:

Ja,jag måste ju försöka få han att sluta! Får testa med kompostgaller runt varendra träd... Eller så får jag sätta han i lina så han inte når fram..*suck*

Att kratta fallfrukt försöker jag att göra så gott jag kan,men eftersom dom är mycket ute på gården så hinner det ju jämt falla ner nå extra iallafall.. Vart rejält med plommon i år! Äpplerna börjar sina,men det är som sagt plommonkärnan jag är mest orolig för..

Jag har inte sett att han skitit ur nån kärna,så antingen så har allt fastnat (:eek::crazy:) eller så bryts det ner,eller så har det kommit ut den naturliga vägen iallafall.. Han bajsar som sagt mycket,säkert 3-5 ggr om dagen,och det kommer normalt mycke varje gång.

Är orolig att det ska stoppa igen,eller att en tjärna ska fastna i tarmen och förstöra den..

Men sväljer han verkligen plommonkärnorna då?

Min tjuvaktiga skata till hund petar alltid ur dem, ibland lämnar hon skalet också.

hunden spyr inte då? min hund spyr nästan jämt om han har ätit nåt som inte går att smälta.. tex kattens leksaksråtta :p

paraffinolja är jättebra att ha hemma om hunden nu skulle få förstoppning, det smörjer upp stoppet och så kommer det förhoppningsvis ut! min hund blev förstoppad av ett märgben och då funkade oljan! :)
nu verkar ju inte din hund vara i riskzoonen för just förstoppning, men saker å ting kan ju faktiskt ändras :)

Kan bli dyrt..

Hade en hund som åt sten..en akutresa till Strömsholm och ett antal tusenlappar fattigare!

Man såg inte när han gjorde det..Men han hade 32 stenar i magen..
Men då nämnde dom något om en hund som varit där men hade ätit kärnor,hårdsmält!

Han åt bara sten i stallet,så tills han lärde sig av med skiten,så fick han gå med munkorg..en billig investering..

Stora skrovliga kärnor fastnar lätt i tarmen. Har sett ett antal sådana på operation. Hundens storlek samt vad som passerar samtidigit är viktigt vid riskbedömningen.
PL

Beror nog på ras och plommonsort.

Våra plommon har ganska små och ovala kärnor, så risken att sådana ska fastna i tarmen på någon hund är rätt liten om nu mina åt dem vill säga..

Han är blandis mellan boxer och pitbull.

Jadu,kärnorna är rätt så platta och ovala..

Japp,han sväljer rubbet,hör även att han tuggar sönder dom ibland.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka