hjälp halt häst

U

Uddatyp

min häst är ganska så rejält halt på höger bak, markerar mycke i traven men inget i skritt..inte varm eller nånting.

jag va ute hos honom igår kväll och då va de inga problem nånstans, han rörde sej bra o så så de måste ha kommit över natten.

vad kan ha hänt? kan han vara döende? borde ja ta ut vet. eller ska ja avakta lite? hur länge ska ja vänta?

kan de vara en vrickning eller nåt kanske? eftersom de va sån kraftig hälta på så kort tid?

usch va ja inte gillar sånt här..klarar inte av halta hästar..
någon som kanske vet va ja ska göra?

:confused::cry::confused:

Sv: hjälp halt häst

hästen är inte döende.
Jag skulle avvakta till måndag och är hästen inte bra då skulle jag åka till klinik.
Har ni kikat om det är hovböld?

Ringer du din veterinär kommer denna bara konstatera att hästen är halt och skicka dig till klinik.

om de är hovböld..är inte hästen halt i skritten också då?
kollade igenom hela benet och hoven och tryckte o klämde men han ömmade ingenstans..

ja har ringt vet. och dom kunde ju inte säga vad de va och sa att ja ska avakta lite och ringa igen om de inte blir bättre.

har kollat genom hela hästen om den blivit sparkad eller nåt som tyder på nånting sånt men hittar ingenting..

borde ja kanske ta linement på eller kanske linda med BoT?

har gjort de men dom kan inte säga nåt utan att ha tittat på hästen och dom säger bara att ja ska avakta och se om de blir bättre.

inte nödvändigtvis. Kan vara en hovböld som inte "krupit ner" ännu.

okej, måste man ta ut hovis iallafall även om han skulle vara bättre imorron?

tänkte på de här med spatt..kanske är de?

de ja aldrig fattat med spatt är om dom blir varma eller så i benen?
hur fort blir dom halta av spatten..går de långsamt eller blir dom jättehalta på en gång?

va ute nu hos hästen igen och han står och skrittar utan problem, kan klia sej på nosen med båda bakbenen också utan problem..de måste ju betyda att han inte har så ont endå va?..eftersom dom då måste lägga ganska så mycke tyngd på de benent som är kvar i marken..?

okej, måste man ta ut hovis iallafall även om han skulle vara bättre imorron?

OM det är en hovböld så är det bra om hovslagaren kan öppna den, den läker ut fortare då. Min valack blev stående över en månad pga en hovböld som satt så att den inte gick att lokalisera, utan vi fick vänta ut den. Lång och tråkig väntan för oss båda.

Jag ställer definitivt inte diagnosen hovböld eller annan över nätet. Tyvärr finns det gott om mokunniga som är villiga att ställa vilken diagnos som helst här.
En veterinär kan mkt väl ställa diagnosen hovböld samt öppn o fixa den!
PL

idag va han lite bättre iallafall, haltade bara lite..ingen värme eller svullnad nånstans..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min häst blev halt i ena fram, var ganska ordentligt halt i trav. (2 grader) hon va halt i typ 2-3 v och det blev inte bättre så tog...
2
Svar
28
· Visningar
3 503
Senast: Sally
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka